شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۳۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۶
شوشان: در دیدار و گفتگوی صبح روز پنج شنبه دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران با نوری المالکی نخست وزیر عراق طرفین بر پاکسازی و لایروبی هرچه سریع تر آبراه استراتژیک اروندرود توافق کردند.
به گزارش رشوشان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران، در این دیدار رییس جمهوری کشورمان با اشاره به سیاست های دولت جدید در خصوص توسعه روابط با همسایگان، بویژه کشورعراق بر ضرورت سرعت بخشی به همکاری های دو کشور در راستای خواست و منافع مردم ایران و عراق و برای زدودن اقدامات خصمانه گذشته در دوران حکومت حزب بعث تاکید کرد.

روحانی گفت: رابطه با عراق را استراتژیک می دانیم و می کوشیم زمینه های توسعه دراز مدت بین دو کشور را در تمامی حوزه ها، بویژه حوزه های اقتصادی و زیربنایی از جمله فعال تر شدن بخش خصوص فراهم آوریم.

وی با قدردانی از گام های موثری که از سوی طرفین در اجرای قرارداد 1975 برداشته شده است، گفت: ضرورت دارد در بخش های اقتصادی مرتبط با آن نیز تلاش های بیشتری برای رفاه مردم ایران وعراق بویژه حوزه های جنوبی جغرافیایی دو کشور و تسهیل ارتباط با خلیج فارس انجام پذیرد.

رییس جمهوری در زمینه توسعه همکاری های دو کشور با اشاره به ضرورت توجه ویژه به مسائل انسانی در همکاری های دو کشور به مساله ریزگردها و تاثیر محیط زیستی آن در خوزستان و بویژه شهرهای خرمشهر، آبادان و بصره عراق پرداخت.

روحانی اظهار داشت: همکاری های محیط زیستی ما باید توسعه بیشتری یافته و با توجه به حساسیتی که ما برای سلامت مردم دو کشور قائلیم مقابله با موضوع ریزگردها در اولویت نخست اقدامات مشترک دو کشور قرار داشته و بتوانیم با همکاری های دوطرفه و افزون بر آن با تعاملات منطقه ای بر این معضل فائق آییم.

لایروبی اروندرود آخرین بار در سال 1356صورت گرفت.

بر اساس قرارداد1975الجزایر لایروبی اروندرود به صورت مشترک توسط دو کشور ایران و عراق انجام می شود.

طول آبراه اروندررود حدود 80کیلومتر است و نقش مهمی در رونق اقتصادی بنادر آبادان ، خرمشهر ، اروندکنار و بصره دومین شهر بزرگ عراق دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار