اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
شوشان ـ عبدالرحمن نیک سرشت :

یکی از هزاران نکته ی باریک تر از موی وقایع اخیر در نوار غزه که در انبوه تحلیل های سیاسی گم شده است اشاره دقیق به این  نکته‌ ی مهم است که همیشه در دریای مدیترانه مطرح بود. در حقیقت وجود ذخایر بزرگ انرژی و تلاش برای دستیابی آن برای طرفین درگیر همواره بسیار حیاتی است، البته، طبق اسناد بدست آمده، اسرائیل در پایان ۱۹۹۰ میلادی با هماهنگی اروپا، امریکا و روسیه توانسته در بخش شرقی آب‌های عمیق دریای مدیترانه جذب سرمایه و گاز طبیعی و دیگر منابع غنی را کشف نماید.
البته، ناگفته نماند که عمده ی این میادین گازی واقع در نوار غزه است به خاطر این که شرکای اصلی بتوانند سهم خود را از این گنج خداداد برداشت کنند لذا، نیاز داشتند که موهای دماغ یعنی؛ سوریه و عراق که بعنوان مزاحمان در مسیر انتقال این گاز به ترکیه تا اروپا بودند را برچینند به همین دلیل بود که بعضی از سران خود فروخته نیروهای مسلح سوریه در اثر نفوذ غرب، اسرائیل و ترکیه ساز جدایی کوک کردند و ارتش آزاد را بوجود آوردند و از سوی دیگر  داعش را از آستین" سیا " بیرون آوردند و آن جنگ داخلی در سوریه و عراق را به راه انداختند. ولی تدبیر ایران بخصوص مجاهدت سردار دل ها مانع آن نقشه شوم گردید هم از سقوط اسد و هم از بحران عراق جلوگیری نمودند و هم شر داعش را از سر منطقه غرب آسیا کم کرد.
به هرحال، تحرکات نظامی امروز در نوار غزه از این بابت اهمیت دارد.به خاطر این که اسرائیل بخشی از گاز استحصالی از نوار غزه را تبدیل به گاز مایع (ال‌ان‌جی) می‌کند و از سویی دیگر بدون توجه به حماس و سایر نیروهای محور مقاومت در سال ۱۹۹۵ طبق  "پیمان اسلو" با تشکیلات خودگردان فلسطین که زیر نظر ساف و محمود عباس اداره می گردد صلاحیت اتخاذ هر تصمیمی در آب‌های سرزمینی فلسطین را می دهد که متعاقب آن در سال ۱۹۹۹  تشکیلات خودگردان توانسته با عقد یک قرارداد ۲۵ ساله با "شرکت برتیش‌گاز" در "غزه‌مارین" در داخل آب‌های سرزمینی فلسطین، ذخایر سرشار گازی را در آن میدان کشف کند، پس بنابراین بسیار بدیهی می باشد که اسرائیل نسبت به دستیابی فلسطین به منابع جدید ثروت احساس خوبی نداشته باشد. چون آنها مثل قطر و امارات تبدیل به یک کشور ثروتمندی می شوند .
در نتیجه می بینیم از سال ۲۰۰۰ به این ور، اسرائیل تا توانست بین سرزمین‌های فلسطینی و نوار غزه فاصله ایجاد کرد و نوار غزه را با حدود ۴۰۰ کیلومتر وسعت و ۲ میلیون جمعیت به صورت یک زندان بزرگ سرباز درآورد که نتوانند به این ثروت خداداد دست یابند ولی نمی دانست با عملیات طوفان الاقصی در این نبرد شطرنجی آچمز می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار