شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۵۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
شوشان: جوان اهوازی که یک ماه قبل حین اجرای حکم توانست از اولیای‌دم برای پرداخت دیه مهلت بگیرد، صبح دیروز با کمک مردم توانست دیه درخواستی اولیای‌دم را پرداخت کند و رضایت قطعی آنها را بگیرد.

به گزارش خبرنگار ما، محمد - جوان اهوازی - که در قتل دوست خود به نام عبدعلی مجرم شناخته‌ شده‌ بود یک ماه قبل پای چوبه‌‌دار رفت و هنگامی که پدر مقتول اهرم را کشید تا حکم قصاص را اجرا کند پشیمان شد و گفت به محمد مهلت می‌دهد تا دیه درخواستی‌اش را فراهم کند. این در حالی است که از شب قبل از اجرای حکم جلساتی میان دو قبیله که قاتل و مقتول عضو آن بودند برگزار شده و خانواده عبدعلی به دیه رضایت نداده‌ و سرسختانه اجرای حکم را خواستار بودند. پس از آنکه محمد فرصتی دوباره برای زندگی به دست آورد، سه وکیل (عبدالصمد خرمشاهی، سارا نجمی و حسن آقاخانی) وکالت این جوان را که زمان ارتکاب جرم 18سال و دو ماه داشت برعهده گرفتند و با اعلام این خبر در روزنامه «شرق»، تلاش برای جمع‌آوری دیه آغاز شد. قبایل دو طرف پرونده و بزرگان چند قبیله دیگر دور هم جمع شدند و بعد از ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو توانستند سر مبلغ 380‌میلیون‌تومان دیه به توافق برسند اما محمد خانواده فقیری داشت و پدر او نیز به جرم نگهداری موادمخدر در زندان به سر می‌برد. بنابراین وکلای متهم از مردم درخواست کردند تا برای پرداخت دیه به محمد که جوانی پشیمان و برگشته از اعدام بود کمک کنند.

بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره پرونده محمد مردم کمک‌های خود را آغاز کردند و مبلغی نزدیک به صد‌میلیون‌تومان جمع‌آوری شد، اما این همه آن چیزی نبود که خانواده مقتول خواسته‌ بودند و محمد تا پرداخت پول درخواستی فاصله زیادی داشت.

در این میان تلاش‌ها از سوی هنرمندان و برخی نیکوکاران، از جمله مریم‌السادات حسینی‌نیا از زنان خیر کرجی که پیش از این 10 محکوم دیگر را با کمک مالی آزاد کرده‌ بود آغاز شد این زن اعلام کرد از آنجایی که از سادات است به مناسبت عید غدیرخم حاضر است در این پرونده نیز کمک کند و مبلغ کلانی از دیه را بپردازد به این ترتیب وی همراه وکلای متهم به اهواز سفر و مذاکرات ادامه پیدا کرد. صبح دیروز با اینکه مبلغ درخواستی اولیای‌دم به‌طور کامل تامین نشده‌ بود اما اولیای‌دم بعد از ساعت‌ها مذاکره با هیاتی که برای جلب رضایت رفته‌ بودند سرانجام در اجرای احکام اهواز رضایت قطعی خود را اعلام کردند و محمد از چوبه‌دار فاصله گرفت.

عبد‌الصمد خرمشاهی یکی از وکلای محمد روز گذشته ضمن قدردانی فراوان از مردم گفت: اگر کمک مردم نبود محمد قصاص شده‌ بود. من و همکارانم از مردم بسیار ممنون هستیم که این جوان را تنها نگذاشتند و فرصت زندگی دوباره را به او دادند. او گفت: وقتی محمد از پای چوبه‌دار برگشت وضعیت روحی بسیار بدی داشت و روزهای اول حتی قدرت درست صحبت‌کردن هم نداشت اما از وقتی فهمید که مردم مهربان ایران برای نجات جان او تلاش می‌کنند حالش بسیار بهتر شد. محمد جوانی از خانواده فقیر است که در یک درگیری مرتکب قتل شده و اولیای‌دم نیز خود پذیرفته‌اند قتل اتفاقی بود. به هر حال حکم بر قصاص این جوان صادر و ما زمانی وارد پرونده شدیم که رای قطعی شده‌ بود و نمی‌شد کاری حقوقی روی پرونده انجام داد. بنابراین چاره‌ای نبود به‌جز اینکه دیه جمع‌آوری شود و مردم ایران با حمایت‌هایشان نشان دادند چقدر نسبت به سرنوشت جوانان کشورشان حساس هستند و در سختی‌ها کنار همدیگر خواهند بود.

خرمشاهی ادامه ‌داد: فهرست مبالغ واریزی مردم نیکوکار از بانک گرفته شد و در اختیار اولیای‌دم و اجرای احکام نیز قرار گرفت. مردم از پنج‌هزارتومان تا ده‌ها‌میلیون‌تومان کمک کردند و ما دست تک‌تک آنها را می‌فشاریم و تشکر می‌کنیم. او درباره رضایت از سوی اولیای‌دم گفت: دو همکارم در این پرونده روز گذشته برای دریافت رضایت کتبی به اهواز سفر کردند و با حضور اولیای‌دم در دفتر اجرای احکام و پرداخت پول جمع‌آوری‌شده از سوی مردم و پولی که خانواده محمد با فروش خانه‌شان تهیه کرده بودند رضایت کتبی آنها دریافت و قرار موقوفی قصاص صادر شد. بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم محمد تا حدود دو ماه دیگر به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه می‌شود. با توجه به اینکه او پنج‌سال است در زندان به سر می‌برد احتمال اینکه از سوی دادگاه آزاد شود بسیار زیاد است. محمد قول داده قدر کمک‌های مردم را بداند و از این به بعد شرافتمندانه زندگی کند.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
comment
0
0
comment قتل اتفاقی بوده است !!! این قتل عمد است ...... در جامعه ای که آدم های فقیر شرافتمند زیاد است ، مردم خیر و نیکوکار کشورمان بهتر است به جای نجات یک قاتل,,,, ،به مردم فقیر شرافتمند و مردم آبرو دار کمک و مساعدت کنند در این وضعیت بد اقتصادی .
comment
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
comment
0
0
comment احسنت بر نظر جلال
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار