شوشان - حجت الاسلام سید سجاد جلویانی :
به باور ما مسلمانان خدا یکی ، اسلام یکی ، کعبه یکی ، امت اسلام یکی ، رمضان یکی ، و گستره سیاسی اسلام دارالاسلام است نه مرزهای قراردادی که آنها هم در جای خود اعتبار سیاسی دارند اما آیا در احکام فقهی دارای اعتبار هستند؟
به عقیده نویسنده اعتبار ندارد . چرا که اگرنظر گاه بلاد شرط باشد رویت ماه فقط برای مردم همان شهر ملاک است و برای بقیه استانها در یک کشور حجت نمی باشد . در نتیجه بهتر است به نظرگاه دار الاسلام معتقد گردیم و هرکجا ماه در اسمان دیده گردیدبرای دارالاسلام حجت باشد . کعبه ام القری اسلام است . در سطح کلان تر اگر ملاک ارض های جغرافیایی زمین و مرزهای قرار دادی ملاک باشد باید اهالی هر کشور بتوانند ماه را ببینند و تایید کنند . و این فرضیه دارای تناقض و ابهام فراوان است و باعث آشفتگی روحی و روانی در جهان اسلام می باشد.
وقت آن رسیده است که به جهانی بودن و جهانی سازی اسلام در عصر جدید عمل کنیم و از تفکر اقلیمی و منطقه ای عبور نمایم . جهان اسلام با اسامی و عناوین گوناگون القاب حکمرانان ( امیر ، سلطان ، ملک ، شاه ، رئیس جمهور ، ولی امر ، خلیفه ، رهبر ، مرجع ، مفتی و... ) روبرو است . اما همگی اعتقاد دارند امت اسلام یکی است . حق این است که دنیای اسلام و مسلمانان و حکمرانان متوجه گردند که یک آسمان داریم و هر کجا که ماه دیده گردید برای مسلمانان حجت باشد و حکم اول و پایان رمضان جاری گردد . شایسته است سازمان کنفراس اسلامی یک نهاد رویت تشکیل دهد و ابزار و امکانات مهندسی نجوم شناسی علمی و جدید در آنجا مستقر گردد و هر کجای آسمان ماه دیده گردید اعلان گردد و برای تمام مسلمانان حجت باشد تا وحدت امت اسلام تامین گردد. نظر شما چیست ؟
اهوار ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱