اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۵
 اعضای اتاق های بازرگانی , صنایع معادن و کشاورزی اهواز ؛ آبادان و خرمشهر امروز پنج شنبه نشستی به منظور بررسی راههای گسترش مبادلات تجاری با هیات اقتصادی استان میسان عراق درمحل استانداری خوزستان برگزارکردند.

 دراین نشست برخی از نمایندگان بخش های خصوصی استان خوزستان ازجمله درامور ابنیه و ساختمان ( پیمانکاران )، انجمن شرکت های نفت , گاز و پتروشیمی و نیز صادرکنندگان محصولات کشاورزی و مواد لبنی موانع عمده صادراتی استان خوزستان به کشور عراق را مطرح کردند.

درادامه این نشست عبدالرحمن سیلمانی رییس اتاق بازرگانی , صنایع معادن و کشاورزی اهواز طی سخنانی برعزم بخش خصوصی استان خوزستان برای ایجاد و تحکیم روابط اقتصادی با استان میسان عراق تاکید کرد و گفت : این نشست به منظور طرح مسایل و مشکلات نیست بلکه درپی بررسی راه هایی برای ارتباط گسترده تجاری با استان میسان عراق هستیم .

وی افزود: بخش خصوصی خوزستان و همچنین در کنار آن اتاق بازرگانی اهواز به دنبال ایجاد ارتباط قوی اقتصادی و تجاری با کشور عراق و در کنار آن استان میسان عراق است.

وی گفت: مشتاقانه علاقمندیم که توافقات قبلی که اتاق بازرگانی اهواز با کشور عراق داشته است را جامع عمل بپوشانده و بیش از گذشته این ارتباط قوی ترشود .

این مقام مسوول بیان داشت: اتاق بازرگانی اهواز خواستار این است که هر قرار داد بزرگ اقتصادی که بین استان های میسان عراق و خوزستان منعقد می گردد برآن حکمیت و نظارت داشته باشد تا فعالیت های اقتصادی با قوت و سریع تر انجام شود.

سلیمانی بیان داشت: اتاق بازرگانی استان میسان عراق نیز برای تسهیل امور و تسریع در روند کار با اتاق بازرگانی اهواز می تواند مشارکت داشته باشد.

به گزارش خبرنگارایرنا دراین نشست نمایندگان بخش های خصوصی خوزستان برخی از موانع صادراتی به استانهای میسان و بصره عراق را بدین شرح اعلام کردند: 

* عدم صدور ویزای با تردد متعدد برای کارشناسان فنی ایرانی ازسوی عراق

* عدم صدور تضامین معتبر بانکی ازسوی طرف های عراقی . این تضمین های مالی و اعتباری باید بهبود یابد و مشکلات مبتلابه شرکت های ایرانی باید مرتفع گردد.

* تضمین بازپرداخت ما به ازای وجه کالا ازسوی طرف های عراقی .

* نگاه برابر به کالاهای صادراتی ایران به ویژه دربخش های صنعتی با کالای سایرکشورها درمناقصات کشورعراق . به عقیده یکی از صادر کنندگان خوزستانی , درمناقصات دولتی و خصوصی عراق خرید کالاهای ایرانی به ویژه صنعتی را دراولویت آخر می گذارند این درحالی است که ازنظرکیفی دست کمی با محصولات سایرکشورها ندارد.

* عدم اجازه صادرات مستقیم محصولات لبنی و فاسد شدنی خوزستان از مرز های خوزستان به بصره و میسان عراق : بنابه اظهارات نماینده کارخانه محصولات لبنی پگاه خوزستان , هم اکنون محموله های صادراتی این کارخانه ازمرز پرویز خان به عراق صادر می شود که پس از طی مسافت طولانی که زمان بر است به بصره می رسد . این امر باعث می شود مهلت اعتبارمصرف مواد لبنی منقضی و با مشکلات ناشی از مقررات بهداشتی کشور مقصد مواجه شود.

به گزارش خبرنگارایرنا دراین نشست علی کرانی رییس انجمن قطعه سازان نفت ، گاز و پتروشیمی خوزستان نیز بااشاره به توانمند های شرکت فعال دراین حوزه درخوزستان ,نسبت به صدور این خدمات به کشورعراق اعلام آمادگی کرد .

وی پیشنهاد داد که نمایشگاهی درحوزه نفت و پتروشیمی دراستان میسان عراق با حضور شرکت های فعال خوزستانی دراین عرصه برگزارشود .

کرانی همچنین از کارشناسان فنی حوزه نفت ؛ گاز و پتروشیمی استان میسان عراق دعوت بعمل آورد تا به خوزستان سفرکرده و ازنزدیک توانمند های بخش های خصوصی خوزستان دیدن کنند.

صادقی رییس کمیسیون بانک و بیمه اتاق بازرگانی اهواز نیز به مشکل ضمانت های مالی و اعتباری برای صادرکنندگان ایرانی اشاره کرد و گفت : هرچند گشایش ال سی و صدور ضمانت های بانکی به عنوان تنها راه حل موجود , مطرح است اما پیشنهاد می گردد برای کمک به رفع این معضل موسسات مالی و اعتباری مورد قبول هر دو استان میسان عراق و خوزستان درداخل هردو منطقه تاسیس گردد.

وی افزود: همچنین بانک ها شرایط سهل تری برای ضمانت بگیرند و کشورمقابل( عراق ) نیز ضمانت نامه را راحت تر بپذیرد.

این درحالی است که سازمان نظام مهندسی خوزستان نیز با تشریح توانمندیها ی شرکت های پیمانکاری فعال درزمینه ابنیه و ساختمان درخوزستان نسبت به صدور خدمات فنی مهندسی به میسان عراق اعلام آمادگی کرد.

ˈکامل حاتم چلوبˈ مشاور اقتصادی استاندار میسان عراق نسبت به تسهیل کردن مقررات گمرکی برای صادرکنندگان ایرانی وعده داد و گفت : این مقررات تجدید نظر و بهبود می یابد.

وی درپاسخ به درخواست یکی ازنمایندگان بخش های خصوصی خوزستان برای تشکیل موسسات مشترک اقتصادی بین دو استان میسان عراق و خوزستان گفت : قوانین و مقررات داخلی دو کشور دراین زمینه فرق می کند اما مورد را پیگیری می کنیم .

این مقام مسوول عراقی افزود: درتفاهم نامه ای که امروز بین استانداران خوزستان و میسان عراق به امضا رسید یک بند آن به مشارکت شرکت های خدمات و فنی مهندسی بین دو استان اشاره شده است .

وی افزود: درمذاکره ای که با کنسولگری عراق درخوزستان داشتیم مقرر گردید که مشکل صدور ویزا برای تجاز خوزستان با تردد متعدد به عراق مرتفع گردد .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار