شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
مسوول یک درمانگاه به ما می گوید که تعداد واکسن در اختیار آنها تنها سه، چهار عدد است. گفته می شود تحریم های بین المللی علیه ایران تولید این نوع واکسن را دچار اختلال کرده است...
مدتی است که درمانگاه های شبکه و بهداشت استان خوزستان با کمبود قطره واکسن فلج اطفال روبرو هستند. به گزارش وبسایت خبری فیدوس، مشاهدات عینی از سطح درمانگاه های آبادان نشان می دهد که تعداد بسیار معدودی واکسن در اختیار آنهاست؛ چندانکه مسوول یک درمانگاه به ما می گوید که تعداد واکسن در اختیار آنها تنها سه، چهار عدد است. گفته می شود تحریم های بین المللی علیه ایران تولید این نوع واکسن را دچار اختلال کرده است.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی آبادان با تایید کمبود این واکسن علت را کمبود آن در کل کشور ایران عنوان می کند. دکتر مرتضی جعفری به فیدوس می گوید: در ماه های اخیر با کمبود این واکسن مواجه بوده ایم و این کمبود هم کشوری است. به طور معمول ما سهمیه خود را از اهواز دریافت می کنیم و چون وزارتخانه تعداد کمی به آنها می دهند در زیرشاخه ها هم کمبود وجود دارد.

به گفته وی میزان واکسنی که در ماه های گذشته به دانشکده علوم پزشکی آبادان داده شده تنها یک سوم و در مواردی دو سوم میزان درخواست بوده و در بقیه شهرستان های استان هم همین مشکل وجود دارد.

دکتر جعفری با اشاره راهکار موقت دانشکده علوم پزشکی آبادان در شرایط کمبود سخن می گوید: ما فعلا بر اساس آن مقداری که داریم برنامه ریزی می کنیم. برنامه این گونه است که دوز اولیه حتما تزریق شود چون 70 تا 80 درصد ایمنی می دهد. بنابراین نوبت اول خیلی مهم است و تاکید کرده ایم که واکسن مورد نیاز بیمارستان ها برای تزریق پس از زایمان را تامین کنند. یعنی اگر بیمارستان ها مراجعه کنید هیچ مشکلی در تامین واکسن ندارند.

وی می افزاید: این واکسن در نوبت های مختلف تزریق می شود. ما گفته ایم اولویت اول تزریق واکسن در بدو تولد است. و بعد نوبت دوم و سوم. نکته ای که در بحث واکسن ها وجود دارد این است که حداقل ها رعایت شود. یعنی فاصله زمانی بین نوبت ها باید رعایت شود که پوشش ایمنی حفظ شود. اما اگر نوبت های پنجم و ششم با تاخیر یک ماهه هم زده شود ایمنی حفظ می شوند. چون 98 درصد ایمنی با نوبت های قبلی حاصل شده است.

البته ما ویروس بیماری فلج اطفال را چند سال است که در سطح خوزستان نداریم. بنابراین چرخش ویروس را در جامعه نداریم ولی طبعا باید واکسن زده شود.

جعفری درباره اقدامات خود و اداره اش برای گذر از کمبودها می گوید: برای رفع کمبود با وزارتخانه نامه نگاری انجام داده ایم وخود من هفته گذشته به تهران رفتم و با مسوول کشوری این بخش صحبت کردم. ایشان این نوید را داد که واکسن از خارج خریداری شده و تا پایان ماه این مشکل حل خواهد داشت.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه این واکسن ها رایگان هستتند و فقط توسط دولت وارد می شوند می گوید: بخش خصوصی به دلیل فقدان توجیه اقتصادی در خصوص واردات این واکسن ها ورود نمی کند و این واکسن در داروخانه ها عرضه نمی شود. البته واکسن هپاتیت و آنفولزا را بخش خصوصی وارد می کند. واکسن قبلی که وزارتخانه توزیع می کرد تولید داخل بود اما با بحث تحریم ها تولید آن دچار مشکل شده است. ظاهرا وزارت خانه واکسن جدید را وارد کرد است.

جعفری اظهار امیدواری می کند که کمبود واکسن فلج اطفال تا پایان ماه حل شود. حال باید دید این امیدها به بار می نشیند یا با استمرار کمبودها خطر بیش از پیش کودکان خوزستانی را تهدید خواهد کرد.

منبع: فیدوس
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار