اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۵۲۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲
سید شریف حسینی:
حسینی گفت: با چه مجوزی 12 هزار میلیارد تومان یعنی یک پنج بودجه عمرانی کشور اگر به طور کامل تحقق یابد را هزینه یک طرح غیر قابل دفاع می کنیم که شکاف اجتماعی و گسل امنیتی در کشور ایجاد می نماید؟
سید شریف حسینی با بیان این مطلب که مردم خوزستان با منطق، استدلال علمی و دلایل کارشناسی با انتقال آب کارون مخالفند و همواره پرسش ها و ابهامات فنی و تخصصی آن ها بدون پاسخ مانده است گفت: بهتر است مردم سراسر ایران که تامین کننده هزینه های سرسام آور طرح غیر علمی و سیاسی انتقال آب کارون هستند با برخی حقایق این پروژه آشنا شوند.

وی افزود: طول خط انتقال طرح بهشت آباد 73 کیلومتر است که 62 کیلومتر آن تونل آن هم در اعماق زمین و 11 کیلومتر روی زمین می باشد که با حساب امروز دست کم 12 هزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت. این هزینه معادل سه ماه یارانه هفتاد و پنج میلیون ایرانی است که می توان با صرف آن 3 پالایشگاه بزرگ را راه اندازی و بهره برداری نمود.

حسینی گفت: با چه مجوزی 12 هزار میلیارد تومان یعنی یک پنج بودجه عمرانی کشور اگر به طور کامل تحقق یابد را هزینه یک طرح غیر قابل دفاع می کنیم که شکاف اجتماعی و گسل امنیتی در کشور ایجاد می نماید؟

وی اظهار داشت: در این طرح انتقال 1.5 میلیارد متر مکعب آب از کارون پیش بینی شده که می توان با معادل چنین حجم آبی 1000 میلیارد تومان برق تولید کرد. باز هم از وجدان های بیدار می پرسم به چه بهایی این پروژه کلید می خورد؟

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: با انتقال 1.5 میلیارد متر مکعب آب کارون استان خوزستان چه در بخش صنعت، کشاورزی و بخش های دیگر 1000 میلیارد تومان متضرر خواهد شد که به طور کلی غیر قابل جبران است.

وی افزود: در 20 سال گذشته در قالب طرح های مختلف کشت و صنعت، نیشکر و صنایع جانبی، طرح 800 هزار هکتاری مقام معظم رهبری مبلغی بالغ بر 25 هزار میلیارد تومان در استان خوزستان با رویکرد ساخت سد و شبکه های جانبی و کانال های آبرسانی هزینه شده که با انتقال اب کارون همه این مبلغ از بین خواهد رفت.

وی با طرح این پرسش که وقتی تونل کوهرنگ 3 که 20 کیلومتر طول داشت در 23 سال به انجام رسید، پس چه سرنوشتی در انتظار تونل بهشت آباد خواهد بود، گفت: کاری نکنیم که نسل های آینده ما را نبخشند. کاری نکنیم که نسل های آینده از ما به نیکی یاد نکنند. چگونه در شرایط تحریم هزاران میلیارد سرمایه کشور را برای نابودی بخشی از کشور به کار می گیریم؟

نماینده مردم اهواز در مجلس اضافه کرد: انتقال آب بین حوزه‌ای در سراسر جهان به عنوان یک گزینه ناکارآمد و مخرب محیط زیست برای همیشه کنار گذاشته شده است چرا که هر جا این اقدام صورت گرفته با مشکلات جبران ناپذیری بوجود آمده؛ بنابراین وزارت نیرو نباید تن به این کار بدهد.

وی توضیح داد: یونسکو چهار شرط را برای انتقال آب ذکر می کند که هیچ کدام از این شروط مبتنی بر منطق علمی و پژوهش های کارشناسی در موضوع انتقال آب کارون به وقوع نپیوسته است. به عنوان مثال گفته می شود که انتقال آب می بایست مشروط به تامین و رعایت منافع مبداء باشد در حالی که نه تنها در این جهت اقدامی صورت نگرفته است که به عنوان نمونه آب شرب شهرستان اهواز غیر بهداشتی و نامطلوب است. این در حالی است که در دولت های گذشته انتقال آب کارون تنها برای شرب مجاز و مشروط به تامین آب آشامیدنی استاندارد برای مردم خوزستان شده بود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: یکی از شروط انتقال آب مدیریت منابع در مقصد می باشد در حالی که در استان اصفهان در سال های گذشته ده ها هکتار به سطح زیرکشت برنج افزوده شده و پنجاه درصد از آبیاری هم با روش های سنتی است که دست کم 70 درصد آب در این روش از بین می رود. و اگر دوستان اصفهانی ما در ادعای خود صادق بودند و بخشی از هزینه های گزاف مربوط به انتقال آب را برای پوشش صد در صدی آبیاری تحت فشار در استان خود هزینه می کردند دیگر مشکلی به نام کمبود آب حتی برای کشاورزی خود نداشتند. پس با صراحت می توان گفت آن ها آب کارون را نه تنها برای مصارف کشاورزی که برای سیراب کردن صنعت خود می خواهند.

سید شریف حسینی با اشاره به شرط دیگر انتقال آب از منظر یونسکو که عدم ایراد خسارت زیست محیطی به مبدا بوده است اظهار داشت: با برهم زدن اکوسیستم منطقه، جلگه خوزستان به جهنم خوزستان مبدل خواهد شد. و به عنوان یک مثال باید عرض کنم که با کاهش حجم 1.5 میلیارد متر مکعبی آب کارون به اذعان و اجماع نظر همه کارشناسان حاذق و بی طرف صنعت آب باید در انتظار ec بالاتر از 6000 هزار در مقطع آبادان و خرمشهر باشیم و ان زمان دیگر نمی دانم باید چه پاسخی در برابر صبر و تحمل و نجابت مردم آن منطقه داشته باشیم.

نماینده مردم اهواز کوچ اجباری مردم خوزستان را کمترین نتیجه انتقال آب کارون دانست و تصریح کرد: تغییر اقلیم، خشکسالی هجوم ریزگردها و برهم زدن اکوسیستم هزاران ساله منطقه با انتقال آب کارون در استان خوزستان اتفاق خواهد افتاد و در یک کلام، امکان توسعه راهبردی استان برای همیشه از بین می رود.

وی افزود: با کاهش حجم آب کارون حق ابه تالاب بین المللی شادگان تامین نخواهد شد و این تالاب که نقش مهمی در زیست بوم خوزستان دارد از صحنه روزگار محو شده و به خاطرات خواهد پیوست.

حسینی با طرح این پرسش که آیا استدلال علمی و منطق کارشناسی ما را دولتمردان و تصمیم گیران نمی شنوند؟، پاسخ داد: متاسفانه لابی های سیاسی و منطقه ای فضای تصمیم گیری علمی را بسیار تنگ و غبار آلود ساخته است. تبلیغات منفی و جهت داری که اقایان با استفاده از ابزارهای خود براه انداخته اند حتی ماست را سیاه نشان می دهد که جای افسوس دارد.

نماینده مردم اهواز به یکی دیگر از شروط یونسکو برای انتقال آب یعنی تقسیم عادلانه منافع انتقال آب بین مبدا و مقصد اشاره کرد و گفت: تقسیم منافع پیش کش آقایان زنگ نابودی خوزستان را به صدا درآورده اند و به گونه ای موضوع انتقال آب کارون را پی گیری می کنند که تو گویی حق ابا و اجدادی آن ها بوده که خوزستان از آن ها سلب کرده است.

شریف حسینی؛ در خصوص نابودی 4 میلیون نفر نخل خرما هشدار داد و گفت: اگر جنگ هشت ساله نتوانست قامت استوار نخل های خرما را در هم بشکند انتقال آب این اقدام زشت و جبران ناپذیر را صورت خواهد داد.

وی توضیح داد: هم اکنون شاهد برگشت 140 کیلومتر آب خلیج فارس به رودخانه هستیم، 70 کیلومتر تا منطقه حفار و 70 کیلومتر تا دارخوین. این در حالی است که ec آب هم در این مناطق به چهار هزار رسیده و با انتقال آب این مناطق به شوره زار هایی لم یزرع مبدل خواهند شد که تاب تحمل نخل را هم نخواهند داشت.

سید شریف حسینی؛ نماینده مردم اهواز در پایان با اذعان به این مطلب که ما در قبال تاریخ پاسخگو هستیم و موضوع انتقال اب کارون در نهایت سرنوشت تلخی مانند سد گتوند پیدا خواهد کرد، گفت: اجازه بدهیم مباحث در فضایی علمی و دور از سایه سنگین سیاست پیشه گان به پیش رود و با تحریک احساسات مردم، دولت را در معرض اتخاذ اشتباهی بزرگ و غیرقابل جبران که امنیت ملی کشور را به خطر خواهد انداخت، قرار ندهیم.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
انتشار یافته: ۴
comment
comment
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
comment
1
4
comment سيد شريف جان واقعا دستت درد نكنه.
الحق والانصاف نماينده جسور وفعالي
به اميد چهار صد هزار راي در دور آينده مجلس
comment
عدالت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
comment
1
6
comment مدافعان طرحهای انتقال اب از سرشاخه های کارون بدانند که این طرحها وحدت و همدلی مردم ایران را نشانه رفته اند و مسئولان اصفهان با این قبیل اقدامات امنیت ملی را به مخاطره می اندازند و سبب ایجاد حس کینه و نفرت در مردم خوزستان و چهارمحال میشوند.
این طرحها هیچگاه نباید اجرایی شوند و نباید وحدت ملت ایران را فدای ماجراجویی ها و زیاده خواهی های عده ای خاص نمود.
comment
مهتاب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
comment
1
3
comment آقاي محترم مگه اينجا ستاد انتخاباتيه كه هي ميگين به اميد چهارصد هزار پونصد هزار رأي،آقا يه كم بزرگ فكر كنين،همينه كه استان ما پيشرفت نميكنه،همه چيز ميشه دستمايه تبليغات
comment
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
comment
0
2
comment جناب مهتاب وقتي چنين نماينده از خوزستان با شجاعت دفاع ميكنه چرا نبايد ازش تقدير كرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار