شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۹۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۱
سیاوش شجاع پوریان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته وکیل در کانون وکلای دادگستری استان خوزستان برگزار شد، عنوان کرد: رسالت کار یک وکیل آگاه کردن آحاد جامعه از قوانین و دفاع از حقوق قانونی آن ها است.
رئیس کانون وکلای استان خوزستان گفت: آسیب اساسی عدم استقلال کانون وکلا متوجه مردم جامعه است.

 سیاوش شجاع پوریان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته وکیل در کانون وکلای دادگستری استان خوزستان برگزار شد، عنوان کرد: رسالت کار یک وکیل آگاه کردن آحاد جامعه از قوانین و دفاع از حقوق قانونی آن ها است.

وی افزود: جایگاه و میزان مستقل بودن وکلای دادگستری هر کشور یکی از معیار های پیشرفته بودن آنها محسوب می شود و آسیب شناسی مسائل روز جامعه یکی از فعالیت های وکلا است.

شجاع پوریان با اشاره به سابقه تاریخی کانون وکلا در کشور اظهار کرد: در سال هزار و 331 دکتر مصدق نخت وزیر وقت کشور با اختیارات ویژه قانونی خود لایحه استقلال کانون وکلا را به تصویب رساند.

رئیس کانون وکلای استان خوزستان با تاکید به اینکه، برای حل مشکلات قانونی مردم وکلا نباید دغدغه های مانند تمدید پروانه ثبت نداشته باشند، گفت: در سال 76 مجلس با تصویب لایحه هایی صلاحیت هیئت مدیره کانون وکلا را تحت شعاع قرار داده و دخالت های خود را در این نهاد آغاز می کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه این دخالت ها روز به روز افزایش پیدا می کند به طوری که در این زمان لایحه جامع وکالت از سوی قوه قضاییه در اختیار دولت قرار گرفته و این نهاد را به یک نهاد دولتی تبدیل کرده است.

شجاع پوریان با اشاره به اینکه، نگرانی وکلا از این مسئله به دلیل دغدغه های شخصی نیست، اظهار کرد: نگرانی وکلا به این دلیل است که اگر یک وکیل استقلال قانونی نداشته باشد به طور حتم نمی تواند فارغ از هر گونه نگرانی در رابطه با آینده شغلی خود از حقوق شهروندان به درستی دفاع کند.

وی همچنین در خصوص کانون وکلای استان خوزستان گفت: این کانون در سال 81 تشکیل و از آن زمان تاکنون فعالیت های همچون صدور پروانه وکالت، نظارت بر کار وکلا در استان و ارائه خدمات حقوقی به افراد بی بضاعت را در دستور کار خود دارد.

رئیس کانون وکلای استان خوزستان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 68 وکیل در پرونده های حقوقی برای افراد بی بضاعت و 150 وکیل برای پرونده های جنایی و به صورت تسخیری و بدون دریافت هیچ هزینه ای در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه با هماهنگی های که بین کانون وکلا و مقامات زندان های شهر های اهواز و دزفول صورت گرفته است تعدادی از وکلای مجرب برای ارائه خدمات حقوقی به زندان می روند، افزود: یکی دیگر از فعالیت های کانون وکلای استان ارایه خدمات رایگان به افراد در دادگستری است که البته مقامات این ارگان وعده داده اند که در ساختمان جدید یک اتاق را به وکای کانون اختصاص دهند تا به صئورت همه روزه این خدمات حقوقی به شهروندان ارائه شود.

شجاع پوریان نظارت بر نحوه فعالیت وکلا در استان را یکی دیگر از وظایف کانون برشمرد و گفت: در سال جاری 168 فقره شکایت از وکلا به کانون داده شده که در حال حاضر در حال رسیدگی هستند.

وی افزود: در این زمان 721 وکیل پایه یک و 184 کارآموز وکالت دادگستری خوزستان در حال فعالیت هستند.

وکلا نباید برای حمایت از مدافعشان به کسی پاسخگو باشند

بازرس و عضو هیئت مدیره کانون وکلای استان خوزستان نیز در این جلسه عنوان کرد: کانون وکلای استان خوزستان به عنوان یک نهاد که دارای حد و حدود مشخصی است به طور مستقیم در مسائلی مانند آلودگی هوا و انتقال آّب کارون نمی تواند وارد شود اما بسیاری وکلا در استان به عنوان یک شهروند عادی در برنامه هایی که برای حمایت از مسائل شکل گرفته می شود حضور دارند و مقالات هم در این خصوص نوشته اند.

محمد صادق آل محمد افزود: دغدغه وکلا دراین زمان حفظ استقلال حقوقی خود است زیرا وکلا نباید برای حمایت از مدافعات خود به کسی پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه، همه مردم جامعه حق دارند که برای خود وکیل داشته باشند حتی اگر قادر به پرداخت حق الوکاله خود نباشند، اظهار کرد:  وجود کانون وکلا یک نعمت برای استان محسوب می شود زیرا شهروندان خوزستانی می توانند با مراجعه به این مامن امن مشکلات خود را مطرح کنند البته نواقصی هم در این زمینه وجود دارد که به طور حتم با تعامل با دولت حل خواهد شد.

نائب رئیس کانون وکلای استان خوزستان نیز در خصوص تعرفه وکالت در کشور افزود: میزان تعرفه حق الوکالت بر اساس توافق طرفین صورت می گیرد و در صورت فقدان توافقنامه بر اساس تعرفه مشخص آیین نامه دادگستری مد نظر است.

یزدالله طاهری نسب در ادامه اظهار کرد: بر اساس اصل 156 قانون اساسی وظایف قوه قضاییه مشخص شده و در هیچ کدام از قوانین نظارت قوه قضاییه بر کار وکلا وجود ندارد و به همین منظور نظارت قوه قضاییه بر کانون وکلا دخالت در کار آن ها محسوب می شود.

وی افزود: یکی از معیار های استاندارد در جهان برای منصفانه بودن یک نظام قضایی استقلال وکلای آن است.

طاهری نسب با بیان اینکه، در صورتیکه این استقلال خدشه دار شود آسیب اساسی را مردم جامعه متحمل می شوند گفت: به طور حتم وکلا نیز در این وضعیت از عدم ثبات شغلی و امنیت خاطر رنج می برند.

 پژمان محمدی و عضو هیت مدیره کانون وکلای استان خوزستان با بیان اینکه، تمدن و نظم در دنیای امروز با وجود قانون قابل تصور است گفت: همه انسان ها در مقابل قانون مسئول و یکسان هستند و وظیفه وکلا این است که از این برابری و حاکمیت قانون در جامعه دفاع کنند.

بخشی از فعالیت های کانون وکلا ارائه خدمات قانونی به افراد بی بضاعت است

 استاد دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: بخش از کار و فعالیت کانون وکلا ارائه خدمات را یگان به افراد بی بضاعت است به عنوان مثال در زندان های استان خدمات رایگان حقوقی توسط وکلای کانون به زندانیان ارائه می شود.

وی تصریح کرد: حضور دائم اعضای کانون در مطبوعات و صدا و سیمای استان نیز نمونه دیگری از این گونه فعالیت ها است
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
حزباوي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
comment
0
0
comment سلام تمام خدمات عمومي تعرفه انها مشخص است ولي در جايي كه صحبت از حق وحقوق است متاسفانه تعرفه دست وكيل است اين است اجراي عدالت ?
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار