شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مسئله آب و کمبود آن سالیان زیادی است که در کشورهای مختلف به صورت یک بحران اساسی درآمده است.

با توجه به مشکل کمبود آب در کشور ما به دلایل گوناگون از قبیل رشد جمعیت ،پیشرفت صنعت و داشتن آب و هوای خشک ونیمه خشک بحران آب مسئله روز می باشد. بر اساس آمار و اطلاعات موجود، سهم قابل توجهی از منابع آب کشور در بخش کشاورزي مصرف میشود، و از طرفی افزایش روز افزون جمعیت نیـاز به تولید مواد غذایی بیشتر را ایجاب میکند. بنابراین یافتن راهکارهایی که کاهش مصرف و استفاده بهینه آب را در این بخش به دنبال داشته باشد، همواره اولویت مطالعه و پژوهش است ، تا بتوان محصولات کشاورزي را براي این جمعیت روبه ازیـاد تولید کرد.

هر وقت که به این نکته توجه داشته باشیم که کشور ما در ناحیه ای خشک و نیمه خشک واقع شده و بارندگی کم در ده سال اخیر آن را با روند بحران شدید، جدی و مزمن آب روبرو کرده و ممکن است این کم آبی پیامدهای مخرب و جبران ناپذیری برای نسل های آینده داشته باشد، بیشتر به اهمیت انتقال آب در کشاورزی پی می بریم.

آب این کالای استراتژیک، علاوه بر اقتصاد برای امنیت ما نیز مهم و حیاتی است. بنابراین نقش لوله های پلی اتیلن  به عنوان روش نوین انتقال آب در کشاورزی از آن جهت حائز اهمیت است که در میان روش های مختلف انتقال آب در کشاورزی علاوه بر سلامتی آب فاکتورهای دیگری همچون هزینه انتقال ، سرعت انتقال ، زمان اجرای پروژه نیز بسیار حائز اهمیت هستند.

نقش مهم لوله پلی اتیلن در انتقال آب کشاورزی

استفاده از لوله و اتصالات پلی اتیلن در سیستم آبرسانی و آبیاری ، می تواند از هدر رفت آب در حین انتقال جلوگیری نمود.

از سویی دیگر علاوه بر کامل کردن روند انتقال آب در کشاورزی با صرفه جویی در مصرف آب و حفظ ذخایر آبی، مزیت دیگری که می توان برای استفاده از لوله پلی اتیلن در انتقال آب در کشاورزی در نظر گرفت، جلوگیری از آلودگی آب و افزایش راندمان و عملکرد محصول و نهایتا خودکفایی است.

استفاده از لوله و اتصالات پلی اتیلن استاندارد در این فرآیند، تاثیر مستقیم بر سطح زیر کشت گذاشته و صرفه جویی محسوسی در مصرف آب به همراه دارد.

می توان گفت که مهمترین و اساسی ترین راهکار مقابله با بحران آب، مدیریت صحیح آبیاری با شناخت صحیح از فرآیند آبیاری و روشهای مختلف آبیاری مانند آبیاری سطحی، آبیاری تحت فشار و آبیاری زیرزمینی است.

بهینه سازی روش های انتقال آب در کشاورزی با استفاده از لوله پلی اتیلن استاندارد به غلبه بر معضل کمبود آب در این بخش تا حدود زیادی کمک می کند. 

کاربرد لوله پلی اتیلن در بخش کشاورزی

لوله پلی اتیلن در کشاورزی و صنایع وابسته به آن کاربردهای فراوانی دارد , کنترل منابع آبی و جلوگیری از هدر رفت آب و مزایای بسیار و منحصر بفرد لوله‌های پلی اتیلن باعث استفاده بیش از پیش از این لوله‌ها شده است, دوام و استحکام بالا, نصب آسان, کم هزینه بودن, عمر طولانی, سبک بودن, انعطاف پذیری, مقاوت در برابر اشعه نور خورشید, مقاومت در برابر خوردگی , بهداشتی بودن و غیر سمی بودن و تنوع بالا در سایز و اندازه,  تنها برخی از مزایای لوله‌های پلی اتیلن می‌باشد که کشاورزان و دست‌اندرکاران را به استفاده از لوله‌های پلی اتیلن ترغیب می‌کند.

تقربیا در تمامی مزارع , و گلخانه‌های جهان , لوله‌های پلی اتیلن به شکلی مورد استفاده قرار گرفته است, از سایزهای بزرگ این لوله‌ها می‌توان در انتقال آب‌ پر فشار و در شبکه‌ی تقسیم آب استفاده نمودن و در نهایت برای آبیاری گیاهان و زمین‌های کشاورزی از سایز‌های کوچک و ریز استفاده نمود.

البته کاربرد لوله های پلی اتین  تنها زمانی حائز اهمیت است  که لوله با کیفیت و استاندارد باشد، اگر محصولی استاندارد نباشد به هیچ عنوان نباید وارد چرخه مصرف شود, استفاده از محصولات غیر استاندارد و فاقد کیفیت مناسب ضربات جبران ناپذیری به مصرف کننده و اقتصاد جامعه وارد خواهد کرد.






نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار