اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
در نشست پنج ساعته مدیر کل میراث فرهنگی با تعدادی از اصحاب رسانه مطرح شد؛
نمادها باید در ورودی همه شهرستان‌ها انجام شود و ما با گنجینه‌ای از داشته‌های تاریخی بهتر است در ورودی هر شهرستان مجسمه‌ی یک شخصیت تاریخی یا نماد باستانی نصب شود.
شوشان - قاسم آل کثیر :  

تعدادی از روزنامه نگارانِ حوزه میراث فرهنگی به دعوتِ سایت شوشان نشستی پنج ساعته با مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشتند که هر کدام از آنها مسائل و دغدغه‌های خود در این زمینه را مطرح کردند.
 
نبود تعامل میان میراث و شهرداری

 قاسم منصور آل کثیر در این نشست به عنوان یکی از روزنامه نگارانِ حوزه میراث فرهنگی گفت: متاسفانه پایان سال را با خبرهای نگران کننده در زمینه میراث فرهنگی درحال سپری کردن هستیم. تخریب خانه احمد محمود که از مفاخر استان و کشور است و همچنین تعرض به موزه هفت تپه که من در مطالبم از آن به عنوان یک خودزنی یاد کردم.
 
آل کثیر افزود: در زمینه خانه احمد محمود وقتی سخنان شهردار را دنبال می کنیم، میگوید که من تا کنون مدیران میراث فرهنگی را ندیدم و هیچ ارتباطی با ما نگرفته اند. در مقابل مسئولان میراث فرهنگی نیز خودشان را با مکاتبات تو بی پاسخی مکاتباتشان از سوی شهرداری توجیه می کنند و به نظرم این دو نهاد و مجموعه سیستم زده هستند و رفتاری غیر از مدل مکاتبه و اداری برای حل مسائل میراث فرهنگی شهر اتخاذ نکردند.
 
وی همچنین یاداور شد: متاسفانه هیچ گونه حس همراهی میان این دو سازمان نمی بینم و با این رویه احتمال تخریب دیگر بناهای تاریخی ما نیز وجود دارد همچون منطقه نیوساید که امسال هفت خانه از بافت تاریخی این منطقه توسط پیمانکار به طور کامل تخریب شد.
 

زمزمه‌ی تعطیلی موزه هفت تپه

 این دوستدار میراث فرهنگی همچنین درباره موزه هفت تپه گفت: تعرض به یک موزه شاید در دنیا کم نظیر باشد و تعرض به یک موزه گویی یک خودزنی است که شخصی به میراث و هویت خودش هجوم می برد. از جناب مدیر کل سوال می کنم که برای مجموعه زیگورات دورانتاش چعازنبیل تا کنون غیر از اعتبارات ملی، آیا اعتباراتی از استان برای آن درنظر گرفته اید؟ وقتی بدانیم هزینه نورپردازی این مجموعه‌ی فاخر که یکی از گوهرهای تمدن کشورمان به حساب می آید تنها 120 میلیون تومان است و اداره کل به آن کمک نمی کند، حس خوبی بین دوستدارن میراث فرهنگی ایجاد نمی شود. همچنین می خواهم مدیر کل درباره‌ی این ضمضمه که ممکن است موزه هفت تپه کاملا جمع شود توضیح دهد که این سخن چقدر دقیق و صحیح است؟
 
عرصه و حریم حمیدیه درخطر

 این دوستدار میراث فرهنگی به مسئله تعیین عرصه و حریم پرداخت و گفت: انتظار می رود اداره کل در ثبت و ابلاغِ عرصه و حریم در شورای حرایم کشور تسریع ببخشد تا بشود قانونا جلوی تعرض به عرصه های تاریخی گرفته شود. برای نمونه عرصه و حریم در شهرستان حمیدیه اصلا در وضعیت خوبی قرار ندارد. همچنین مسئله عرصه و حریمِ محوطه تاریخی مگرنات  شوش همه ما را نگران کرده است.

غیبتِ گردشگر یابِ معاونت گردشگری

 آل کثیر با بیان اینکه در شرایط کرونایی اداره میراث فرهنگی می توانست نقش پررنگی در فضای مجازی داشته باشد توضیح داد: گویا معاونت گردشگری اپلیکیشنی به عنوان گردشگریاب را راه اندازی کرده بود ولی گویا این اپلیکیشن فقط در حد نشر یک خبر بود و ما چیزی از آن نمی بینیم. در شرایط کنونی و حتی حضور نیافتن خوزستان در نمایشگاه تهران بهتر بود که به صورت مجازی اقدام به معرفی جاذبه هایمان میشد.
 

نه به تقابل

 وی ضمن انتقاد از روش تقابلِ اداره میراث فرهنگی با دوستدارن میراث فرهنگی تاکید کرد: در زمینه بافت تاریخی اهواز قدیم در محله عامری دیدیم که اداره کل میراث فرهنگی بعد از نشر مطالبِ دوستداران میراث فرهنگی، این اداره در تقابل با آنها برمی‌آید و سعی می کند گفته‌های دوستداران را رد و تکذیب کند.
 
این دوستدار میراث فرهنگی افزود: وقتی کسی می گوید قدمت کوچه‌ای چندصد سال است و اداره کل برای چند سال با دوستدارنِ میراث فرهنگی چانه زنی کند به نظرم صورت خوشی اصلا ندارد و در شان این اداره نیست. ما می‌گوییم تاریخ این منطقه چندصد سال است و اگر اداره نظر دیگری دارد خب تحقیقاتش را ارائه دهد. جدل و دعوایی در کار نیست به هر حال عامری را اداره میراث فرهنگی جزئی از بافت تاریخی می داند و ما هم تاکید داریم و خواهش می کنیم که به بافت تاریخی که خودشان قبول دارند رسیدگی کنند. خواسته ما تنها رسیدگی به بافت تاریخی در عامری است. امتداد بافت تاریخی در نیوساید نیز وضعیت خوبی ندارد و امسال هفت خانه در آنجا کاملا تخریب شد. اینها هویت ملی ما هستند و لازم است حفاظت از آنها با حساسیت بیشتری صورت گیرد.   

توجه به بازار فرحانی کوی علوی

 آل کثیر همچنین پیشنهاد داد: پیشنهاد می کنم به خیابان فرحانی در منطقه کوی علوی که یکی از مراکز مهم کشور در زمینه تولید و فروشِ البسه محلی است توجه ویژه ای در زمینه گردشگری شهری شود.
 

سالها اسارتِ مردِ پارتی

 وی با اشاره به مجسمه مرد پارتی در ایذه گفت: اداره میراث فرهنگی لازم است در برابر محدودیت‌های سلیقگیِ محلی که در شهرستان‌ها برای نصب مجسمه‌ای تاریخی رخ می دهد جدی تر در کنار دوستدارن میراث فرهنگی باشد و چرا باید مجسمه‌ای چندین سال در انتظار نصب باشد و بد از نصب مورد بی توجهی قرار گیرد. اتفاقا این نمادها باید در ورودی همه شهرستان‌ها انجام شود و ما با گنجینه‌ای از داشته‌های تاریخی بهتر است در ورودی هر شهرستان مجسمه‌ی یک شخصیت تاریخی یا نماد باستانی نصب شود.
 
محدودیت زمان و نیرو

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی این دوستدار میراث فرهنگی گفت: درخصوص خانه احمد محمود قبول دارم که سیستم زده شدیم ولی مکاتباتی با شهرداری انجام دادیم. محدودیت زمان و نیرو داریم و برای همین شاید نتوانیم اتفاقات را خوب راهبری کنیم. اگر میدانستیم این اتفاق می افتد شاید بیشتر از اینها وارد می شدیم و نمی دانستیم که خطر اینقدر نزدیک است.
 

لزوم رده حفاظت برای هفت تپه

 سید حکمت موسوی افزود: درباره موزه هفت تپه اگر نتوانیم سیستم حفاظتی آن را تامین کنیم چاره‌ای وجود ندارد اما باید رده حفاظتی گرفته شود. نیروی انتظامی می تواند نیرو بگذارد و ما اضافه کارش را مطابق نیروهای خودمان تامین می کنیم. چهار هزار شی تاریخی آنجا وجود دارد. اما قطع به یقین شاید راهکار بسیار بد و انتخاب آخرمان جمع کردن آثار آنجا باشد و این اتفاق یک درصد هم محتمل نیست و سعی می کنیم مسئله حفاظت آنجا را حل کنیم.
 
پایگاه‌ها منهای حمایتِ استانی

 موسوی درباره اعتبارات پایگاه‌ها ازجمله زیگورات چغازنبیل گفت: بله در پایگاه‌ها معمولا از اعتبارات ملی استفاده می‌کنیم. متاسفانه اعتبارات استانی برای موزه‌ی منطقه‌ای هم نداشتیم و اگر اعتبارات استانی بود شاید خیلی زودتر کارهای این موزه انجام میشد.  
 
حاشیه در تعامل با صنایع

 وی درباره تعامل با صنایع برای حمایت آنها از میراث فرهنگی افزود: صنایع حاضرند کمک کنند اما در قبالش خواسته‌های بسیاری دارند که با ضوابط ما همخوانی ندارد. برای چغازنبیل قرار بود از پتروشیمی کمک بگیریم اما موانع قانونی در زمینه ردیف اعتباری یا شماره حساب خزانه یا اینکه دستگاه ما می‌تواند کمک گیرنده باشد وجود داشت و همچنین باعث ایجاد حواشی می شود.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برای تسهیلگری در امر عکاسی ما آماده همکاری هستیم و تنها یک هماهنگی با حراست لازم است تا هر عکاسی بتواند از موزه ها و سایت های تاریخی بازدید و عکاسی کند.
 
موسوی درباره وضعیت عرصه و حریمها گفت: درخصوص محوطه مگرنات شوش نیز تعیین عرصه و حریم شده است و امیدوارم با راه اندازی پایگاه عبدالخان و تامین موتور سیکلت حفاظت بهتری در منطقه صورت گیرد.
 
وی گفت: برای نمایشگاه تهران هم پول داشتیم هم قراردادمان آماده انعقاد بود و 54 نیرو از صنعتگران و گردشگران را نیز آماده کرده بودیم. تعدادی از فعالان گردشگری از ما خواستند که خطر کرونا، سلامتی همکاران را مخدوش می کند و به همین علت حضور نیافتیم. حتی برخی از همکارانمان در تهران بصورت شفاهی می گفتند اگر بیایید تهران ما در غرفه شما حضور پیدا نمی کنیم و این مسئله باعث ایجاد نگرانی شده بود.
 
برای تقابل تحت فشار بودیم

 موسوی درباره تقابل با دوستداران میراث فرهنگی در ماجرای اهواز قدیم گفت: درست است تقابل نباید صورت گیرد. در مقابل سازمان‌های مردم نهاد که می دانیم از صمیم قلب و علاقه پای حفظ آثار هستند و گاها ممکن است ما را زیر سوال ببرند و ممکن است اطلاعاتشان صحیح نباشد اما مطمنا می دانیم از روی دلسوزی و علاقمندی است و تمام تلاشمان را می‌کنیم روبروی این عزیزان قرار نگیریم و تکذیب نکنیم اما گاها این اطلاعات را دیگران فشار می آورند و می گویند که چرا واکنش نشان نمی دهید؟ چرا معاون میراث حرف نمی زند؟ و غیره اما تلاش می کنیم این برخوردها کمتر شود و سایه تعامل بیشتری ایجاد شود.

هوای نیوساید را داریم

 مدیر کل میراث فرهنگی درباره وضعیت نیوساید اهواز گفت: نیوسایت را نیز هم ثبت ملی کردیم، هم پیگیری کردیم و هم شکایت. ضوابط را نیز اعلام کردیم و همچنان دنبال می کنیم که اتفاقات بدی در آنجا رخ ندهد. ضمن اینکه چند منزل تخریب شد و پرونده آنها نیز مفتوح است و امیدوارم سیستم قضایی هم برخورد مناسب را انجام دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار