شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲
شوشان ـ محمدرضا چمن نژادیان :

 دولت چهاردهم که در مدت زمان محدودی از عمر خود بدون تشکلی خاص و از پیش تعبیه شده ی مدنی اقدامات فوق العاده ای انجام داده است. و سعی دارد سرمایه های اجتماعی نظام سیاسی را در بعدی از ابعاد سیاسی اجتماعی به حکمرانی باز گردانده و بالا ببرد. دولتی که پس از اتفاق ناگوار شهادت گونه ی ریاست فقید سعید دولت سیزدهم و حادثه ی غیر مترقبه ی سقوط بالگرد هیات شکل گرفت. بدون اینکه فرصت لازم را جهت کار تشکیلاتی فراگیر و سیاسی انتخاباتی وجود داشته باشد. در چنین شرايطي جناح اعتدالی اصلاحی با تک کاندیدای تایید صلاحیت شده ی خود وارد کارو زار انتخاباتی شد. جناب پزشکیان تک داوطلب اصلاحات بدون حزب و تشکیلات سیاسی در رقابت با ۵ رقیب اصولگرا بود. اصولگرایانی که دارای تجربه ی انتخاباتی و مهندسی تجربه شده بنفع یکنفر در دوره های قبل و سیزدهم داشتند. از قضا حداقل ۴ نفر در این دوره هم باورمندانه و با افتخار بر مشی خالص سازی دولت قبل و جناب دکتر جلیلی تاکید میکردند. ایشان علاوه بر عدم انعطاف هیچگونه نقدی بر سبیل دولت قبل نداشتند با قدرت بلامنازع پولادین پوپولیستی در صدد ناکام گذاشتن تنها رقیب اصلاح طلب بودند. آنان بدون رودربایستی و دلسوزی به حال سرمایه های اجتماعی از دست رفته ی نظام سیاسی از تمام اهرمها و امکانات حاکمیتی برای حذف رقیب بهره گرفتند. اما دولت وفاق ملی که با تک ماده و تبصره ی ملت از رای حب و بغضی در دور دوم نسبت به خالص سازان برآمده است. موفق به کسب آرای کمتر از نیم شهروندان واجدین شرایط رای با دوپینگ حمایت معنوی مقامات عالیه گردید. حال در صد روز اول بخش عمده ای از شعارهای متعهدانه که بازگرداندن سرمایه های اجتماعی به سبد نظام اسلامی بوده است، تحقق ببخشید. اما در برابر این نگاه متعهدانه  و نگرش انجام امور بطرفیت نطام و حاکمیت بصراحت لازم به یادآوری و تذکر جدی دیده شد. که همه ی رسالت و شعارهای دولت جناب دکتر پزشکیان کاندیدای اعتدالی اصلاحی گره گشایی های حاکمیتی نبوده و نیستند. زیرا او رگ گردن را نزد ملت برای انجام اصلاحات واقعی، عدالت گستری، فسادستیزی و تحقق حقوق شهروندان در ظل حل برخی از ابر بحرانهای داخلی و بین المللی به ودیعه گذاشتند. تا شاید گرهی از مشکلات داخلی و خارجی هم بطرفیت روزگار سخت شده ی مملکت وفرزندان ملت گشوده شود. تشکیل دولت وفاق ملی بدون هیچ منشور و پیشینه ی علمی، مدنی سیاست تجربه شده ی درونی و مشی شفاف تعریف شده ی انتخاباتی برای این شکل گرفته است که:
 اولاً :با توجه به عدم اجازه و وجود نهادهای مدنی فراگیر ،احزاب واقعی غیر کاغذی و ساماندهی پایگاه‌های اجتماعی سیاسی باید یک ملغمه ای نباشد. که فقط از یک سوی بدنبال رفع‌مقطعی خطر یاس ملت از مشارکت در سرنوشت باشد. و از سوی دیگر هم چاره ای برای ساماندهی مدیریت در حکمرانی و افزایش  سرمایه ای اجتماعی نداشته باشد.
ثانیاً: تحقق اهم و مهمات راهبردی باید در کنار هم و با تمهیدات لازم در دستور کار دولت وفاق ملی قرار گیرند.نباید انجام تعهدات اهم که کلید حل آنان بیشتر بنفع و در دستان حاکمیت است. منجر به رهایی دولتمردان با بی تفاوتی به تعهدات مهمات راهبردی مدنی و رفاهی ملت گردند. زیرا احیای سرمایه ی اجتماعی باید با اولویت بستر سازی مطالبات اصلاحی،اجرایی بنفع زندگی و تحقق حقوق اساسی ملت باشد.
ثالثا: انجام برخی امور اهم مربوطه ی حکمرانی که به بحرانهای حیاتی و چالشهای پر هزینه ی ملی و مذهبی رسیده اند. نباید حاکمیت و دولت وفاق ملی را دچار خودفریبی کاذب باغافل شدن از علل ماوقع گرداند. و غفلت زدگی از انجام همه ی تعهدات لازم و ملزوم به ملت را فراهم نماید. باید جناب دکتر پزشکیان و دولتمردان وفاق ملی به ویژه وزیر کشور و زیر مجموعه ی آن بدانند. انجام اهم زمانی اولویت دارد که از علل فرصت سوزیها منحرف و به معلوم پرداخته نشود. بلکه انجام اهم امور چالشی حکمرانی باید زیر ساخت تحقق راهبردهایی مطالباتی ملت باشند،نه تکرار خطاهای راهبردی مدنی. همگان حاکمیتی و دولت وفاق ملی باید سعی نمایند از علل یابی چالش هابا پاک کردن صورت مسائل فی ما بین دولت و ملت غفلت نورزند. زیرا اصلاح ساختارهای معیوب حکمرانی، فسازدایی ساختاری ، پاسخگویی شفاف ، ساماندهی مشارکت مدنی اثربخش،  استیفای حقوق اساسی شهروندی، چرخش قدرت نخبگانی ، چرخیدن چرخ های متوازن و عادلانه ی مملکت باید بنفع زندگی عموم ملت باشد. چون استیفای حقوق اقشار،ادیان و اقوام از ماموریتهای جدی و امید آفرین دولت وفاق ملی برای فردای بهتر ایران برای همه ی ایرانیان است.

رابعاً: فرصت دولت وفاق ملی نزد ملت برای حفظ امیدواری عمومی با وجود چالش های داخلی و خارجی اندک و برای حاکمیت حکم کیمیا و آب حیات را دار‌د. پس نباید کسانی از این حسن اعتماد واپسینی ملت به مشارکت و  انتخاب در حاکمیت دچار اشتباه محاسباتی شوند. و مجدداً در صدد خواب آلودگی و افیونی نمودن توده ای ملت هوشیار شده به حقوق خود برآیند.
خامساً: تحجر اندیشان سنتی با خام انگاری ریاست جمهوری پاک اندیش و شراکت در هیات دولت وعده ی صدق نباید بزنگاه سازی نمایند. و مسیر نرم انحلال تفکرات اعتدالی اصلاحی را با نادیده گرفتن مطالبات رای دهندگان پیشه نمایند. عملکردهای پوپولیستی و  انتصابات وفاقی ناامید کننده بدون پایه ی علمی واساس مدنی را برای لغزش دولت و ناامیدی ملت اجرا گردانند. در نتیجه  تعمیق شکاف های دولت ملت از سر تغافل نسبت را به مهمات استمرار می یابد. زیرا علت علل چالش های ۴۵ ساله ی حاکمیتی معلوم انگاری با اولویت اول و آخر شدن مصلحت نظام و  پاک کردن صورت مسائل بوده و هست. دولتمردان ملی و استانی وفاق باید اکثر عملکردها را به انجام اصلاحات اهم حکمرانی برای تحقق مهمات راهبردی مطالباتی ملت معطوف بدارند. در اسرع وقت  با جدیت و شفافیت تمام از ذهنیت سازی منفی انتصابات برای انحلال تفکر مطالبات خواهی و هضم اندیشه های اعتدالی اصلاحی نزد ملت باید دوری و پرهیز گردد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار