اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
شوشان / نوید قائدی:

اگر در قالب گردشگر از مناطق دیدنی ممالک غرب و شرق بازدید کنید متوجه می شوید با چه شور و هیجان و افتخاری به مصنوعات دستی خود می بالند و آن چنان این تولیدات می نازند که گویا در دنیا هیچ مثل و مانندی تا کنون نداشته اند.

اگر به صورت گذرا در تاریخ صنایع دستی ایران از جمله سفالگری و انواع حصیربافی ها تحقیق و تفحص کنید در می یابید این صنایع آمیخته با خلاقیت ، هنر و صنعت ایرانی بیش از هشت هزار سال است که در این کشور قدمت دارند.

در ادوار مختلف تاریخ گاهی این صنایع ان چنان با نبوع و هنر ایرانی درآمیخته اند که زبانزد جهان دوران خود بوده اند.

به یمن و برکت هنرمندان و جوانان و بومیان ساکنان استان های مختلف ایران این صنایع با تمام قوا و خلاقیت در حال تولیدات متنوع و زیبا و هنرمندانه هستند،اما ایراد کار این است که در فرهنگ کنونی ما قدر و ارزش این مصنوعات آن چنان که شایسته است شناخته نمی شوند و در عوض اکثر خانواده های ایرانی به جای داشتن عرق ملی و وطنی مصنوعات خود در خانه ها از اکثر ظروف و اسباب خارجی تجاری و بی تناسب با فرهنگ ایرانی بهره می برند‌.

چه زیباست اگر به جای طروف کریستال وارداتی سفالینه های خوش نقش و نگار ایرانی بر در و دیوارها و بوفه خانه ها باشد،چه زیبا و دلنشین و متناسب و نوستالژیک است اگر دیزی در طروف گلی و سنگی مغزپخت و سپس در ظروف سفالی ساخت داخل سرو شود،اگر ماست و دوغ و لبنیات در ظروف سفالینه اصیل ایرانی میل شوند.

انواع حصیر بافی های متنوع و چشم نداز اکنون می توانند جای بسیاری از ظروف خارجی منزل هر ایرانی را پر کنند،این تغییر سبک و ذائقه چندین مزیت دارد،هنر و فرهنگ ایرانی محفوظ و باقی می ماند،چرخ اقتصاد بومی و ملی بیشتر به حرکت در می آید،فرزندان ایرانی با فرهنگ و سنن خود بیشتر مانوس و آشنا می شود و هزاران دلیل ریز و درشت دیگر که می توان ذکر است.

در طول سالیان متمادی بسیاری از ماکولات و مشروبات ایرانی،ابزار و لوازم منزل و آشپزخانه ها و ظروف نگهداری و آبخشورها از همین صنایع بوده است و متناسب با هم رشد و تعالی یافته اند،امروز متاسفانه بی قوارگی ناشی از بی توجهی به فرهنگ و سنن ملی و ایرانی در خانه های ایرانی ما بیداد می کند،عافل از اینکه این جفا به حقوق فرزندان آینده و فرهنگ اصیل ایرانی است.
بیایید با هم و هر کس متناسب با توان و اراده خود منبعد تصمیم بگیریم هم خود مصرف کننده این صنایع بومی باشیم و هم مروجی متعهد و سختکوش تا شاید بتوان گذشته از دست رفته را تا حدودی جبران کرد.

من ا... التوفیق

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار