شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۴۶۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
معرفی صادر کنندگان به بانک توسعه صادرات جهت دریافت تسهیلات از دیگر تلاش های صورت گرفته در حوزه صنایع دستی است که با همراهی پرسنل خدوم این سازمان و همچنین دوستداران و فعالان حوزه صنایع دستی محقق شده است.
پیرو خبر درج شده در پایگاه خبری تحلیلی شوشان با عنوان "تاملی بر ادعای اخیر مدیریت میراث فرهنگی خوزستان" که به صادرات صنایع دستی از طریق گمرکات می پردازد ترتیبی اتخاذ فرمایید تا بر اساس قانون مطبوعات کشوری پاسخ این اداره کل جهت تنویر افکار عمومی به شرح ذیل منتشر گردد:
نویسنده آن خبر با استفاده از خبر رشد صادرات صنایع دستی خوزستان از طریق گمرکات استان به ارزش سه میلیون و صد وپنجاه و هشت هزار دلار که در حاشیه افتتاح یازدهمین دوره نمایشگاه صنایع دستی کشور در خوزستان از سوی مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مطرح شد، سئوالاتی مطرح کرده است.
توضیح اینکه آمار منتشر شده ای که در خبر نگارنده در خصوص رشد یازده درصدی درج شده مربوط به ماههای اخیر نمی باشد بلکه آماری است که مدیر کل محترم میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان بر اساس برنامه ریزی 3 تا 4 ساله در حوزه صنایع دستی اعلام کرده اند.
در خصوص صادرات باید به استحضار نویسنده آن متن و افکار عمومی برسانیم که در 9 ماهه سال جاری در حوزه صنایع دستی شاهد رشد 32 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده ایم. که این رقم توسط ناظر گمرکات استان خوزستان ارئه شده و در جلسه اخیر کارگروه صادرات غیر نفتی مطرح گردیده است. همچنین از کل مجموعه صادرات صنایع دستی به خارج از کشور که از طریق خوزستان صورت گرفته است حداقل 80 درصد شامل تولیدات استانی بوده که شامل انواع تولیدات از جمله حصیر و بوریا، مصنوعات فلزی و چوبی، زیورآلات، کپو، گلیم، مینای صبی و... 20 درصد مابقی از صنایع دستی سایر استانها بوده که از طریق گمرکات آبادان، خرمشهر و شلمچه به کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان، ترکیه و... صادر شده است.
اما در خصوص دیگر پرسش نگارنده مطلب "تاملی بر ادعای اخیر مدیریت میراث فرهنگی خوزستان" که درخواست کرده بودند اقدامات صورت گرفته شده در حوزه صنایع دستی از ابتدای سال تاکنون که منجر به رشد تولید و صادرات شده است ارائه گردد باید گفت: برگزاری دو نمایشگاه سراسری صنایع دستی در خوزستان در عرض سه ماه برای نخستین بار در تاریخ صنایع دستی کشور با استفاده از اعتبارات ملی و استانی و همکاری استانداری خوزستان، اعزام هنرمندان و صنعتگران شاخص به نمایشگاههای استانی، سراسری و خارج از کشور، مناسبتی و هفته های فرهنگی از جمله اقدامات صورت گرفته از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است.
دریافت 19 نشان ملی برای هنرمندان و صنعتگران استان خوزستان در رشته های خراطی چوب، کپوبافی، بافته های حصیری، سفال های منقوش و... که نشان مرغوبیت کالا را برای نخستین بار در تاریخ صنایع دستی به خوزستان آوردند که تا پیش از آن فقط یک مورد دریافت نشان اصالت توسط یکی از هنرمندان مطرح خوزستانی دریافت شده بود افتخاری است که در سال جاری نصیب استان خوزستان شد.
در خصوص دیگر اقدامات حمایتی از تولیدکنندگان و فعالان صنایع دستی باید به عرض رسانه ها و افکار عمومی رساند که تجهیز ساختمان برای راه اندازی خانه صنایع دستی در محل سابق معاونت صنایع دستی خوزستان که شامل مرکز آموزش، نمایشگاه دائمی، دفاتر انجمن های مردم نهاد، برگزاری دو نشست تبادل نظر با صنعتگران، انجمن های غیر دولتی و صنفی حوزه صنایع دستی، تشکیل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی برای نخستین بار، راه انداری اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در دو شهرستان اندیکا و کارون که منجر به فعال شدن مرکز آموزش صنایع دستی می باشد و همچنین نشست های تخصصی با مسئولین گمرکات استان و معرفی صادر کنندگان به بانک توسعه صادرات جهت دریافت تسهیلات از دیگر تلاش های صورت گرفته در حوزه صنایع دستی است که با همراهی پرسنل خدوم این سازمان و همچنین دوستداران و فعالان حوزه صنایع دستی محقق شده است.
لازم به ذکر است استاندارد سازی سه رشته بومی استان با عنوان کپوبافی، احرام بافی و مینای صبی اهواز با پیشرفت 70 درصدی، اجرای پروژه اطلس صنایع دستی که همچنان ادامه دارد و مستند نگاری 2 رشته فراموش شده لنگ بافی و موج بافی با هدف حفظ، احیا و زنده سازی این سه رشته، کلنگ زنی مکان احداث بازارچه صنایع دستی اهواز با حضور معاونت صنایه دستی سازمان مرکزی در آبان ماه سال جاری از دیگر فعالیت های انجام شده در حوزه صنایع دستی خوزستان است که در 10 ماهه اخیر تحقق پیدا کرده است. 
اما در حوزه آموزش صنایع دستی تکمیل ساختمان جدید مرکز آموزش صنایع دستی شهرستان بهبهان، برگزاری کلاس های آموزشی کوتاه مدت در 18 شهرستان و روستاهای تابعه در دو دوره تابستان و پاییز به تعدا 2198 نفر در 22 رشته از فعالیت های سال جاری بوده که با برنامه ریزی های صورت گرفته روند آموزش با قوت و همت تمام انجام خواهد شد.
لازم به ذکر است که اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان با استفاده از همه طرفیت ها اصل و اساس کار خود را به انجام رسالت تخصصی سازمانی گذاشته و اعتقادی به عوام فریبی رسانه ها و افکار عمومی ندارد چرا که به خوبی اذهان دارد در زمانه کنونی دسترسی به اطلاعات از طریق سایت های اداری و خبری آزادانه صورت می گیرد.

naranjpour@gmail.com
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
lشجاع
|
United States
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
comment
1
1
comment این چه جوابیه ایست که هیچ مستنداتی در ان نیست !! در همین زمان کنونی که نگارنده فرموده دسترسی به نامه نگاری های اداری و مستندات ارائه دادن آیا سخت است ؟؟
comment
عسگری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
comment
0
0
comment این جوابیه صحت مطالب مندرج شده در مقاله اینجانب را آشکار کرد . پاسخ این جوابیه روز چهارشنبه برای سایت های صداانلاین و شوشان ارسال شد . امشب شب مبارکی است و بنا ندارم در این شب پیروزی انقلاب سند دروغگویی یک مدیر را ارائه دهم .
comment
الف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
comment
0
0
comment اداره كلي كه مسعولينش بجاي تلاش براي رشد و پيشرفت در جهت بالابردن راندمان شبانه روز مشغول رايزني و اين و ان را ديدن و تلاش براي ماندن چندصباحي بيشتر هستند نبايد هم انتظار جوابيه اي در خور شان يك اداره كل داشت. شوشان نترس منتشر كن. چون اين موضوع درددل همه كارشناسان و تحصيلكردگان مرتبط با حوزه ميراث شاغل در اين اداره كل است كه اين روزها خون دل ميخورند و هيچ فريادرسي هم ندارند. ان دنيا جلويت را ميگيريم اقاي هلالي اگر نقطه چين بگذاري.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار