شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
مدیر محیط زیست شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: مزارع نیشکر خوزستان نه تنها آلاینده محیط زیست و هوا نیست بلکه نقش مهمی در تلطیف هوا و جلوگیری از فرˈعبدالهادی داریوندپورˈ افزود: هم اینک یکی از مهمترین کارگروه ها در شرکت توسعه نیشکر کارگروه محیط زیست است و از متخصصان محیط زیست شاغل در واحدهای هفت گانه این شرکت تشکیل می شود که به طور مرتب مسایل این حوزه را رصد کرده و در خصوص آنها کار علمی و تحقیقاتی انجام می دهند.

وی یادآوری کرد: با توجه به سطح وسیع برگ ها در نیشکر، مزارع توسعه نیشکر سالانه بیش از یک میلیون تن دی اکسید کربن از محیط جذب و 800هزارتن اکسیژن در محیط منتشر می کنند و نقش مهمی به عنوان دیواره دفاعی سبز در کنترل ریزگردها، کاهش دما، تلطیف هوا و جلوگیری از فرسایش خاک دارند. 

داریوندپور گفت: تاکنون بیش از چهار میلیون اصله نهال مثمر و غیر مثمر در مجموعه توسعه نیشکر و واحدهای هفت گانه کاشته شده که در کنار مزارع نیشکر بزرگترین سطح سبز استان خوزستان را تشکیل می دهد.

وی افزود: مناطق نیشکرکاری شده به لحاظ حفاظت از آنها به منطقه ای امن برای حیات وحش در پیرامون خود تبدیل شده و از انقراض گونه های در خطر مانند دُراج جلوگیری کرده است.

مدیر محیط زیست شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: این شرکت همگام با توسعه پایدار و هم راستا با پروتکل کیوتو، با توجه به اثرات سوء مصرف سوخت های فسیلی بر محیط زیست بویژه تخریب لایه اُزن، توانسته با استفاده از گاز طبیعی در پروسه تولید و جایگزینی با سوخت مازوت در کارخانه های خود از انتشار حدود 350 هزار تن 2 CO به محیط جلوگیری کرده و موفق به دریافت نخستین گواهی های کاهش انتشار با مکانسیم توسعه پاک از سازمان ملل متحد شده است.

وی افزود: از مجموع 11 پروژه ثبت شده در سازمان ملل متحد از کشور ایران شش پروژه مربوط به شرکت توسعه نیشکر بوده که با عنوان پروژه CDM پروژه مکانیسم توسعه پاک مربوط به پیمان کیوتو به تایید نهایی سازمان ملل رسیده است.

مدیر محیط زیست شرکت توسعه نیشکر گفت: از واحد دهخدا در شمال خوزستان تا واحدهای جنوبی حتی یک قطره زهآب کشاورزی این شرکت به کارون ریخته نمی شود.

وی افزود: به درخواست مسوولان وقت سازمان حفاظت محیط زیست این زهآب به تالاب شادگان ریخته می شود و در صورتی که مقام های مربوط خواستار برداشتن زهآب از تالاب شوند در کمتر از یک روز ورودی زهآب به تالاب بسته خواهد شد.

داریوندپور گفت: رویکرد ما در شرکت همواره برداشت به صورت سبز است اما در برخی موارد به دلیل انبوه شدن مزارع و یا ورس شدن نیشکر به ناچار برداشت سوخته انجام می شود که این امر یک روش معمول در جهان است.

وی خاطرنشان کرد که کارگروه های علمی در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تشکیل شده تا راه حل های متناسب با محیط زیست را ایجاد کند اما متاسفانه در سطح جهانی نیز در زمان فعلی فناوری برای این مساله وجود ندارد و از هر راه حلی که در سطح جهان نیز وجود داشته باشد بهره خواهیم برد.

داریوندپور تاکید کرد: رویکرد توسعه نیشکر در بخش محیط زیست همواره اتخاذ یک رویکرد تعاملی با حفظ استانداردهای محیط زیست و به بلوغ رساندن دستاوردهای زیست محیطی صنعت نیشکر است.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بزرگترین پروژه کشاورزی کشور بعد از انقلاب است که 45درصد شکر کشور را تولید می کند و علاوه بر مطالعات ارزیابی زیست محیطی، محل های اجرای این طرح از نقطه نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد مطالعات دقیق و جامع قرار گرفته است.
سایش خاک در منطقه دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار