شوشان ـ سیدعلی حمیده کیش :
در آیه ۶۶ سوره مائده آمده است: اى پیامبر، آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده بود برسان و اگر این ابلاغ را انجام ندهى، رسالتخود را به طور کامل ابلاغ نکردهاى و خداوند تو را از مردم بدخواه حفظ مىکند.همه مفسران شیعه معتقدند آیه فوق در غدیر خم درباره انتصاب على(ع) نازل شده است و صدها تن از علما و دانشمندان تراز اول اهل سنت نیزاین مطلب را پذیرفتهاند.
می گویند آنگاه که این آیه نازل شد، پیامبر اسلام (ص) دستحضرت على(ع) را گرفت و فرمود: هرکه من مولا، سرپرست و حاکم او هستم، على هم مولاى اوست. خداوندا، دوستبدار هرکه على را دوست دارد و دشمن بدار هرکه او را دشمندارد.
آنچه مهم ،حائز اهمیت و بسیار پر معناست اینکه زمان و مکان ابلاغ این خبر مهم در آخر عمر پیامبر اسلام (ص) آن هم در آخرین سفر حج وی و چهار راهى که حجاج تقسیم مىشدند و به مناطق خود شامل مدینه، حلب، شام و یمن مىرفتند، اعلام شد. جایى که هر حاجى خود به مثابه یک گزارشگر از سفر حج خود بود و می توانست خبر انتصاب حضرت على(ع) را به عنوان یک خبر نو به منطقه خود برساند.
انچه قابل ذکر است که قضیه غدیر چنان مهم است که اگر پیامبر(ص) کوتاهى مىکرد و خبر را به مردم نمىرساند، رسالت و مدت ۲۳ سال تبلیغ آن حضرت نا تمام و ناقص مىماند. «فمابلغت رسالته».
باید دانست که پیامبر اسلام در تمامى صحنههای رسالت خود از هیچحادثهاى نترسید ولى از ابلاغ روز غدیر وحشت داشت و مىترسید.
تا جایی که خداوند متعال دلدارىاش مىدهد که «والله یعصمک منالناس».
داستان غدیر آن قدر اهمیت دارد که تکمیل سال ها زحمت پیامبر اسلام به این حادثه وابسته است و همه این حوادث ۲۳ ساله بدون حادثه غدیر ناقص و ناتمام خواهد بود.
به تعبیر دیگر از آنجایی که بزرگترین نعمت ها در سایه دین امکان پذیر است و تمامیت این نعمت به جریان حادثه غدیر و انتصاب حضرت على(ع) وابسته است. زیرا نتیجه کامل یک عمل، به تمامیت و تکمیل آن عمل وابسته است وگرنه آن کار ناقص و بى نتیجه خواهد.والسلام
پی نوشت:
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ