اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
در نخستین نشست مدیران پایگاه های خبری استان مطرح شد:
معاون دادگستری خوزستان از طلاق،سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح، تهدید ، مزاحمت تلفنی، اهانت،تصادفات منجر به قتل و جرح، کلاهبرداری، استعمال مواد مخدر و خیانت در امانت را از عمده جرایم استان نام برد و خواستار مداخله رسانه ها برای کاهش این آمار شد.

شوشان - علیرضا عبدالله نژاد: به ابتکار حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خوزستان؛  نخستین نشست پایگاه های خبری خوزستان با محوریت تاثیرگذاری پایگاه های خبری در اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی های حقوقی شهروندان در محل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خوزستان با حضور جمعی از مدیران پایگاه های خبری استان خوزستان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین امانت بهبهانی با تشریح شرایط عمومی کشور و استان گفت: در شرایطی هستیم که باید بحث پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب های اجتماعی را جدی بگیریم. مقام معظم رهبری بارها در این خصوص در بیانات شان به اهمیت پیشگیری از وقوع جرم اشاراتی داشته اند. 

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان ادامه داد: در این میان دستگاه قضایی نقش مدیریت این بحث را برعهده دارد. اما همه نهادها و ارگان های فرهنگی و اجتماعی دیگر باید در این زمینه ورود کرده و هم افزایی داشته باشند.

وی بیان داشت: جامعه ما باید مصون از جرم باشد. زیبنده جمهوری اسلامی نیست که زندان ها مملو از جمعیت باشد. وجود ده تا پانزده میلیون پرونده در سال آمار خوبی نیست و باید در جهت کاهش آن  تلاش مضاعفی کرد.

امانت بهبهانی خاطرنشان کرد: در این میان سازمان زندان ها زحمات و مشقات زیادی را متحمل می شوند و معتقدم کار زندان بانی کار هنرمندانه ای است.

 امانت بهبهانی یادآور شد:استان خوزستان از جهت کنترل جرایم خشن جزء بهترین های کشور است.یکی از عمده چالش های ما در پیشگیری از جرایم ضعف آگاهی های  حقوقی شهروندان است که باید با بکارگیری توان نخبگان بویژه ظرفیت رسانه ها به سمت تقویت فرآیند آگاهی بخشی به شهروندان حرکت کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم دادگستری خوزستان  به تبیین اهمیت مقوله پیشگیری از جرایم و نقش نخبگان و رسانه ها در تحقق اهداف فرهنگی نظام قضایی در این راستا اشاره کرد و گفت: بدون تردید برخورد قهری صرف نمی تواند موجبات کاهش جرایم را فراهم سازد بلکه با بهره جستن از مشارکت و همراهی مردم و نقش آفرینی نخبگان بویژه رسانه و آموزش همگانی حقوق شهروندی می توان بستر لازم برای پیشگیری از جرایم را فراهم ساخت.

امانت بهبهانی  افزود:همه دستگاه های کشور باید قوه قضاییه را در این راه همراهی و یاری رسانند و تمام ظرفیت های کشور را در این راستا بسیج کرد. البته قوه قضاییه باید این روند را مدیریت و شتاب بیشتری ببخشد. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم دادگستری خوزستان  بیان داشت: دانشگاه ها ،آموزش و پرورش و رسانه ها اعم از مجازی و مکتوب دارای نقش و اثر سازنده ای در جهت گسترش آموزش های همگانی حقوقی و آگاهی بخشی به شهروندان می باشند و در واقع بدون کمک و همراهی این دستگاه های نمی توان به نتیجه مطلوب دست یافت.

این مقام قضایی بیان داشت: الحمدااله در طول مدت اخیر در قالب کارگروه های فرهنگی با مدیران نهادهای علمی و آموزشی هدف گذاری های خوب و مفیدی صورت گرفته که امیدواریم در آینده نزدیک مردم ما آثار ملموس این نشست ها را مشاهده خواهند کرد.

معاون دادگستری خوزستان اظهار داشت: ما تلاش کنیم تا از بیش از گذشته از قوانین حبس زدایی استفاده کنیم.گرچه زندانبانان ما در راستای بازپروری و اصلاح مجرمان هنرمندانه تلاش می کنند اما زندان راه حل مشکلات اجتماعی نیست.نباید فرد بزه دیده به بزهکار تبدیل شود.

وی پایدار سازی سنت زیبای میانجگیری یا همان اصلاح ذات البین را ابزار مناسبی برای بازدارندگی از جرایم قلمداد و گفت:میانجگیری میان افراد جامعه هم بلحاظ شرعی و هم عقلی کار بسیار ارزنده است و باید همه تلاش کنیم که این سنت دینی و انسانی را در فرهنگ عمومی توسعه دهیم.

 حجت الاسلام و المسلمین امانت بهبهانی  در تبیین چالش ها و موانع تحقق «پیشگیری از وقوع جرایم» گفت:یکی از عمده چالش های ما ،ضعف آگاهی ها در زمینه  حقوقی شهروندان است که این امر در قالب شکل گیری جرایم گوناگون بروز می یابد و هچکس نمی تواند منکر این واقعیت باشد.باید مردم را حمایت و حقوق شهروندی را به آنان گوشزد کنیم.

وی بیان داشت: مردم خوزستان ،بسیار مهربان خوب و مومن هستند و اگر ما بتوانیم با آنان ارتباط موثر برقرار و مفاهیم حقوقی در قالب یک شیوه آموزشی موثر به آنها منتقل کنیم آنگاه شاهد همراهی آنان در این روند سازنده خواهیم بود.

این مقام قضایی بیان داشت: برای آموزش حقوقی مردم دستگاه هایی نظیر آموزش و پرورش ،دانشگاه ها،شهرداری ها ،رسانه ها ،بسیج ،روحانیت و مجامع صنفی و ورزشی می توانند نقش موثری داشته باشند.این مردم همان هایی هستند که با رشادت ،ایثار و شهادت طلبی ۸ سال دفاع مقدس را اداره کردند،این مردم کسانی اند که در زمینه دفاع از ولایت سر از پا نشناختند و حماسه ۹ دی را آفریدند ،پس باید از حقوق و کرامت این مردم دفاع کرد.

این مقام قضایی با تاکید بر نقش سازنده رسانه و لزوم بهره جستن از فضای سایبری و شبکه های اجتماعی مجاز گفت:رسانه ها اعم از مطبوعات و رسانه های مجازی دارای زبان گویا و حوزه تاثیر گذاری وسیعی هستند.مدیران رسانه های استان با استفاده از این ظرفیت می توانند حقوق شهروندی را به مردم گوشزد کنند .اگر از فضای رسانه بشکل مطلوب بهره ببریم بسیاری از معضلات و ناهنجاری ها که بعنوان آسیب های اجتماعی مطرح است از بین خواهد رفت.

 معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری اظهار داشت:مشورت با کارشناسان حقوقی و وکلا یکی از راهکارهای مناسب برای آگاهی بخشی به شهروندان و افزایش داده های حقوقی آنهاست .رسانه ها با دعوت از کارشناسان و صاحب نظران حقوقی صفحات و بخش هایی از فضای رسانه را در اختیار گفتمان پیشگیری از جرایم و آموزش حقوق شهروندی قرار دهند.

 وی به طرح پیشنهادی این معاونت برای ساماندهی فعالان اجتماعی و گروه های مردمی در راستای تقویت فرایند پیشگیری از جرایم اشاره کرد و افزود:آمادگی داریم در شهرهای مختلف استان بشکل منطقه ای شورای پیشگیری از جرایم را با مشارکت نخبگان ،اساتید دانشگاه،روحانیون مساجد،بانوان ،اعضای پایگاههای بسیج ،هنرمندان و چهره های موثر و مورد احترام ایجاد ودر مساجد و مدارس محلات راه اندازی کنیم.

معاون دادگستری خوزستان بیان داشت: رسانه های زبان گویای مردم هستند. باید از فضای رسانه ها استفاده کنیم. اگر به مردم اطلاع رسانی کنیم. همانگونه که مردم برای مسایل درمانی خود به پزشک خانواده مراجعه می کنند باید برای مسایل حقوقی خود نیز وکیل خانواده داشته باشند.

امانت بهبهانی افزود:با توجه به افزایش فزاینده ورود پرونده ها به محاکم قضایی و زندان ها و تهاجم فرهنگی دشمن در فضاهای مجازی ، اهمیت دادن به بحث  پیشگیری از وقوع جرم یکی از ضروری ترین اقدامات است. در این راستا طرحی در دست اجراست که بر اساس آن شوراهای پیشگیری از وقوع جرم در مناطق و محلات شهرهای استان خوزستان تشکیل خواهد شد. تا قبل از اینکه پرونده های به دستگاه قضایی ورود کند در مناطق و محلات توسط این شوراها حل و فصل شود.

 معاون دادگستری خوزستان بیان داشت: باید بسترها را برای حضور مردم در عرصه مشارکت های اجتماعی بیش از گذشته فراهم کرد. 

معاون دادگستری خوزستان از طلاق ، سرقت مستوجب تعزیر ، ضرب و جرح ، تهدید ، مزاحمت تلفنی، اهانت ،تصادفات منجر به قتل و جرح ، کلاهبرداری ، استعمال مواد مخدر و خیانت در امانت را از عمده جرایم استان خوزستان نام برد و خواستار مداخله نخبگان و رسانه ها برای کاهش این آمار شد. 
 
باید فرهنگ را مبنا و اساس تصمیم گیری ها قرار بدهیم

در ادامه این نشست امیدحلالی مدیرمسئول پایگاه خبری شوشان نیز ضمن تقدیر از ابتکار معاون قضایی دادگستری به جهت تشکیل نخستین جلسه پایگاه های خبری در استان گفت: بر این باورم که باید تعریف خود را از حوزه اقتصاد و تولید بازتعریف کنیم. به اعتقاد من باید فرهنگ را مبنا و اساس تصمیم گیری های قرار بدهیم و سایر سازه های را با شاقول فرهنگ ارزیابی کنیم. متاسفانه در حوزه آسیب های اجتماعی و سیاست گزاری های فرهنگی ذهنیت مدیران از عینیت جامعه فاصله گرفته است. 

مدیرمسئول پایگاه خبری شوشان بیان داشت: ذهنیت نامتناسب مدیران با شرایط خارجی و رئال جامعه خود یک آسیب است که باید به آن پرداخته شود.

این فعال رسانه ای ادامه داد: ما در جامعه متکثر زندگی می کنیم. برنامه ریزی ها و سیاست گزاری ها نباید از تحولات اجتماعی عقب تر باشد.بسیاری از مسئولان بعد از سال ها حضور سایت و پایگاه های خبری در عرصه رسانه های استان را جدی نگرفته اند. و فضای مجازی را غیر رسمی می دانند. حال آنکه فناوری نوین روز در حال تاثیرگذاشتن بر جامعه است. 

مدیرعامل سابق مطبوعات ایران ادامه داد: طبق آمار موجود در اروپای غربی سالانه بین 20 تا 30 درصد از مصرف کاغذ در این قاره کاهش می یابد. ذائفه مردم به سمت استفاده از رسانه های جدیدتر است. باید فضای مجازی و رسانه های دیجیتالی در برنامه ریزی های مدیران لحاظ شوند. در این حوزه ورود شبکه های اجتماعی مانند واتس آپ ، وایبر ، تلگرام، تانگو و لاین را نیز جدی گرفت. این شبکه های اجتماعی در میان جوانان نفوذ گسترده ای پیدا کرده اند و هر روز بر مخاطبان و استفاده کنندگان آن افزوده می شود.

این تحلیلگر مسایل اجتماعی یادآورشد: باید آسیب های شبکه های اجتماعی مورد مداقه و شناسایی شوند و ضمن تاکید بر محاسن آن معایب را نیز برای نوجوانان و دانش آموزان  تبیین کرد.

حلالی به هشدارهای خود در جلسات شورای  فرهنگ عمومی استان اشاره کردو گفت: در سال های گذشته در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان ، کرارا به خطرات حضور شبکه های فارسی زبان ماهواره ای از جمله فارسی وان و جیم اشاره داشتم. باید عینیت جامعه را با ذهنیت خودمان تطبیق دهیم.

مدیرمسئول پایگاه خبری شوشان بیان داشت: دادگستری و سازمان زندان ها آخرخط است. باید اعتماد و مهربانی را در جامعه نهادینه کنیم. 


در ادامه این نشست نعمیم حمیدی مدیر مسئول پایگاه خبری عصرما به ضرورت مشارکت نخبگان اجتماعی و قوم فارغ از مسائل قومی و جناحی در راستا آگاهی بخشی به جامعه اشاره کرد.

حجت الاسلام لاری زاده مدیر مسئول پایگاه خبری رهیاب نیوز نیز به برخورد مقتدرانه با جرایم اجتماعی اشاره کرد و گفت: برخورد مقتدارانه در صدور احکام قضایی در مقابله و ریشه کن شدن برخی از جرایم اجتماعی نقش بازدارنده و خوبی دارد. باید الگو زندگی ایرانی – اسلامی جایگزین الگوهای غربی شود. 

خانم صادقی مدیرمسئول پایگاه خبری فیدوس نیز بر ضرورت نقد قدرت توسط رسانه ها اشاره کرد و گفت: رسانه های باید در حوزه نقد قدرت از همه ظرفیت های خود استفاده کنند. نباید با قدرت مماشات کرد. دولتمردان نباید از جامعه خود تصور انتزاعی داشته باشند.

در ادامه آقایان علی چاروسایی مدیرمسئول پایگاه خبری خورنا، علیرضا عبدالله نژاد سردبیر پایگاه خبری شوشان ، فاضل حیدری مدیرمسئول پایگاه خبری خوزنا و تلاش نیوز، کایدانی مدیرمسئول پایگاه خبری کابان نیوز ، روح اله پورسامانی مدیرمسئول پایگاه خبری خوزنیوز، سیدرامین میربابایی مدیرمسئول پایگاه خبری کارون پرس و امیدفراز مدیرمسئول پایگاه خبری دهقان نیوز نیز به بیان نقطه نظرات خود در حوزه های اجتماعی پرداختند. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار