اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
در جنگ مرتب به خرمشهر که ویرانه ای بیش نبود می رفتم. پس از جنگ و تاکنون این رابطه را حفظ کرده ام. با هر رفتن آرزوی یک تغییر یا تحسینِ شرایط در این شهر را می کردم اما این آرزوها کمتر جلوه ای از واقعیت به خود می گرفت.

شوشان - علی عبدالخانی:

در جنگ مرتب به خرمشهر که ویرانه ای بیش نبود می رفتم. پس از جنگ و تاکنون این رابطه را حفظ کرده ام. 

با هر رفتن آرزوی یک تغییر یا تحسینِ شرایط در این شهر را می کردم اما این آرزوها کمتر جلوه ای از واقعیت به خود می گرفت. 

بطور متوسط سالی چند مطلب انتقادی در ارتباط با این شهر می نویسم اما پاسخی از منقودین اصلی همچون منطقه آزاد، شورا و شهرداری نمی گرفتم.

▫️در ۲۲ شهریور ۹۸ یاداشتی استفهامی با عنوان: " کدام پروژه های عمرانی طی ۲ سال اخیر توسط شهرداری خرمشهر اجرا شده است؟! " را منتشر کردم.

 در آن مطلب نوشته بودم:" خرمشهر همان شهری که توسعه و شادابی و رونق اقتصادی، عمران و آبادانی سابقش شُهره ی شهرهای کشور و حتی منطقه بود، امروز در حسرت حداقل های گذشته ی نه چندان دورِ خود می سوزد. 

گفته می شود در دو سال گذشته هیچ پروژه ی (متمرکز) عمرانی در این شهر محروم!! از سوی شهرداری به اجرا در نیامده است.

 روی این سخن با شورای این شهر بعنوان منتخبان مردم است. اگر هدفشان خدمت و ارایه خدمات مناسب شهری نیست، چرا این جایگاه را اشغال یا تصاحب!! کرده اند ؟!.

▫️از ۲ سال قبل و بعد از سال ۹۸ یعنی طی ۴ سال گذشته عمران و آبادانی قابل ذکری که خرمشهر لایق آن است، اتفاق نیفتاده و معلوم نیست ملاکها و شاخصهای کارکردی شورای قبلی و فعلی در رابطه با عمران حداقلی شهر چه چیزی بوده است؟. 

اعضای شورا برای هر روز و ماه و سال دوره ی مسئولیتشان باید پاسخگوی مردم و افکار عمومی باشند. 

مهم است که مردم بدانند طی این مدت مشغول به کدام موضوعاتِ مهمتر از الزام شهرداری به عمران و ارایه خدمات مناسب شهری بوده اند؟.

▫️بررسیها نشان می دهد که در برخی شهرها، وجود شوراها بجز تحمیل هزینه های مالی و تضییع منابع شهروندان و احیاناً تحمیل نیروهای توصیه ای و حاکم کردن سلیقه و بعضا انتخاب شهرداران ضعیف ( اما مطیع )، و کُشتن انگیزه نزدِ کارکنان متخصص و... هیچ فایده ای برای آن شهرها نداشته اند. 

▫️به تعبیری دیگر عدم وجود این قبیل مجموعه های انتخابی!!!! در پارلمان محلی به مراتب از وجودشان در آنجا بهتر است.

▫️در ۹ اسفند جاری شورائیهای خرمشهر شهردار قبلی که معیارهای انتخاب ایشان نیز محل بحث جدی بود را عزل و رای به سرپرستی شخص دیگری دادند. 

صرفنظر از بهانه ی کمبود منابع مالی که به تکیه گاه توجیهی بسیاری از شهرداران ضعیف و فاقد برنامه ی شهرهای کوچک و بزرگ تبدیل شده است، آیا شورای خرمشهر برنامه ای مسجل و واقع بینانه متناسب با پتانسیل موجود در شهر، برای عمران و آبادانی (حداقلی) آن تهیه کرده و شهرداری را مُلزم به تبعیت از چنین برنامه ای کرده اند؟ یا آنکه تحقق برخی خواسته ها برای آزاد گذاردن آن شهرداری کفایت می کند؟. 

▫️ یکی از اصیلترین خصوصیات یک منتخبِ مردم اعم از اینکه شورای شهری باشد یا پارلمانی، مسئله ی " تعلق خاطر آن منتخب به شهر و حوزه انتخابیه و مردم " آن است.

بدون شک فلسفه ی انتخابات شورا چیزی جز این نیست که مردم عده ای از همشهریانشان که درجه ی دغدغه شان نسبت به شهر بیش از سایرین است و از درایت و امانتداری کافی برخوردار باشند را روانه شورا می کنند تا در مقام عمل بازتابی از خواسته ی مردم در مجموعه شورا - شهرداری باشند.

▫️ تعلق خاطر به شهر و مردم موضوعِ بسیار مهمی است که آثار آن را می توان در عملکرد شورائیها و نوع خدمات شهری و میزان عمران و آبادانی و نحوه ی گزینش مدیران شهری دید یا جستجو کرد و بر اساس آن به منتخبان! نمره ی قبولی یا مردودی داد.

▫️تجربه ی شورا با وجود نارس بودن آن و با وجود همه ی مشکلاتی که به همراه خود داشته و دارد، نشان داده که منتخبان مردم چنانچه در چارچوب وظایف قانونی خود ثابت قدم بمانند و در پی منافع شخصی یا محفلی خود نباشند و همه تلاششان صرفاً عمران و آبادانی شهر و ارایه ی خدمات مناسب شهری به مردم باشد، این قبیل منتخبان قطعا مورد احترام مردم قرار خواهند گرفت و از نامشان به نیکی یاد خواهد شد.

▫️واقعاً مایه افتخار برای یک منتخب شورایی یا مجلسی خواهد بود اگر مردم پس از اتمام دوره آن منتخب کماکان قدرشناس ایشان باشند و مواضع و اقدامات مثبت وی در دوره ی مسئولیت را ارج بنهند، البته رسیدن به این امر کار آسانی نیست لذا کسب احترام واقعی مردم قبل از هر چیز به نوع عملکرد و میزان تعلق خاطر عملی منتخب نسبت به شهر و حوزه انتخابیه آن بستگی دارد.

▫️ در همین راستا شکستن حصارِ سلایق و علایق و لذایذ کوچک و بزرگ که معمولاً در سلسله اختیارات و صلاحیتهای منتخبان وجود دارد، رازِ دست یافتن به حرمت و احترام از سوی مردم است.

▫️روی این سخن به هیچ عنوان متوجه انسانهای کوچک که بزرگی را در صندلی و منصب جستجو می کنند نیست. آنان که جوهر و ذاتِ کوچکی دارند و در چارچوب میز و صندلی و منافع گم می شوند، این تیپ از گمشدگان به هیچ عنوان مخاطب این سخن نبوده و نخواهند بود. 

روی این سخن با انسانهایی است که برای مردم منزلتی فراتر از منافع فردی و محفلی قایل هستند و از رای آنان امانتدارانه محافظت می کنند.

▫️برخی صاحبان کرسیهای انتخابی وجودِ یک معادله منطقی و ماندگار را یا اصلا نمی دانند یا بدلایل مختلف آن را فراموش می کنند.

 خلاصه ی معادله این است که : همیشه میان بزرگ بودن و لایق بودن یک منتخب و گم نشدن آن در چارچوب صندلی و میز رابطه ی مستقیمی وجود دارد که بسیار لذتبخش است.

▫️این یاداشت برغم محوریت خرمشهر در آن اما موضوعیت آن عمومی است. در پایان برای سرپرست جدید شهرداری خرمشهر آرزوی موفقیت می کنیم. 

همچنین تمنای همیشگیم این بوده و هست که: منتخبان شهرهایی که با عمران و آبادانی فاصله ی زیاد گرفته و حتی در ارایه خدمات اولیه و ابتدایی خود نیز مانده اند، این است که: این منتخبان بخود آیند و از این فرصت بسیار محدود و کم، در جهت رضایت مردم ساکن در حوزه انتخابیه گام بردارند.

▫️ تحقق این تمنا به ذات نماینده و فاصله واقعی وی با مردم بستگی دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار