شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
بررسی تأثیر حجاب در کرامت و ارزش بانوان:
مفهوم حجاب که همان پوشش اسلامی و یکی از واجبات دین مبین اسلام است در لغت به معنای مانع و پوشش و بیشتر به معنی پرده آمده و لازم و ضروری است که برای تحقق این امر و تأمین امنیت زن در جامعه، هر دو بعد ایجابی (وجوب پوشش بدن) و سلبی (حرام بودن خودنمایی به نامحرم) رعایت شود.
البته در قرآن کریم  از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان متجلی می‌شود نام برده شده؛ به عنوان نمونه در آیات 30 و 31 سوره نور آمده است که: « ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند». و یا « ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند».
در مورد حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم خداوند در سوره احزاب آیه 32 می‌فرماید: «پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد».

تأثیر حجاب در تأمین امنیت فردی

بنابراین وقتی که خداوند متعال اینگونه به صراحت در مورد حجاب و عفاف در قرآن کریم خطاب به زنان و مردان مسلمان امر فرموده مسلم و قطعی است که تأثیر حجاب در تأمین امنیت فردی، حفظ هویت، افزایش عزت نفس، کرامت و ارزش بانوان بسیار پرررنگ و امری اجتناب ناپذیر است و اگر غیر از این بود بیشترین تبلیغات مسموم دشمن در این جهت نبود که زن مسلمان را با چادر و حجاب غریبه کند.

غربی که دقیقا با به وجود آوردن زمینه‌های هرزگی و بی بندو باری و نداشتن چهارچوبی اصولی و محکم برای دفاع از ارزش خانواده و ارزش زن، تا کنون ضربات جبران ناپذیری به کانون گرم خانواده‌های ملت خود زده است و فریاد نخبگان و کارشناسان دلسوز غرب در خصوص فزونی بی بند و باری ها همچنان بلند است اما در پاسخ رسانه‌های آنها تبلیغات دروغین خود را همچنان  افزایش می‌دهند و  مدعی هستند که مسأله غریزه جنسی و مشکل زن در جوامع غربی حل شده است.

یکی از زنان غربی منصف در پاسخ به همین ادعا، وضعیت جامعه‎ی غرب را در مواجهه با غریزه‎ی جنسی این‎ گونه توصیف کرده است: «کسانی می گویند مسأله غریزه ی جنسی و مشکل زن و حجاب در جوامع غربی حل شده است؛ آری، اگر از زن روی گرداندن و به بچه و سگ و یا هم جنس روی آوردن حل مسئله است، البته مدتی است این راه حل صورت گرفته است».

حجاب؛ مصونیت  نه محدودیت

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: «حجاب باعث مصونیت زن است نه محدودیت او» بنابراین حفظ امنیت هم چهارچوب خود را می‌طلبد و نمی‌توان بدون رعایت این چهارچوب زنان یک جامعه و مخصوصا کانون گرم خانواده‌ها به امنیت دست پیدا کنند و دین اسلام به زیبایی و به سادگی و قابل فهم بودن برای هم این موضوع را در آیات و روایات مختلف و مخصوصا در قرآن کریم بیان و شرح داده است.

رهبر معظم انقلاب در یکی دیگر از سخنرانی‌های خود بیان فرمودند: «هویت اسلامی این است که زن در عین این که هویت و خصوصیت زنانه‌ی خود را حفظ می‌کند یعنی آن احساسات رقیق را، عواطف جوشان را، آن مهر و محبت را، آن رقت و صفا و درخشندگی زنانه را برای خود حفظ می‌کند، در عین حال، هم باید در میدان ارزش‌های معنوی- مثل علم، مثل عبادت، مثل تقرب به خدا و... - پیشروی کند. هم در عرصه‌ی مسائل اجتماعی و سیاسی و ایستادگی و صبر و مقاومت و حضور سیاسی و خواست سیاسی و درک سیاسی، شناخت کشور خود، شناخت آینده‌ی خود، شناخت هدف‌های علمی و بزرگ و اهداف اسلامی مربوط به کشورهای اسلامی و ملت‌های اسلامی، شناخت توطئه‌های دشمن، شناخت روش‌های دشمن باید روزبه‌روز پیشرفت کند، و هم در زمینه‌ی ایجاد عدل و انصاف و محیط آرامش و سکونت در داخل خانواده باید پیشرفت کند».

 استمرار فرهنگ حجاب؛ از شرط لازم تا شرط کافی؛

 از ابتدای شکل‌گیری «انقلاب اسلامی»، بخش‌نامه‌هایی در موضوع رعایت «حجاب» در بسیاری از ارگان‌ها و مراکز آموزشی و اداری کشور صادر شده است که اخیراً به دلایل مشخص، این روند مقداری «تشدید» شده است.

 این حرکت و رفتارهای همانند آن، «شرط لازم» استمرار «فرهنگ» بوده و همچنین نشان از فاصله گرفتن و عدم انفعال از «فضای سایبر» است و جای «تقدیر» دارد.

اما؛ «شرط کافی» چه؟

 استمرار فرهنگ در هر مرز و بومی، نیازمند «حرکت نسلی» است و اگر در مقوله‌های فرهنگی به «اقناع» نسل‌ها و خصوصا نسل «زد» و «آلفا» نپردازیم، موجبات «انهدار» دیوارها و صخره‌هایی که برای مقابله با دشمنی که به فرمایش «رهبر معظم انقلاب» آمده تا هرچه می‌تواند از محتوای نظام کم کند را فراهم کرده‌ایم؛

 و اگر باز هم به انجام پروسه اقناعی مبادرت نورزیم، «مراجع فرهنگی» و در نتیجه «فضای فکری» نسل‌های فوق را از درون این صخره‌ها به خارج آن منتقل نموده‌ و به فرمایش «مقام معظم رهبری» به او اجازه «شبیخون فرهنگی» داده‌ایم؛

 این احتمال در زمانه‌ای که از «زیر پتو» با «جهان شبکه شده»، آنهم به نحو دلخواه ارتباط برقرار می‌شود، بسیار قابل اعتناست و وی را به فردی با «هویتی دگرگون شده» تبدیل می‌نماید؛

 بر همین اساس، «شرط کافی» برای آن «شرط لازم»، همانا مهیا نمودن شرایط برای پروسه اقناع نسل‌های پیش رو در جهت استمرار فرهنگ حجاب است.


از مودت خانوادگی تا کاهش جرائم و اسیب های اجتماعی

وجود آرامش در داخل خانواده خواه و ناخواه به درون جامعه هم منعکس می‌شود و همین آرامش که ناشی از رعایت حجاب است سبب اطمینان روزافزون زوجین و اعضای خانواده به یکدیگر می‌شود و قطعا باعث کاهش جرم و جنایت و پیشگیری از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود و در نهایت از متزلزل شدن اخلاق جلوگیری می‌کند.

اگر نبودتأثیرات شگرف رعایت حجاب اسلامی شاعران ماهم به آن نمی‌پرداختند به عنوان نمونه حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه خود در خصوص پوشش زن باستان آورده است: آنجا که شيرين، همسر خسرو پرويز، در بارگاه « شيرويه» می‌گوید:

بدانگه که من جفت خسرو شدم

به پيوستگي در جهان نو شدم

بگفت اين و بگشاد چادر ز روي

همه روي ماه و همه پشت، موي

مرا از هنر موي بد در نهان

  که آن را نديدي کس اندر جهان

نمودم همه پيشت اين جادويي

نه از تنبل و مکر و از بد خويي

نه کس موي او پيش اين ديده بود

نه از مهتران نيز بشنيده بود

و کم نیستند شاعران و نویسندگی که ارزش و کرامت زن را نه تنها در ایران و بلکه در کشورهای غیرمسلمان در حفظ حجاب معرفی کردند چرا که حجاب و گرایش به پوشش در انسان امری فطری است و رعایت حجاب طبق مستندات تاریخی در بین پیروان ادیان الهی  دیده شده است.
ويل دورانت، مورخ مشهور، در مورد حجاب زنان يهودي نوشته است: « در طول قرون وسطي يهوديان همچنان نسوان خويش را با البسه ي فاخر مي آراستند لکن به آنها اجازه نمي دادند که با سر عريان به ميان مردم روند. نپوشاندن موي سر خلافي بود که مرتکب را مستوجب طلاق مي ساخت».

لزوم آشنایی با مرزهای حجاب
بالا بردن فهم و دانایی مادران و دختران در مورد حفظ کرامت خود و در خصوص فلسفه عفاف و حجاب می‌تواند تأثیری شگرفی در رو آوردن آگاهانه و متداوم مادران آینده این مرز و بوم به مبحث عفاف و حجاب باشد و قطعا وقتی بانوان ما به فهم درستی از ارزش زن دست یافتند همین امر باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می‌شود و تبلیغات مسموم دشمن نمی‌تواند به راحتی فرهنگ غربی را در کشور ما نهادینه کند.

بنابراین باید زمینه آشتی اکثر خانواده‌ها را با قرآن کریم و مفاهیم رصای آن فراهم کنیم و این امر میسر نمی‌شود مگر با تلاش مستمر و آگاهی افزایی و ایجاد انگیزه جهت مطالعه کتابهایی موثق در این زمینه و برطرف کردن معضلات این مهم و معرفی کردن شهدایمان و مخصوصا آشنایی جوانان با وصیت‌نامه‌های شهدای کشورمان که جانشان را در این مسیر فدا کردند تا نسلی مقاوم و ایمن و آشنا با فرهنگ عاشورایی تربیت شود.

از این رو بانوان آشنا با فرهنگ عاشورایی و مکتب زینبی با رعایت حجاب خود، پیام شهدا را به همنوعان خود منتقل می‌کند و خود با افتخار مبلغان حجاب و عفاف می‌شوند چرا که به این باور رسیده‌اند که حجاب مصونیت است نه محدودیت.

منبع : رهیاب نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار