شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
سید محمد جواد رضوی:
در صد و سی و یکمین جلسه شورای اسلامی کلانشهر اهواز دستورکار طرح تقلیل اختیارات شهردار مطرح شد و برخی از اعضای مخالف این طرح نظرات خود در این زمینه را ارائه دادند
 علی مدد هاشم‌ پور عضو شورای شهر اهواز در یکصد و سی و یکمین جلسه علنی شورا که دوشنبه ۱۷ مهرماه برگزار شد، در خصوص طرح "تقلیل اختیارات شهردار" اظهار کرد: بدون شک اولویت همه ما برای انجام معاملات بزرگ، برگزاری مناقصه است زیرا در فرآیندی رقابتی و شفاف کار واگذار می‌شود اما در شرایط خاص و شرایط غیر قابل پیش‌بینی که برگزاری فرآیند مناقصه میسر و مقدور نباشد پس از ارائه گزارش توجیهی مبنی بر ضرورت انجام کار به صورت ترک تشریفات پس از تایید در کمیسیون مقرر در ماده ۱۴ آیین نامه معاملات، معامله از طریق ترک تشریفات مناقصه انجام می‌شود.

وی افزود: ۲۴ خردادماه امسال، هیات وزیران حد نصاب ترک تشریفات شهرداری‌های مراکز استان‌ها را برای هر مورد بالغ بر ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مصوب و ابلاغ کرد که با بررسی تفویض اختیار شورای شهر چند مرکز استان از جمله مشهد، تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و زاهدان، تا سقف حد نصاب اعلامی هیات وزیران به شهرداران خود تفویض اختیار کردند اما دوستان پیشنهاد دهنده طرح پیشنهاد کاهش اختیارات شهردار، پیشنهاد کردند که از سه برابر نصاب معاملات متوسط به نصاب معاملات متوسط تقلیل یابد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز ادامه داد: بنابراین پیشنهاد شده که این نصاب از مبلغ ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان تعدیل شود و قید شده است که شهردار حداکثر تا سقف ۱۰ میلیارد تومان اختیار داشته باشد و مازاد بر آن باید به تصویب شورای شهر برسد.
هاشم‌پور بیان کرد: با توجه به اینکه معاملات متوسط از طریق استعلام بها انجام می‌شود و نیازی به برگزاری مناقصه نیست بنابراین عنوان کردن نصاب معاملات متوسط برای ترک تشریفات مناقصه معنی ندارد زیرا مناقصه و ترک تشریفات مناقصه برای معاملات عمده و بزرگ کاربرد دارد نه برای معاملات متوسط.
وی عنوان کرد: با توجه به گزارش ارسالی شهرداری، در دو سال گذشته از مبلغ ۲ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان قرارداد منعقده با پیمانکاران، مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان آن از طریق ترک تشریفات مناقصه انجام شده است که ۶۷ میلیارد تومان از این مبلغ به تایید اعضای شورای شهر رسیده است و بقیه آن به مبلغ ۶۳ میلیارد تومان که معادل ۷.۲ درصد از کل معاملات است به صورت ترک تشریفات انجام شده که در حد اختیارات شهردار بوده است و در مجموع به نسبت کل مبلغ قراردادهای منعقد شده، مبلغ قابل توجهی نیست.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز افزود: ۱۶۴ میلیارد تومان هم واگذاری به مجموعه‌های دولتی و یک هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان از طریق برگزاری مناقصه انجام شده است

هاشم‌پور عنوان کرد: سقف اختیارات شهرداران چند کلانشهر و مرکز استان را با سقف اعلامی تفویض اختیار شهردار اهواز مقایسه می‌کنیم و می‌بینیم که واقعا ارقام قابل مقایسه نیستند. به عنوان مثال در تهران ۳ هزار میلیارد تومان، کرج تا سقف بودجه مصوب، مشهد ۲۹۰ میلیارد تومان، شیراز ۱۴۵ میلیارد تومان، اصفهان ۸۷ میلیارد تومان، قم ۵۸ میلیارد تومان، زاهدان ۲۹ میلیارد تومان و در اهواز پیشنهاد ۶ میلیارد تومان توسط ارائه‌کنندگان طرح اخیر، عنوان شده است

هاشم‌پور گفت: با توجه به اینکه تمام ارقام بودجه اعم از اعتبارات جاری و پروژه‌های عمرانی قبلاً به تصویب اعضای شورای شهر رسیده و معاملات هم با توجه به تصویب شورا از طریق سامانه ستاد انجام می‌شود، این همه محدودیت ایجاد کردن در تفویض اختیار به شهردار به صلاح شهر نیست و به شدت انجام پروژه‌های عمرانی و خدماتی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

.هاشم‌پور بیان کرد: اگر به دنبال شفافیت بیشتر در انجام معاملات و افزایش نظارت شورا بر عملکرد شهردار هستیم، باید به جای کاهش تفویض اختیار شهردار، طرح الزام شهرداری به ایجاد سامانه شفافیت را مطالبه و شهرداری را مکلف کنیم تا قبل از انجام معامله ترک تشریفات مناقصه، موضوع را با ذکر دلایل توجیهی از طریق سامانه شفافیت به اطلاع عموم شهروندان برسانند
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز افزود: همچنین باید شهرداری را مکلف کرد سامانه حقوقی و امور قراردادها را راه‌اندازی کند و شهرداری و همه سازمان‌های وابسته مکلف باشند همه معاملات متوسط و عمده را در این سامانه ثبت کند

وی افزود: همچنین باید دو نفر از اعضای شورا به عنوان ناظر در کمیسیون ماده ۱۴ که همان کمیسیون ترک تشریفات مناقصه است انتخاب شوند و به نیابت از دوستان شورا نسبت به روند واگذاری کارها به صورت ترک تشریفات مناقصه نظارت کنند.

در ادامه عادل شیشه‌گری دیگر عضو شورای شهر اهواز گفت: زمانی که به شهردار تفویض اختیار دادیم و مقرر شد بخشی از مسئولیت‌های‌مان را به وی محول کنیم، این نظر و تصمیم ۱۳ عضو شورای شهر بود.
وی افزود: اینکه طرح کاهش اختیارات شهردار در یک کمیسیون بررسی و در صحن علنی شورای شهر مطرح شود، درست نیست بنابراین پیشنها می‌شود این طرح برگشت داده و در کمیسیون تلفیق بررسی شود تا سایر اعضای شورای شهر نیز در این زمینه نظر دهند

عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه خواستن انجام همه موارد مد نظر یک دفعه از این شهرداری صحیح نیست، گفت: دغدغه شفافیت کاملا صحیح و بجا است اما باید توجه شود تمام مناقصات شهرداری در سامانه ستاد در انظار تمام کشور قرار می‌گیرد. اکنون شفافیت وجود ندارد یا آن زمانی که این سامانه نبود؟

وی تصریح کرد: بودجه‌ای مصوب شده و برای هر پروژه اعتباری دیده شده است و اگر در این اعداد ایرادی وجود دارد، ایراد به اعضای شورای شهر برمی‌گردد که آن را مصوب کردند و اگر آن را قبول داریم باید از شهرداری بخواهیم سریع مناقصات را برگزار کند.
شیشه‌گری با اشاره به تبعات تصویب این طرح تصریح کرد: پنج ماه بیشتر به پایان سال باقی نمانده است و علاوه بر اینکه در حال تعریف مسیر طولانی‌تر و ایجاد گره جدیدی در امور پروژه‌ها هستیم، باید پرسید که خروجی این طرح چه چیزی خواهد بود و می‌خواهیم چه چیزی را شفاف کنیم؟

عضو شورای شهر اهواز گفت: زمانی که یک مناقصه به صحن علنی شورای شهر می‌آید باید رد یا تصویب شود و اگر رد شود باید با دلایل موجه پاسخگوی سیستم‌های نظارتی باشیم و اگر قرار است تایید شود چرا پروسه را طولانی‌تر کنیم و منتظر تایید یا عدم تایید مناقصه توسط فرمانداری باشیم؟

وی افزود: همچنین این طرح نمایانگر ضعف اصلی شورای شهر در نظارت خواهد بود یعنی گفته می‌شود شورای شهر نتوانست بر مناقصات ۲۰ میلیارد تومانی نظارت کند و برای اینکه بتواند نظارت خود را انجام دهد آن را کاهش داد.
عضو شورای شهر اهواز گفت: هم‌اکنون بیش از ۳۰ مناقصه در سامانه ستاد بارگزاری شده که رقم حداقل ۱۵ مناقصه از این تعداد بیش از ۶ میلیارد تومان است. آیا می‌خواهیم روی تک تک این مناقصات نظر دهیم؟ با این کار، خلل جدی در ارائه خدمات به شهروندان ایجاد می‌شود. در حال حاضر نیز روند مناقصات بسیار طولانی است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار