شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۲

نخستین نشست سال 91 "اندیشه‌های آشنا" با هدف شرح و گفت‌وگو درباره کتاب "ایران در چهار کهکشان ارتباطی" نوشته دکتر مهدی محسنیان‌راد، استاد و محقق علوم ارتباطات اجتماعی، در آبادان برپا شد.

به گزارش ایسنا ، سید محمد میرفصیحی، مسؤول روابط عمومی حوزه هنری مرکز آبادان، در اولین نشست گروه علمی و پژوهشی اندیشه‌های آشنا که در دفتر روابط عمومی حوزه هنری آبادان برگزار شد، با معرفی دکتر مهدی محسنیان‌راد و آثار و پژوهش‌های وی در عرصه علوم ارتباطات و رسانه به شرح یافته‌های این محقق در معرفی نقش ایرانیان در کهکشان‌های ارتباطی و نظریه کهکشان دارمانی پرداخت و گفت: به نظر دکتر محسنیان ایرانیان پس از گذراندن دوران کهکشان شفاهی وارد مسیر ارتباطی تازه‌ای شده‌اند که توسط دو شخصیت تاریخی داریوش هخامنشی و مانی پایه‌گذاری شده است.

وی افزود: برافراشتن برج‌های ارتباط نوری و انتقال پیام به وسیله نور آتش و ابداع الفبای خاص آن و در نتیجه سرعت حیرت‌انگیز انتقال اخبار و تولید پیام کار سترگی بوده که در عمل ایرانیان را وارد مسیر ارتباطی تازه‌ای کرده است.

او اظهار داشت: محسنیان‌راد در بخش دیگری از نظریه خود کتیبه بیستون را بزرگ‌ترین روزنامه سنگی تاریخ می‌داند که دقیقا مثل روزنامه‌های امروزی طراحی شده و بر پیشانی کوه در معرض دید جهانیان قرار گرفته است. مانی شخصیت تاریخی دیگری است که با تکثیر پیام‌های ارتباطی در تیراژ بالا از نخستین صنعت‌گران این عرصه در تاریخ به شمار می‌رود.

میرفصیحی، به بخش دیگر تحقیقات دکتر محسنیان‌راد اشاره كرد و توضیح داد: توقف ناکافی و دیرهنگام در کهکشان گوتنبرگ و ورود دیرهنگام صنعت چاپ و انتشار روزنامه در ایران و سرعت فروان اما ناپخته ایرانیان در ورود به کهکشان ارتباطی مارکنی و دریافت گیرنده‌های رادیویی و تلویزیونی که باعث ناهنجاری‌هایی در شخصیت ارتباطی ایرانیان شد نگرانی‌های امروزه محققان علوم ارتباطات و رسانه را به همراه داشت.

گفتنی است دکتر مهدی محسنیان‌راد نظریات خود در زمینه سیر تحول ارتباطات در ایران را در مجموعه کتاب سه جلدی ایران در چهار کهکشان ارتباطی منتشر کرده است.

این محقق علوم ارتباطات اجتماعی با طرح نظریه کهکشان ارتباطی دارمانی و شرح و بسط آن نقش ویژه ایرانیان را در پیشرفت ابزار و تولید پیام‌های ارتباطی بیان كرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار