اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
پارلمان شهر اهواز با شعار "اهواز متفاوت" پا به عرصه مدیریت شهری گذاشتند اما کسی دقیق نمی‌داند برنامه‌ای که قرار بود این شهر را نجات دهد الان کجاست ؟!
  بیست ماه از روی کار آمدن« رضا امینی »شهردار اصفهانی اهواز می‌گذرد برخلاف آنکه قرار بر تحول عظیم در اوضاع شهر نسبت به گذشته بود اما زهی خیال باطل نه تنها شهر سرو سامانی به خود ندیدبلکه وضعیت شهر آشفته تر نیز شد؛ تا آنجاکه محمدجواد رضوی عضور شورای شهر اهواز با اشاره به گذشت دوسال از عمر شورای ششم و فعالیت شهرداراهواز می گوید: امروز موکلین ما می‌پرسند وعده‌های قبل و بعد از انتخابات و مطرح شدن عبارت "اهواز متفاوت" که در صحبت‌های شهردار اهواز بر آن تاکید شده بود، به کجا رسیده است و تا چه زمانی باید برای تحقق درصدی از آن به انتظار بنشینند؟

امینی شهردار اهواز در روزهای آغازین فعالیتش خود را ناجی حل مشکلات و معضلات این شهر معرفی کرد، اما دیری نگذشت تا موضع وی تغییر یافت و گفته «در شرایطی که منابع مالی مناسب وجود نداشته باشد، اقدامات مؤثری نمی‌توان انجام داد.» به نظر می‌رسد این گفته شهردار صرفاً یک شعار برای خالی نبودن عریضه بوده است تا یک طرح و چشم انداز قابل تحقق.

ناگفته نماند نه تنها مردم اهواز بلکه بدنه سازمان شهرداری نیز از وی رضایت ندارند و حتی خروجی قابل توجهی در عرصه تحول در شهر اهواز را نداشت و سطح افتتاح پروژه های شهرداری را به پروژه های دم دستی پارک های محله ای که جز وظایف ذاتی شهرداری است تنزل داده است و آنچنان با مانور تبلیغاتی در بیلیورد های شهر،گویی هر ماه یک پروژه بزرگ عمرانی را افتتاح کرده اند.

سید محسن موسوی‌زاده عضو شورای شهر اهواز نیز در گفتگو با رهیاب گفت: وظایف ذاتی شهرداری عمران و آبادانی شهر است اما دریغ از برنامه و اقدامی جهت احیای فضای شهری در اهواز، آنچه امروز مشاهده می‌کنیم اهوازی بی‌روح و مهجور است، ما شهردار اهواز را از میان ۲۵ نفر از شهر توسعه یافته اصفهان انتخاب کرده ایم انتظار ما چیز دیگری بود اما واقعیت این است که در این یک سال تحول چشمگیری رخ نداده است.

موسوی با بیان اینکه هر کس در شهرداری با در نظر گرفتن مصالح خود، به مسائل نگاه می کند و مصلحت مردم را در نظر نمی گیرند، افزود: واقعیت امر نشان می دهد نسبت به دوره های قبل این شهردار و مجموعه مدیران دچار رخوت و سردرگمی شده اند البته اقداماتی هم انجام شده که درون سازمانی است.

معضل فاضلاب اهواز،قطارشهری،عدم جمع آوری زباله های سطح شهر،حاشیه‌نشینی چند صد هزارنفری،ناوگان پیر و فرسوده اتوبوسرانی و جمعیت رو به افزایش سگ‌های ولگرد تنها گوشه‌ای کوچک از مشکلات شهر اهواز هستند که بر اساس تجربه با تغییر شهردار نیز حل نخواهند شد بلکه هر سال تعدادشان بیشتر و بیشتر می‌شود.

حجم انتقادها به شهردار اهواز از زمانی افزایش یافت که چهره شهر برای ورود رییس جمهور کشور به خوزستان تغییر کرد،شهردار اهواز با دستپاچگی تمام دستور آسفالت تمام مناطقی که محل گذر رییس جمهور بود را صادر کرد؛ پروژها تکمیل شدند، بنرهای تبلیغاتی بر روی بیلبوردهای شهر بالا رفت.مضحک تر اینکه پروژه های از قبل افتتاح شده را با حضور دولتی ها افتتاح کردند.


فعالیت شهردار اصفهانی در ماه‌های اخیر باعث شده تا صدای شورانشینانی که به وی رای داده بودند نیز در بیاید.به گونه‌ای که اعضای شورای شهر در هفته‌های اخیر در خط مقدم انتقاد از شهردار قرار داشتند؛پرسش‌هایی را چندین بار در صحن علنی شورا مطرح کردند اما امینی جوابی برای آنها نداشت.

احمد سراج دیگر عضو شورای شهر اهواز در صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای شهر با بیان اینکه جایگاه مدیریت شهری ایجاب می کند تصمیماتی اتخاذ شود که خروجی آن خدمت برای مردم باشد، می گوید: پس از گذشت ۲۰ماه از اقدامات شهرداری در دوره ششم شورا، شهرداری اهواز همانند شیر بی یال و دم است و فقط اسم شهرداری را یدک می کشد.

در همین راستا و پس از رخ دادن جریانات مبهم سفر ریاست جمهوری و بازدید وزیر کشور از پروژه شهردار سابق و عدم شفافیت هزینه کرد عوارض آلایندگی مسئله طرح سوال به یک مطالبه جدی تبدیل شد و در دستور کار برخی از اعضای شورای شهر اهواز قرار گرفت.

محمد جواد رضوی با اشاره به طرح سوال از شهردار اهواز به خبرنگار رهیاب گفت: قاعده طرح سوال این است که سوالات همان موقع نزد شهردار ارسال شود و شهردار قانوناً ظرف 10 روز فرصت داشت به سوالات پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه به نظر بنده هیئت رئیسه شورا در ارسال سوالات نزد شهردار تعلل کرده، افزود: سوالات مورد نظر روز دوشنبه  یازدهم اردبیهشت ماه به هیئت رئیسه شورا تحویل داده شد و قانوناً رئیس شورا باید سوالات را به شهردار تحویل دهد.

بر اساس قانون شوراها در صورتی که فرد سؤال‌کننده پس از ۱۰روز بررسی از پاسخ‌های داده شده توسط شهردار قانع نشود باید پنج عضو دیگر شورا درخواست استیضاح را مطرح کنند و تنها در آن زمان بحث استیضاح موضوعیت پیدا می‌کند؛البته براساس این اتفاقات و اقدام تامل برانگیز هیئت رییسه شورای ششم شهر اهواز به نظر می رسد جریان استیضاح شهردار منتفی است.

شهر را نمی‌توان با وعده و وعیدهای اینستاگرامی اداره کرد؛ مشکلات یکی پس از دیگری روی هم تلنبار می‌شوند در حالی که مسئولان شهری در حال جدال برای ماندن بر میز و صندلی خودشان می باشند؛ آقایان بدانند وکیل مردم شهر اهواز هستند.

به گزارش رهیاب؛ تاکنون پنج دوره از عمر شوراهای شهر در اهواز می‌گذرد اما در هیچکدام از این دوره‌ها شاهد رابطه شفافی بین اعضای شورا و شهرداری نبوده‌ایم؛ گلایه‌ها ودرخواست‌هایی که مشخص نیست دل در گرو منافع شخصی دارند و یا دغدغه واقعی تصمیم گیران شهر هستند.

حال باید صبر کرد و دید آیا شهردار اصفهانی به مرحله استیضاح می‌رسد و یا اینکه در جلسات شبانه  ورق به نفع این مدیر اصفهانی برمی گردد.

 البته باید یادآور شد حال که دولت سیزدهم با بازگرداندن شش هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی،آغازگر تحول خوزستان و پایان دوران محرومیت این استان شد، مردم و رسانه‌های خوزستان از مدعی‌العموم انتظار دارند بر شفاف‌سازی و نحوه هزینه حق آلایندگی نظارت دقیقی داشته تا مبادا درگیر و دار برنامه‌های دستگاه‌های استان این بودجه حیف و میل شود.

در حالی که انتظار می‌رفت شورای شهر این روزها پاسخگوی افکار عمومی بوده و تمام تمرکز خود را برای بهبود وضعیت شهر قرار دهند اما متاسفانه شاهد اوج گیری مشکلات شهری هستیم که نتیجه آن تنها و تنها منجر به بدتر شدن وضعیت نظم و انضباط شهری و نارضایتی عمومی است.

در پایان ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که بحث در مورد شورای ششم ابعاد وسیع تری داشته و نیازمند فرصت و زمان مناسب است که در موعد خودش بدان خواهیم پرداخت ما در هر حال در این برهه زمانی امیدواریم که منتخبان مردم در پارلمان شهری فرصت باقی مانده را غنیمت شمرده و تا قبل از ماه های پایانی عمر کاری خود، تمام هم و غم خود را صرفا برای رفع مشکلات شهر بکار گیرند تا شاید یادگاری خوب در این آشفته شهر بر جای گذارند.
منبع : رهیاب نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار