اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
گذری بر فعالیت شرکت توسعه نیشکر و کشت و صنعت های هفتگانه در سیل اخیر
شوشان - مصطفی حلالی:

از شمالی ترین تا جنوبی ترین کشت و صنعت نیشکر در خدمت مردم ؛ این شعاری بود که همزمان با طغیان رودخانه دز و کارون و کرخه سر لوحه ی کاری مردان نیشکر قرار گرفت و همزمان با خطر سیل و آسیب ، توسعه نیشکر با همه امکانات و توان وارد عمل شد و همگام با مردم و در کنار سایر ارگان ها و حتی گامی جلوتر،  همچون سیل اردیبهشت ماه سال 95 ، تلاش کردند تا آسیبی به مزارع و منازل مردم وارد نشود. از روستای دغاغله و بامدژ در شرق کارون تا روستای شریعه در غرب کارون و در جنوبی ترین نقطه طرح های نیشکر محلی برای خدمت کسانی بود که بی هیاهو و استوار در کنار مردم و در برابر سیل ایستادند.

مردان آب دیده نیشکر 

تجربه سیل اردیبهشت ماه 95 هر چند تجربه تلخی برای خوزستان و توسعه نیشکر بود اما این تجربه سبب شد مردان نیشکر در سیلاب اخیر ، با تجربه ای دو چندان مانع از خسارت بیشتر سیل به روستاها شوند. دو سال پیش در اردیبهشت ماه ، ؛ سیل 36 روستا در منطقه شعیبیه را در محاصره ی خود قرار داد و خسارات زیادی را بر جای گذاشت. در آن مقطع، . شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی(ره) در کنار ترمیم سیل بندها و احداث جاده های دسترسی و ...  از امكانات خود به نفع مردم سيل زده شعبيه استفاده كرد و یک‌ هزار هکتار از اراضی خود را در اختیار دام هاي سیل‌زدگان و امکانات خود را در اختیار مردم سیل زده قرار داد. پس از دو سال و طغیان دوباره رودخانه، مردان نیشکر این بار آب دیده و با تجربه از سیل سال 95 ، با همه امکانات و تجربه ای دو چندان مانع از پیشروی سیل شدند. 

فراتر از توان و گامی دورتر از مناطق پیرامون 

سرازیر شدن سیلاب به شهر رفیع و روستاهای دشت آزادگان و حجم بالای خسارت به این مناطق، موجب شد شرکت توسعه نیشکر در کنار فعالیت در شعیبیه، کیلومترها دورتر از طرح های خود و در یک اقدام جهادی، کمک های خود را روانه این مناطق نماید با هماهنگی های بین بخشی، دهم بهمن ماه و در کوتاه ترین زمان نخستین محموله کمک‎ های شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به مناطق سیل زده دشت آزادگان و شهر رفیع از توابع شهرستان هویزه ارسال شد. این محموله شامل 10 هزار کیسه حمل خاک برای تثبیت سیل بندها و جلوگیری از نفوذ سیلاب از کشت و صنعت نیشکر دهخدا و امام خمینی (ره) بارگیری و ارسال شد.

به اعتقاد مدیرعامل توسعه نیشکر هر چند كه مناطق سیل زده رفیع از طرح های نیشکري فاصله دارند اما شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي براي کمک رسانی به مردم این منطقه وارد عمل شده و امکانات و ماشین آلات نیشکر طي هماهنگی با سایر دستگاه‌ها و نهادهای امدادی در راستاي رفع خسارت هاي ناشي از وقوع سيلاب در مناطق سيل زده فعال شد.

نیشکر در خط اول مقابله با سیل در شعیبیه

عمل به مسئولیت های اجتماعی در روستاهای طراف طرح های نیشکر سبب شد تا مردان نیشکر با اولین هشدار سیل در منطقه شعیبیه و روستاهایی همچون شیخ حسین، دهول، شعیب نبی، یذاب و ... مستقر شوند و همه امکانات و توان خود را در مهار سیلاب و کاهش خسارات به کار گیرند. به گفته مدیرعامل توسعه نیشکر خدمات رسانی به مردم روستاهای اطراف طرح های نیشکر ، به عنوان يكي از مهمترين مسئوليت هاي اجتماعی، همواره از اولويت هاي اول اين شركت است. از اين رو براي كمك به كنترل و مهار سیلاب امسال نيز همانند سیلاب سال ۹۵ از تمامي امکانات و ظرفيت هاي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي استفاده شده است.

شرکت توسعه نیشکر در این مناطق با کار شبانه روزی و با تقویت خاکریزهای حفاظتی روستاها، احداث سیل بند و کمک به جابجایی مردم روستاهای در معرض سیل و... مانع از خسارت بیشتر به خانه ها و زمین های کشاورزی روستاها شد. 

بی هیاهو و پر توان 

با آغازین روز خطر سیلاب ، امكانات توسعه نيشكر در شمالی ترین و جنوبی ترین طرح ها بسیج شد. از همان روزهای اول هشدار مدیریت بحران و خطر جاری شدن سیلاب در روستاهای مجاور رودخانه های خوزستان در مناطق شعیبیه ، باوی و روستاهای مجاور رودخانه کارون، مردان نیشکر بی هیاهو اما پرتوان و شبانه روز به ترمیم سیل بندها و تقویت خاکریز حفاظتی روستاها مشغول شدند. 

در شعیبیه و روستاهای شعیب نبی، دهول، یذاب، شیخ حسین و چند روستای دیگر، صدای بیل های مکانیکی و گردیدرهای کشت و صنعت امام خمینی (ره) در دل شب و در طول روز این امید را در دل ساکنان منطقه زنده کرد که مسئولین نیشکر از هیچ کوششی برای کاهش خسارات سیل فروگذار نمی کنند ؛ بی آنکه نامی از آن ها در هیاهوی اخبار سیل منتشر شود.  

در روستاهای مسیر چمیان شهرستان کارون و صلیحاویه شادگان و خرمشهر نیز دیگر مردان نیشکر در کشت‌ و صنعت های سلمان فارسی ، فارابی، میرزا کوچک خان و امیرکبیر برای کاهش خسارات سیل دوشادوش سایر دستگاه های اجرایی، طلایه دار مقابله با سیلاب و خروش کارون در بارندگی های اخیر شدند و خواب را از چشم خود زدودند تا مردمان این خطّه خیال شان از سیل آسوده باشد. 

وعده مردان نیشکر ِ کشت و صنعت دهخدا به روستاهای شهرستان باوی و ساکنین مجاور رودخانه این بود: از هیچ اقدامی در راستای کمک به مردم کوتاه نخواهیم آمد. نیروها و امکانات نیشکر بسیج و روانه روستاهای صفاک و بامدژ  شدند تا با ترمیم سیل بندها و کمک رسانی، جامه ی عمل به وعده خود بپوشانند. 

مردان نیشکر در کشت و صنعت های هفتگانه، پرتوان و بی ادعا، تا زمان بازگشت شرایط به حالت عادی و از بین رفتن خطر سیلاب، با حضور شبانه روزی و همه امکانات، استوار ماندند تا در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی، برای خدمات رسانی وارد عمل شوند.

تأمین علوفه دام ها در کنار عملیات اجرایی سیل بندها  

فعالیت شرکت توسعه نیشکر در مناطق سیل زده صرفا به احداث جاده های دسترسی و ترمیم سیل بندها و ... ختم نمی شود. توسعه نیشکر همگام با ظرفیت های خود و بنا به نیاز مناطق سیل زده،  علوفه دام های روستاییان مناطق سیل زده را تامین کرد. در همین زمینه  مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن تقدیر از فعالیت توسعه نیشکر در این امر گفته است که با همکاری و همراهی شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی(ره)، روستاییان منطقه شعیبیه از علوفه موجود در زمین‌های این شرکت برای چرای دام‌های خود استفاده می کنند. 

دلخوشی بزرگ برای مردان نیشکر

حضور میدانی مدیرعامل توسعه نیشکر در مناطق سیل زده، بازدید روزانه مدیران عامل و معاونین کشت و صنعت ها از سیل بندها و فعالیت شبانه روز اما بی هیاهوی مردان نیشکر از دید مردم پنهان نمانده و در کنار قدردانی مسئولین ارشد استان از خدمات توسعه نیشکر ، مردم نیز با همه رنج و سختی هایی که از سیل اخیر دیدند قدردان فعالیت پرتوان مردان نیشکر بودند. هیچ دلخوشی و اعتباری برای مردان نیشکر بالاتر از رضایت آن پیرمرد روستای شعیب نبی در کنار سیل بند نیست که گفت " اگر نیشکر نبود همه دام ها و مزارع ما زیر آب می رفت. "
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار