شوشان - سید ناصر مهداوی / عضو شورای اسلامی شهر اهواز :
مطابق بررسی صورت گرفته از وضع موجود در خصوص تدقیق مساحتهای بافت فرسوده شهر اهواز، که هم اکنون حدود 1100 هکتار بافت فرسوده شهری مصوب هدف بازآفرینی شهری در شهر اهواز وجود دارد!
با عنایت به بررسی های صورت گرفته رقم 1102 هکتار بافت فرسوده مصوب با واقعیت موجود اختلاف زیادی دارد و ما شاهد مساحت بیشتری از بافتهای ناکارآمد شهری در شهر هستیم، که متاسفانه مصوب نشده و بدیهیست که شهروندان زیادی ساکن در این مناطق از خدمات دولتی محروم میمانند و روزانه در طی فصول مختلف با مشکلات متعدد زیرساختی و روبنایی موجود در این قسمت از شهر زندگی می کنند و دچار مشکلات متعدد هستند. عدم رسیدگی به این موضوع کل شهر را تحت شعاع قرار میدهد و هم باعث توسعه نامتوازن شهر می گردد و هم مسبب ایجاد مشکلات جتماعی، انتظامی و... می گردد.
بطور مثال خیابان جهاد حد فاصل اتوبان اهواز حمیدیه تا خیابان 16 شرقی در محله عین دو حدود 1500 مترطول می باشد که از خیابان 16 شرقی تا خیابان هفتم شرقی حدود 600 متر در محدوده بافت مصوب می باشد و مابقی حدود 900 متر دیگر در محدوده مصوب هدف بازآفرینی شهری نمی باشد. !!!
مثال دیگر:
مرزبین محله مندلی و سیاحی خیابان ظفر حد فاصل اتوبان حمیدیه -اهواز تا انتهای خیابان ظفر که حدود 1000 متر طول می باشد که از این 1000 متر حدود 350 متر در محدوده مصوب قرارگرفته شده است یعنی از ابتدای خیابان ظفر تا میدان و مابقی خیابان در محدوده مصوب بازآفرینی شهری نمی باشد. !!!
مثال دیگر:
خیابان 30 متری مرکز شهر از خیابان رضوان تا چهار راه زند در محدوده بافت فرسوده می باشد و مابقی در محدوده نمی باشد. از این چنین مثالهایی بسیار در همه محلات هدف بازآفرینی شهری مصوب اهواز وجود دارد که باعث نارضایتی مردم در عدم استفاده از تسهیلات دولتی این بخش شده و حتی باعث عدم خدمت رسانی دستگاههای مختلف از جمله شهرداری به دلیل نداشتن اسناد رسمی پلاک های موجود در این مناطق ( محله ملاشیه) که خود عامل ایجاد بینظمی در امر خدمت رسانی شده که عدم بی توجهی به این موضوع مشکلات بسیاری را متحمل مدیریت شهری می کند.
همانطور که میدانید با تاکید مقام معظم رهبری در سال 95 با توجه به عدم موفقیت دولت ها در خصوص کنترل حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی و احیا بافتهای ناکارآمد و فرسوده در شهر ها به دلیل نگاه پروژه محور و نقطه ای عملکردن دولتها در این بافتها، با درایت و هوشمندی ایشان با تاکید بر شهر محور و برنامه ریزی کامل در خصوص ابعاد مختلف شهری ازجمله ابعاد اجتماعی اقتصادی، کالبدی، زیربنایی و روبنایی و تقسیم کار بین همه دستگاههای اجرایی کشور، برنامه ملی بازآفرینی شهری کشور در دستور کار دولت قرار میگیرد و برای مناطق مصوب که به تایید کمیسیون ماده 5 رسیده و ابلاغ
شده اند، مطابق ایین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری هیأت وزیران در جلسه 30/۲/1397 به پیشنهاد شماره 02/۱۰۰/11593 مورخ 09 /۲/1397 که در 21 ماده وظایف دستگاه های مختلف را بطور کامل شرح داده و مطابق قوانین مختلفی که در راستای حمایت از تولید مسکن و فقرزدایی شهری و همچنین توانمندسازی اجتماعی ساکنین محلات هدف وضع گردیده خدمات و بودجه های بسیار قابل توجه ای از تسهیلات بانکی گرفته تا مشوق هایی در جهت ایجاد انگیزه و تسهیل در امر نوسازی و ساخت و ساز مصوب گردیده که استفاده شهروندان محترم ساکن در این مناطق که رقم واقعا قابل ملاحظه ای از شهر میباشد منوط به تصویب محلات در کمیسیون ماده 5 می باشد و با توجه به ضوابط و مقررات باید مطالعات سطح یک بازآفرینی شهری با تاکید به نگاه شهر محور صورت پذیرد و مساحت های بافتهای فرسوده شهر اهواز بروز رسانی و از طریق مجاری قانونی طی فرایند مشخص از طریق کمیسیون های ذی ربط ابلاغ گردد و زمینه استفاده از تسهیلات بطور کامل و مساوی شهروندان فراهم گردد.
ضرورت ارایه بسته های تشویقی به شهروندان واقع در بافت فرسوده از طرف شهرداری
با عنایت به سرعت بسیار پایین نوسازی در شهر اهواز که مطابق آمارهای ارایه شده، حدود 3/ درصد در سال (سه دهم درصد در سال) و در 10 سال گذشته ( از سال 89 تا سال 99) حدود 3 درصد نوسازی در سطح شهر اهواز صورت گردیده شده است، در حالی که این آمار با استاندارد مشخص شده نوسازی در سال برای کلانشهرهای کشور حدود 10درصد در سال می باشد و فاصله زیادی دارد و از طرفی با وسعت زیاد بافتهای فرسوده موجود در شهر اهوازدر طی زمان و بصورت مستمر، بدون تغییر روش و حتی ارایه بسته های مشوق و تخفیفات متعدد عوارض ساختمانی در کاربریهای مسکونی، تجاری، و حتی تخفیف در هزینه های نظارت مهندسین محترم نظام مهندسی و همچنین تراکم و طبقات تشویقی با رعایت اصول معماری و شهرسازی میسر نمی باشد و نوسازی با روشهای فعلی زمانبر بوده و غیر منطقی می باشد.
لذا از مجموعه مدیریت شهری و کارشناسان متعهد و متخصص در معاونت معماری و شهرسازی و سازمان بهسازی و نوسازی این مطالبه را داریم که جهت مساعدت و تسهیل در نوسازی املاک توسط اقشار مختلف شهروندان، ارایه بسته تشویقی و تسهیل در صدور پروانه نوسازی از سوی شهرداری که امری ضروریست و مطابق تجارب مفید کلانشهر های کشور از قبیل تهران باعث تسهیل و در نهایت تسریع در امر نوسازی توسط اقشار مختلف مردم میباشد را در دستور کار خود قرارداده و کام مردم نقاط مختلف شهر را با این اقدام در این دوره از مدیریت شهری و شورای شهر شیرین کنند. لازم بذکر میباشد که تخفیفات فعلی که توسط شهرداری اعمال میگردد، به این صورت می باشد: 50 درصد عوارض در کاربری های مسکونی و 20 درصد برای کاربریهای تجاری واقع در محلات بافت فرسوده اهواز که نسبت به هزینه های بالای ساخت و ساز و حق الزحمه نظارت نظام مهندسی نمی تواند به تنهایی پاسخگوی رفع مشکلات شهروندان بشود و قطعا نیاز به تجدید نظر و ارایه بسته تشویقی با حداکثر استفاده تخفیف مختص به این مناطق لازم و ضروری ست.