اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰

از گذشته تا به امروز سبک‌های طراحی متفاوتی با توجه به اقلیم آب و هوایی، فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه جغرافیایی به وجود آمده است که هر منطقه با توجه به این نکات سبک‌هایی را ابداع و به سایر بخش‌های دنیا منتقل می‌کنند.


ظاهر خانه و آپارتمان می‌تواند موجب زیبایی بیشتر ساختمان شود، بنابراین بسیاری از افراد دنبال سبک‌های خاصی برای نما خانه و آپارتمان خود می‌گردند. انواع سبک‌های طراحی نما به شرایطی از جمله المان ظاهری، روش ساخت و متریال ساختمانی بستگی دارند.

انواع سبک نمای ساختمانی

نمای ساختمان‌های امروزی بسیار متنوع است که در ادامه تعداد زیادی از سبک‌های رایج طراحی نما را توضیح می‌دهیم تا با آن‌ها بهتر آشنا شوید.

سبک معماری اسلامی

اگر بخواهیم قدمت معماری اسلامی را بهتر بیان کنیم، باید بگوییم از اولین روز‌های آغازین اسلام تا امروز است. این نوع معماری شامل تمام اماکن مذهبی و غیر مذهبی می‌شود که طی این دوران در تمام سرزمین‌هایی ساخته شده‌اند که مسلمانان فتح کرده‌اند.

مسلمانان معماری تمام این مکان‌ها را با معماری خود تلفیق و از آن استفاده می‌کردند. از طرف دیگر، این نوع از معماری تحت تاثیر معماری روم، بایزانتین و ایران نیز قرار داشته است.

سبک طراحی رنسانس و باروک

سبک باروک با ویژگی‌هایی مانند ظاهری نمایشی، استفاده از دکور چشم‌نواز در نمای خارجی ساختمان و دیوار‌های رنگی مشهور است. این سبک را می‌توان نسخه نمایشی معماری رنسانس به شمار آورد.


ساختمان‌های سبک باروک از یک برج مرکزی، گنبد و ایوان تشکیل شدند که طرح‌های مرکزی گوناگونی را در نمای اصلی در بر می‌گیرند.

سبک نئوکلاسیک

در این سبک نمای خارجی و کلاسیک ساختمان حفظ می‌شود، اما از طرف دیگر نمای داخلی ساختمان با المان‌های مدرن و به‌روز تزئین خواهد شد.

اساس طرح نئوکلاسیک را نسبت‌های خالص، خطوط روشن و هندسه تشکیل می‌دهد. برای انجام این نوع از طراحی در خانه به فضای فراوانی نیاز است و باید هزینه زیادی نیز برای این نوع طراحی در نظر گرفت.

سبک پست مدرن

این سبک ویژگی‌هایی مانند اصالت فردی، فلسفه و آزمایشگری در زندگی معمول را با کمک ترکیبی از رنگ‌ها، بافت‌ها و خطوط مختلف ایجاد می‌کند. امروزه برای طراحی دکوراسیون به این سبک استفاده از وسایل دست‌ساز و الگو‌های برجسته به عنوان دکور رایج است.

سبک گات

این سبک ابتدا در قرون وسطی مطرح شد و از سبک رومی الهام گرفته بود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک می‌توان به مناره‌های مخروطی شکل، ستون‌ها و سنگ‌های تراشیده شده و المان‌های تیز و مثلثی شکل اشاره کرد. امروزه کلیساها، شهرداری‌ها و مناطق مسکونی راهب‌نشین در اروپا این سبک را به بهترین شکل نشان می‌دهند.

سبک کلاسیک

سبک کلاسیک در معماری داخلی با توجه به نظم، تعادل و تقارن شکل گرفته است که به دوران روم باستان ربط دارد و یک نوع فضای اشرافی و سلطنتی را داخل ساختمان به وجود می‌آورد.

عنصر اصلی در این سبک، استفاده از نقطه کانونی در مرکز اتاق است که پیرامون آن با تبادل بصری شکل می‌گیرد.


استفاده از رنگ‌ها در این سبک بسیار مهم است. رنگ‌های استفاده شده در این سبک در طیف قهوه ای، بژ و کرم قرار می‌گیرند که به خانه‌ی شما وقار و شخصیت می‌بخشد. یکی از قوانین این سبک حذف کامل دوگانگی است که مربوط به دکوراسیون می‌شود.

سبک‌های معماری باستان

یکی دیگر از سبک‌های طراحی ساختمان، سبک معماری باستان است. در تمدن‌های اولیه افراد معمولا برای ساخت خانه‌های خود از کنده‌های چوب یا تکه سنگ‌ها استفاده می‌کردند که تعدادی از این آثار تا به امروز باقی مانده است. در مصر باستان اهرام ثلاثه و در ایران بنای تخت جمشید آثار یادگار از دوران معماری باستان هستند.

سبک مینیمال

این سبک که به ساده‌گرایی شهرت دارد، به معنی استفاده کردن از حداقل‌‌ها است. خطوط و بام‌های صاف، طراحی و فضاهای باز و فاقد نقاط زائد و پرت، پنجره‌های بزرگ برای استفاده بیشتر از نور طبیعی از جمله ویژگی‌های سبک مینیمال محسوب می‌شوند.


هدف این سبک به کار بردن حداقل عناصر برای مقابله با تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی و همچنین بالا بردن سطح آرامش اطراف با حذف شلوغی است. در پایان باید بگوییم هر کدام از سبک‌های گفته شده طرفداران خاص خود را دارند و بعضی از سبک‌ها مانند سبک مینیمال به یک جنبش هنری نیز تبدیل شده‌اند که در تمامی رشته‌های هنر و طراحی می‌تواند به کار گرفته شود.



منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار