شوشان ـ دکتر محمدجواد مرمضی :
نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر پایه اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه بنا شده است که ولایت فقیه منفک از ولایت معصومین علیهم السلام نیست بلکه ادامه دهنده آن است تنها فرقی که بین این دوولایت وجود دارد در نحوه تعیین مصداق والی و حاکم است که در ولایت معصومین (ع ) تعیین آن مستقیما از طرف خداوند متعال بصورت نص صریح وحی صورت می گیرد اما در ولی فقیه تعیین مصداق آن از طریق انتخابات و رای مردم انجام می گیرد بدین صورت است که مردم نمایندگانی از خود انتخاب می کنند که این نمایندگان خودشان مسئول تعیین و تشخیص ولی فقیه و معرفیش به مردم هستند البته ماموریت این نمایندگان فقط در این امر بپایان نمی رسد بلکه تا وقتی که ولی فقیه زنده است ادامه پیدا می کند آنها مسئولیت نظارت بر کردار رفتار و گفتار و عملکرد ولی فقیه منتخب در هنگام تصدی ولایت هستند که مبادا لغزشی از ایشان صورت بگیرد که از طرف این نمایندگان مورد مواخذه و بازخواست قرار می گیرد محل تجمع این نمایندگان به مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی جمهوری اسلامی معروف شده است که هر هشت سال یک بار نمایندگان این مجلس از طرف مردم بنا به ظرفیت هر استان از نظر جمعیت انتخاب می شوند هر یک از این نمایندگان باید قبل از شروع انتخابات صفاتی داشته باشد تا بتواند حق احراز نامزدی بدست بیاورد تا برای شرکت در انتخابات وارد شود مهمترین این صفات شهرت به تدین و اخلاق حسنه در بین مردم ، عدم مخالفت با نظام جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه و دارا بودن ملکه اجتهاد در استنباط حکم شرعی در حد تجزی باشد منظور از اجتهاد متجزی این است که توانایی استنباط بعضی از ابواب فقه داشته باشد در حال حاضر مشکل اساسی که کاندیداهای خبرگان رهبری دارند همین شرط اخیر ، یعنی دارا بودن اجتهاد متجزی است که چگونه برای مسئولین امر احراز شود که کاندیدای مجلس خبرگان رهبری اجتهاد متجزی دارد در قانون این مجلس در این خصوص چند راه برای احراز این امر آمده است که عبارتند از:
۱_ اجتهاد کاندیدای مجلس از طرف امام خمینی قدس سره یا مقام معظم رهبری آیت الله العظمی امام خامنه ای بصورت تصریحا یا تلویحا مورد تایید واقع شده باشد همانطور که می بینید این شرط در حال حاضر قابل تطبیق نیست زیرا از وفات امام خمینی قدس سره الشریف نزدیک به ۴۰ سال می گذرد و از شاگردانی که از ایشان اجتهاد گرفته اند یا تلویحا اجتهاد آنها تایید کرده است شاید کسی در قید حیات باقی نمانده است در مورد مقام معظم رهبری باز هم این شرط برای همه فراهم نیست چونکه ایشان در تهران ساکن هستند و حضور در درسش بنا به علل فراوان برای هر کسی قابل دسترسی و حصول نیست لذا این شرط بخودی خود باطل است ضمنا محصور نمودن تصدیق اجتهاد علما فقط به تصدیق امام خمینی قدس سره الشریف یا مقام معظم رهبری با نظام حوزه های علمیه شیعه سازگاری ندارد زیرا حوزه های علمیه شیعه سیستم آنها در انتخاب استاد ، آزادی عمل به طلبه داده است که ایشان مختار است در طول تحصیلات خود در حوزه هر استادی که دلش بخواهد انتخاب کند و کسی حق مجبور کردنش به حضور در نزد یک استاد خاص ندارد
۲_ شرط دوم احراز اجتهاد کاندیدای مجلس خبرگان رهبری ، تایید اکثریت فقهای شورای نگهبان است تعداد این فقها هفت نفر هستند که اگر ۴ نفر به بالا از این فقها اجتهاد کاندیدای مجلس خبرگان تایید کردند اجتهادش احراز می گردد در صورتی که این هفت نفر اولا _ همیشه در حوزه حضور ندارند و ثانیا _ این آقایان اساتید منحصر بفرد بحث خارج در حوزه های بزرگ شیعه مثل حوزه قم ، مشهد یا نجف نیستند چه بسا این بزرگواران مقام علمی شان نسبت به اساتید بزرگ از جمله مراجع عظام در حوزه قابل قیاس نیست و همانطور که داریم می بینیم تعداد طلبه هایی که در نزد بعضی از این آقایان بخصوص در حوزه علمیه قم حاضر می شوند گاهی از دو الی سه نفر تجاوز نمی کنند ضمنا بعلت مشغله زیاد کاری که دارند فرصت تدریس و حضور در حوزه ندارند لذا دسترسی به آنها دشوار و بعضا غیر ممکن است
۳_ شرط دیگری که برای احراز درجه اجتهاد کاندیدای مجلس خبرگان رهبری دیده می شود امتحان گرفتن است گرچه این شرط در اول امر منطقی و معقول بنظر می رسد ولی تالی های فاسد زیادی دارد از جمله اینکه مرجع گرفتن امتحان از کاندیدا کدام موسسه آموزشی است در قانون آمده است که شورای نگهبان مسئول گرفتن این امتحان است در صورتی که شورای نگهبان یک موسسه آموزشی نیست که حق گرفتن امتحان از کاندیدا برای احراز امر اجتهاد دارد کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در اصل طلبه بوده است و در حوزه علمیه درس خوانده است و طبق نظام آموزشی چند دهه اخیر حوزه های علمیه ، ایشان بصورت منظم دروس حوزوی از مقدمات و سطح اول و سطح دوم و سطح سوم تا سطح چهارم که حدود نزدیک به سی سال تحصیل بصورت مستمر و متناوب و منظم سپری نموده است که در هر مرحله از این مراحل امتحانات کتبی و شفاهی زیر نظر اساتید حوزه داده است ضمنا در اواخر اتمام سطح سوم و سطح چهارم علاوه بر دادن امتحان ، پایان نامه علمی زیر نظر اساتید عالی حوزه نوشته و دفاع کرده است که پس از طی این سطوح مدرک سطح چهار گرفته است
سوال اینجاست که آیا آقایان فقهای شورای نگهبان با در دست داشتن کاندیدای مجلس خبرگان رهبری مدرک سطح چهار حوزه و تصدیق اجتهاد از دیگر اساتید و مراجع عظام شیعه ، با در میان آوردن شرط تعجیزی گرفتن امتحان جز در انحصار گرفتن این مجلس برای خودشان و همفکرانشان چه چیزی دنبال می کنند ؟
آیا هر یک از این فقها یا نمایندگان فعلی که امتحان دادن از خودشان ساقط کرده اند و بیشترشان با توصیه و توثیق از طرف عده ای از افراد که کلید امور در دستشان هست بعنوان مجتهد قد علم کرده اند حاضرند بیایند و در امتحانی شرکت کنند که از طلبه هائی که برای مجلس خبرگان در سی ام آبان ماه سال ۱۴۰۲ در مصلای قم بپا شده است و تقریبا ۴۶۰ نفر از این آقایان در پشت درب های بسته بدون اینکه جزوه ای یا کتابی یا کاغذی در دست داشته باشند از ساعت ۷ صبح تا ۵ غروب که بیش از ۱۱ ساعت طول کشید محصور کردند و سوالات سخت و مبهم با عبارات عربی ابتر منتخب از سخت ترین عبارات کتاب کفایة الاصول آخوند خراسانی و کتاب مکاسب شیخ انصاری و سوالات اجتهادی عمیق و نامفهوم به آنها داده اند که هر یک از این دروس امتحانی نیاز به حداقل یک روز وقت دارد تا طلبه بتواند پاسخ صحیح و نزدیک به یقین بدهد جای تعجب در این امتحان این است بنده که یکی از قربانیان این شکنجه بزرگ تاریخ بوده ام و در این امتحان شرکت کرده ام از ممتحنین خواستم که بمن اجازه دهند به زبان عربی جواب سوالات بدهم چونکه زبان مادریم عربی است و به زبان فارسی مثل عربی مسلط نیستم و زبان حوزه عربی است آقایان ممتحن بعد از اینکه با مسئولین بالاتر تماس گرفتند و این امر به آنها گفتند بعد از ۵ دقیقه بمن گفتند که آقایان می گویند که باید با زبان فارسی جواب سوالها بدهید چونکه مصححین ما زبان عربی بلد نیستند!؟
از آقایان ناظرین سوال کردیم که نتیجه امتحان کی اعلام می شود به ما گفتند که آخر برج آذر ماه به هر کسی که پیام بدهیم یا تماس بگیریم و به مصاحبه و امتحان شفاهی دعوتش کنیم یعنی در امتحان کتبی قبول شده است و اگر به کسی چنین پیامی نیاید یا تماس گرفته نشود یعنی مردود است لذا نباید تماس با ما بگیرید و یا مراجعه به ما بکنید و از نتیجه امتحان سوال کنید چونکه کسی جوابگویتان نخواهد بود نمره مردودی یا قبولی هم بهیجوجه اعلام نمی کنیم و کاملا این موضوع محرمانه است، در اخیر با توجه به عرایض فوق الذکر اولا _ عدم اعتنای شورای نگهبان به تصدیق اجتهادی علما و مراجع و مدرک سطح چهار حوزه خلاف عرف و شرع و قانون است ثانیا _ گرفتن چنین امتحان سخت از کاندیداهای طلبه از مصادیق ظلم و ستم و ممانعت نمودن از رسیدن به حق طبیعی ، قانونی و مکتسب آنها به شمار می آید ثالثا _ با توجه به قرائن و اماراتی که از الان از نحوه اجرای انتخابات این مجلس دیده می شود حالت انحصاری بخود گرفته است و از طرف گروه خاصی در حال مهندسی کردن این انتخابات با اتخاذ شیوه ممانعت از دخول اغیار می باشد که اگر بهمین منوال پیش برود چنین مجلسی از نظر قانونی فاقد اعتبار است و غیر شرعی است و لا سامح الله اگر چنانچه ولی فقیه جدید بعد از وفات رهبر فعلی روحی له الفداء از طرف این مجلس انتخاب شود چنین ولی فقیهی ولایتش حرام و باطل است