مانده ام با کدام کلمه آغاز کنم، ساعت از دو بامداد گذشته، اما صحنه های کلیپ ، خواب را از چشمانم ربوده! میخواستم خود را به ندیدن و بی توجهی بزنم، اما نمیتوانم.
شوشان - دکتر فاضل خمیسی:
مانده ام با کدام کلمه آغاز کنم، ساعت از دو بامداد گذشته، اما صحنه های کلیپ ، خواب را از چشمانم ربوده! میخواستم خود را به ندیدن و بی توجهی بزنم، اما نمیتوانم.
فیلم آزار جنسی نوجوانی که گویا خود یا بستگانش در حالت غیر عادی( مستی) به یکی از قبایل توهین کرده و تعدادی از افراد همان قبیله او را ربوده و سپس به بدترین وجه مورد آزار قرار میدهند تا بقولی از او انتقام گرفته و او را به غلط کردن بیاندازند و سپس فیلم این رفتار شنیع را در فضای مجازی قرار دهند، لرزه بر اندام جامعه میاندازد.
ممکن است ، بعضی ها از سر تدبیر یا دلسوزی معتقد باشند نباید این موارد را بصورت شفاف مورد آسیب شناسی قرار داد و در صورت امکان آنها را کتمان کرد! اما مگر میشود بدون آسیب شناسی و بیان دردها به درمان آنها پرداخت.
گفته می شود، زنده به گور کردن کردن دختران در قبل از اسلام رفتاری عمومیت یافته نبود و تنها یکی از طوایف و فقط در برخی از خانواده ها رُخ میداد اما خدای باری تعالی برای این رفتار ناپسند یکی از شفاف ترین آیات خویش را بر پیامبر گرامی اسلام(ص) نازل و به حمایت از مظلومیت آن دختران پرداخت، هر چند که رفتار ناپسند آن چند خانواده بعد از چندین قرن هنوز هم دامن قومیتی را گرفته و عده ای از این واقعه برای نکوهش پیشینه ی یک قومیت استفاده میکنند، متاسفانه باید گفت ، هنوز هم «جُهالی اندک» باعث لکه دار شدن گروه بزرگی از انسانها میشوند.
وقتی نوع تربیت به جای ارزش گذاری به معنویت و کرامت انسانی و توجه به کسب دانش و ارتقا فردی و اجتماعی موجب قُدسی نمودن طایفه و قبیله شود، شاهد تقویت تعصباتی میشویم که برون داد آنها فاجعه هایی از این قبیل رفتارهای جنون آمیز است.
زمانی که به جای پرسیدن وضعیت تحصیلی یا شغلی و معیشت افراد از قبیله شان میپرسیم یعنی اینکه این گزاره از بقیه مهمتر است و این آغاز تقویت منفی یک رفتار است!
خیلی پیش آمده برخی نوجوانان و جوانان به جای اینکه از درس و مشق و تلاش برای آینده سخن بگویند به انتساب به فلان طایفه و قبیله فخر فروشی کرده و خویش را با عِده و عُده ی قبیله شان معرفی میکنند.
بنده خود شاهد بوده ام ، چگونه شاعرانی که در مراسمات با ذکر و مدح این طایفه و آن قبیله اقدام به مداحی مینمایند برخی از همین نوجوانان و جوانان ، را به خلسه برده و برای آنها یک فضای وهم انگیزی ایجاد می کنند که در آن عقل تعطیل و خروجی آن تخدیر در صفات و عناوینی دست ساز و غالباً غیر واقعی میشود.
قبیله گرایی و تعصبات اینچنینی به جز ایجاد هزینه های مادی و معنوی و درجازدگی هیچگونه دستاوردی نداشته و باعث گردیده داوری اجتماع بخاطر رفتارهای ناپسند عده ای قلیل ، گروهی کثیر را به غلط قضاوت کنند.
وابستگی به قبیله هر چند بخشی از هویت های انسانی است اما این موضوع نباید دستاویزی شود که افراد قانون گریز و هنجارشکن شوند بلکه قبیله باید با روزآمد شدن بعنوان پیشرو در آموزه های اخلاقی و ارزشی و نفی رفتارهای تخدیری و نامناسب به ارتقاء فردی و گروهی وابستگان کمک نماید، در خیلی مواقع تحمل رفتارهای جاهلانه باعث عیب پوشی در اجتماع شده و این عیب پوشی نه تنها به رفع این ناهنجاریها کمکی نکرده بلکه باعث تقویت و انتشار این کجروی ها شده است، بنابراین وقت آن است که سرآمدان جامعه با تحمل هزینه و شجاعت نسبت به موشکافی و بیان علل این آسیب ها پرداخته و در این زمینه راه حل های عملیاتی ارائه دهند.