اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۵۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
مدیرکل دامپزشکی خوزستان:
 مدیرکل دامپزشکی خوزستان ارزش اقتصادی دام استان بجز طیور و آبزیان را حدود 70هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: صیانت و حفاظت از این ثروت ملی در درجه اول برعهده دامپزشکی است.

دکتر'مصطفی کنارکوهی' روز سه شنبه در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز خوزستان افزود: استان خوزستان با وجود داشتن صنایع عظیم نفت ، گاز و پتروشیمی و فولاد از حیث ارزش دام با داشتن سه میلیون و 800هزار راس دام سبک و 350هزار راس دام سنگین در رده پنجم کشوری قرار دارد.

وی استان خوزستان را از حیث تنوع دامی نیز در کشور بی نظیر خواند و گفت: این تنوع دامی هرچند کار مجموعه دامپزشکی را به لحاظ مبارزه با بیماری های مشترک و حفاظت از سلامت دام و انسان سخت و سنگین تر می کند ولی تاکنون توانسته ایم با هماهنگی بین بخشی و اشراف و کار جهادی ، در صیانت از دام استان و مبارزه با بیماری ها موفق عمل کنیم.

*بیماری دامی لمپی اسکین در خوزستان با اقدام ضربتی و پیشگیرانه دامپزشکی مهار شد

وی گفت بیماری لمپی اسکین که چندی پیش در یکی از دامداری های بخش شعبیه از توابع شهرستان شوشتر مشاهده شد را با اقدامات ضربتی و پیشگیرانه به کلی مهار کنیم بطوریکه تلفات ناشی از این بیماری به حد اقل ممکن یعنی تنها چهار راس گاو برسد. 

وی گفت: متعاقب بررسی ها و مشاهدات میدانی، عملیات واکسیناسیون و سمپاشی تا شعاع 10 کیلومتری محل بروز این بیماری در کوتاه ترین زمان ممکن و با بسیج همه امکانات انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه هیچ دلیلی برای نگرانی دامداران استان از بیماری لمپی اسکین وجود ندارد گفت: با کنترل این بیماری دامی و اقدامات پیشگیرانه در نقاط حساس مرزی با عراق و مناطق همجوار بااستان های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر بیماری لمپی اسکین در استان مهار شده است.

وی با اشاره به اینکه دو سال پیش مواردی از این بیماری در کشورهای عراق و ترکیه مشاهده و متعاقب آن این بیماری به استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان سرایت کرد گفت: با توجه به آمادگی پرسنل دامپزشکی و آموزش ها و هشدارهای لازم قادر شدیم بر این بیماری مسلط شده و نگرانی های دامداران استان را برطرف کرده و از سرمایه های ملی صیانت کنیم. 

وی گفت: این درحالی است که بیماری لمپی اسکین در برخی استان های کشور دهها میلیارد ریال خسارت برجای گذاشت. 



*درج کد رهگیری بر روی مرغ کشتار روز 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان از درج کد رهگیری بر روی مرغ کشتار روز در استان باهدف دستیابی و اطمینان بر سلامت این فراورده خام پرمصرف در استان خبر داد. 

دکتر کنارکوهی افزود: از این پس مصرف کنندگان کشتار مرغ روز با ارسال کد رهگیری به سامانه 30008903می توانند از زمان پرورش ، کشتار ، محل کشتار و پروسه حمل و نقل آن مطلع شوند و چنانچه مرغ کشتار روز فاقد کد رهگیری باشد از سطح بازار جمع آوری و ضبط می شود.

وی به شهروندان توصیه کرد در موقع خرید مرغ کشتار روز به تاریخ تولید ، انقضا و نیز کد رهگیری بر روی محصولات توجه کنند و در صورتی که فاقد کد رهگیری باشد به عنوان فراورده غیرمجاز شناخته شده می شود.

وی گفت: هم اکنون 9 کشتارگاه طیور و یک هزار و 50واحد مرغداری در استان خوزستان وجود دارد که این تعداد 890واحد مرغداری در استان فعال است.

دکتر کنارکوهی تصریح کرد: با این وجود حدود 40درصد مرغی مصرفی استان از سایر استان های کشور تامین می شود که نظارت کامل بر این فراورده خام نیز برعهده دامپزشکی است.

وی در ادامه از کاهش تلفات طیور در مرغداری های استان خبر داد و گفت: در حالی که پیش تر تلفات مرغداری ها 13.2درصد بود ولی هم اکنون به 6.8درصد رسیده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در ادامه گفت: به ازای کاهش یک درصد تلفات طیور در هر دوره ، 20میلیارد ریال به اقتصاد استان کمک می شود که این نشان دهنده نقش حساس دامپزشکی در مبارزه با بیماری ها و پیشگیری و در نهایت صیانت از ثروت ملی است.

وی گفت: خوزستان به لحاظ صنعت طیور در جایگاه هفتم کشور قرار دارد ولی به لحاظ اینکه مصرف مرغ در استان بالاست بخشی مهمی از نیاز استان از دیگر مناطق کشور تامین می شود.



* 6.5تن میزان تولید میگوی پرورشی در چوئبده

مدیرکل دامپزشکی خوزستان به فراهم کردن بستر لازم برای از سرگیری پرورش میگوی 'وانامی' در چوئبده آبادان اشاره کرد و گفت: هم اکنون متوسط تولید میگوی پرورشی در هر هکتار از آب های لب شور این منطقه به 6.5تن رسیده ضمن انکه تولید 10تن در هکتار نیز در مجتمع پرورش میگوی چوئبده به ثبت رسیده است.

وی گفت: استان خوزستان به لحاظ پرورش آبزیان(ماهی و میگو) در مکان سوم کشوری قرار دارد و می توان گفت چشم انداز این بخش در استان خوزستان به لحاظ اینکه امکان صادرات نیز وجود دارد درخشان است.



* پرورش ماهیان خاویاری در خوزستان بسیار موفق بوده است

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه پرورش ماهیان خاویاری از دوسال پیش در خوزستان شروع شده گفت: طول ثمردهی این گونه ماهیان که محصول بسیار باارزش خاویار

از آن استحصال می شود در خوزستان(دزفول) سه سال است در حالی که در مناطق شمالی کشور این دوره 9تا 11سال است.

دکتر کنار کوهی گفت: احتمالا به دلیل اینکه خوزستان خاستگاه اصلی ماهیان خاویاری و اینکه آب منطقه غنی از املاح است است دوره رشد آن یک سوم سایر نقاط کشور است. 

وی استان خوزستان را به لحاظ تنوع تولیدات دامی وآبزی پروری در کشور منحصر به فرد خواند.



*نظارت بهداشتی دامپزشکی خوزستان بر واردات هفت میلیون تن خوراک دام و طیور از بندر امام خمینی (ره)

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: این اداره کل بر سلامت واردات هفت میلیون تن خوراک دام و طیور به بندر امام خمینی (ره) و ارسال به سراسر کشور نظارت می کند.

وی گفت: بیش از 99درصد خوراک دام وطیور کشور از طریق بندر امام خمینی (ره) در 100کیلومتری جنوب اهواز وارد می شود و نظارت بر این محموله های وارداتی نقشی مستقیم بر صیانت از امنیت غذایی کشور دارد. 

بنا به این گزارش در جریان این بازدید'محسن بهاروند' رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خوزستان گفت:ایرنا به عنوان یک بانک اطلاعاتی و خبری معتبر ملی با 80سال سابقه نقش مهمی در مصاف های نرم خبری و تولید هدفمند فراورده های خبری برعهده دارد.

وی به ظرفیتهای بالای این خبرگزاری برای انتقال سریع اطلاعات اشاره کرد و گفت : متاسفانه در استان خوزستان بخصوص مدیران ادارات از این فضا به خوبی استفاده نکرده اند و در تلاشیم تا از این ظرفیت به نفع استان بهره ببریم.

وی آمادگی این سازمان اطلاع رسانی را برای حضور موثرتر در عرصه های خبری با هدف تنویر افکار عمومی و انعکاس کارهای انجام شده اعلام کرد.

در این نشست معاونین اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، مدیر روابط عمومی و کارشناسان اطلاع رسانی این اداره کل حضور داشته و به خبرنگاران ایرنا به تبادل نظر پرداختند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
اسدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
comment
0
0
comment تو برو نیازی به اطلاع رسانی نیست جان خودت مدیرکل عزیز
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار