اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۵۴۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷
مترو اهواز در گردنه فایناس خارجی
چند سالی است که علی رغم همه تلاش های صورت گرفته مسئولین استانی مشکل فاینانس، قطار شهری اهواز را زمین گیر کرده است و این پروژه ملی ـ استانی که می تواند چهره شهر اهواز را دگرگون سازد را در کانال اداری تامین دلار مربوط به خرید تجهیزات و واگن سردرگم ساخته است.
شوشان- میثم حلالی نصب: 

چند سالی است که علی رغم همه تلاش های صورت گرفته مسئولین استانی مشکل فاینانس، قطار شهری اهواز را زمین گیر کرده است و این پروژه ملی ـ استانی که می تواند چهره شهر اهواز را دگرگون سازد را در کانال اداری تامین دلار مربوط به خرید تجهیزات و واگن سردرگم ساخته است.

حتی خندان دل معاون عمرانی وزیر کشور نیز که هفته پیش از مترو اهواز بازدید می کرد از حل نشدن فاینانس قطار شهری اهواز اظهار نارضایتی می کرد و همان زمان بود که سید خلف موسوی شهردار اهواز از آغاز تلاش های فرااستانی برای حل این مشکل خبر می داد. تلاش هایی که حتی می توانست پای رئیس دولت تدبیر و امید را به پروژه مترو اهواز بگشاید. 

هنوز یک هفته از این خبر نگذشته بود که امروز شهردار اهواز از توافق شهرداری اهواز با صندوق توسعه ملی کشور خبر داد. خبری امید آفرین که می تواند سوت قطار مترو را در تونل خط یک فاز اول آن به صدا درآورد. خبری خوش برای مردم کلانشهر اهواز.

سید خلف موسوی شهردار اهواز در این خصوص با تقدیر از مساعی و توجه ویژه دکتر سید صفدر حسینی مدیر عامل صندوق توسعه ملی کشور می گوید: در جلسه ای که امروز در محل دفتر صندوق توسعه ملی کشور برگزار شد، دکتر حسینی گفتند: صندوق توسعه ملی کشور پشتیبانی مالی کامل پروژه قطار شهری اهواز را بر عهده می گیرد.موسوی این خبر خوش را در آستانه اعیاد قربان و غدیر به عنوان هدیه ای کوچک در برابر صبر و نجابت مردم ولایتمدار خوزستان تقدیم شهروندان اهوازی کرد و در پایان خاطرنشان ساخت: با حل مشکل تامین مالی این پروژه می توانیم این نوید را بدهیم که ان شاالله خط یک فاز اول پروژه قطار شهری اهواز در سال 94 افتتاح خواهد شد.

گفتنی است دکتر سید صفدر حسینی وزیر اقتصاد دولت اصلاحات و مدیرعامل صندوق توسعه ملی کشور در دولت تدبیر و امید از نخبگان و بزرگان خوزستانی مرکز نشین است که همواره با نگاه ویژه ای حل مشکلات و معضلات استان خود را پی گیری کرده است.

عباس هلاکویی مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز  در این رابطه گفت: برای اینکه مترو اهواز به نتیجه برسد نیاز به اعتبارات ارزی است، زیرا خرید واگن و سیستم برقی و الکترونیکی همه می بایست با دلار وارد کشور شوند و متاسفانه در کشورمان چنین استانداردی برای تهیه واگن و سیستم های الکترونیکی استاندارد روز دنیا وجود ندارد.

هلاکویی بیان داشت: به همین منظور بانک عاملی برای تهیه مبلغ مورد نیاز قطار شهری اهواز که چیزی بالغ بر 400 میلیون دلار است اعلام آمادگی کرد و قرار شد 50 درصد بازپرداخت این مبلغ را دولت و 50 درصد دیگر را شهرداری پرداخت کند، اما متاسفانه بانک اعلام کرد که ما نمی توانیم به حساب شهرداری اعتماد کنیم و می بایست صد در صد این مهم را دولت پرداخت کند و متاسفانه موضوع به اینجا رسید که 5 بانک و هر کدام 80 میلیون دلار را تامین کند و با عوض شدن دولت و تغییر مدیران بانک ملت و صادرات این دو مدیر از تهیه رقم متعهد شده صرف نظر کردند و بهانه آنها هم این موضوع بود که شهرداری تهران با آن همه درآمد از سال 70 تاکنون نتوانسته اعتباری را که بابت مترو خود گرفته به ما بپردازد آن وقت شما چگونه می خواهید این رقم را بپردازید، این در حالی است که بانکهای فوق پول را از طرف خارجی گرفته و به پیمانکار ما می دهند و خودشان هیچ گونه پولی از بانک شان خارج نمی شود، در ضمن5/2 درصد به عنوان کارمزد هم سود مبلغ فوق را دریافت می کنند.

مدیرعامل قطار شهری اهواز تصریح کرد: برای رفع این مشکل ما از نهاد ریاست جمهوری خواستیم که صد در صد فاینانس را بر عهده بگیرد تا بانک مرکزی قبول کند این مبلغ به ما اختصاص یابد و حتی رقم 850 میلیون دلاری را در قرارداد متعهد شده ایم اما فعلا به نتیجه نرسیده ایم و یا اینکه شهرداری به عنوان 50 درصد سهم خود موظف به ساخت ساختمان های مترو شود و در نهایت اینکه دولت کل فاینانس را قبول کند تا شرکت خارجی نیاز ما را به کشور وارد کند و بعد از پول های مانده در حساب های ترکیه، چین و هند از سوی بانک مرکزی به این شرکت ها پول داده شود، هر چند که ما باید در ازای 400 میلیون دلار 600 میلیون دلار ظرف 5 سال پس بدهیم.

او با اشاره به اینکه مترو مشهد در سال 79، تهران در سال 68 ، اهواز مطالعات اش را در سال 76 اغاز و در سال 85 کلنگ زنی کرد، اصفهان و شیراز در سال 81، تبریز در سال 80، کرج در سال 85، قم و کرمانشاه در سال 88 کلنگ زنی شده اند گفت: زمانی که دلار 900 تومان بود استانهای دیگر با فشار مسئولین توانستند کارها را به خوبی پیش ببرند، اما وقتی ما برای شروع کار تقاضای 60 میلیارد تومان کردیم تنها 17 میلیارد تومان به ما دادند و این مسئله باعث عقب ماندگی ما شد، این در حالی است که به اصفهان 120 میلیارد تومان و به شیراز 60 میلیارد تومان آن هم به صورت دولتی پرداخت کردند.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر مترو قم و کرمانشاه تعصیل و می بایست به دنبال فاینانس باشند، از این که بگذریم فکر می کنم حساسیت ها و اولویت ها برای به نتیجه رسیدن مترو در اهواز زیاد نباشد، زیرا در تهران آقای قالیباف هر 4شنبه ها جلسه ای در همین رابطه از ساعت 6 صبح تا 30/8 صبح برگزار می کند و قول داده ظرف 4 سال آینده کل خطوط تهران صاحب مترو شوند، اما در خوزستان ، استاندار و معاونین وی تنها زمانی برای بازدید می آیند که مسئول رده بالایی جهت این موضوع آمده باشد.

هلاکویی گفت: به نظر من باید رسانه ها این گونه وارد عمل شوند که مسئولین احساس مسئولیت کنند و اینکه اشاره شود مردم خوزستان حساس و دلگیر شده اند از اینکه مترو اصفهان در حال راه اندازی است ولی مترو اهواز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

مدیرعامل قطار شهری اهواز در پاسخ به صحبت های استاندار اصفهان مبنی بر اینکه برای تسریع در کار مترو اهواز و همچنین کاهش هزینه ها بهتر است کارون جاری را از زیر پل های اهواز بخشکانیم تا نیازی به حفاری زمین زیر رودخانه نباشد گفت: من فکر می کنم استاندار اصفهان شوخی اش گرفته، زیرا کارون 5 هزار سال است در این مسیر عبور می کند و به این دلیل که می خواهند کارون ما را بخشکانند و زاینده رود خود را زنده کنند چنین حرفی زده است، در ضمن این امکان اکنون در 33 پل مهیا است و می توانند برای تسریع در کار مترو اصفهان چنین فعالیتی را با توجه به خشک بودن زاینده رود انجام داد.

موضوع دیگری که هلاکویی به آن اشاره می کند افق سال 1400 مترو اهواز است: طبق پیش بینی ها می بایست در سال 1400 مترو اهواز 15 درصد حمل و نقل عمومی را عهده دار باشد و 35 درصد را هم اتوبوسرانی، تاکسیرانی و ون ها و 50 درصد را هم بخش خصوصی که امیدواریم بتوانیم تا 7 سال آینده به این مهم برسیم، در غیر این صورت فکر می کنم تنها باید در مرکز شهر اهواز 500 اتوبوس تردد داشته باشند.او این را هم گفت در خوشبینانه ترین حالت و در صورت تخصیص اعتبارات فاز اول حداکثر تا 8 ماه آینده مورد تست و بهره برداری قرار می گیرد.

موضوع بعدی که هلاکویی به آن اشاره داشت اعتراض کارگران در راستای عدم پرداخت حقوق بود که گفت: طبیعی است وقتی یک پیمانکار 800 نیرو داشته باشد در پرداخت حقوق با مشکل مواجه شود و تهیه مصالح جهت تسریع بخشیدن در کار برای اینکه کارگران سرکار باشند برایش اولویت دارتر باشد، هر چند لازم به ذکر است که وقتی به فصل مدارس، عید فطر و نوروز می رسیم کارگران برای دریافت مطالباتشان حساس تر باشند.

مدیرعامل قطار شهری گفت: استاندار خوزستان یا گمان می کند قطار شهری مشکلی ندارد و به ما اعتماد کامل دارد که هیچ وقت سرکشی به این مجموعه نمی کند و یا اینکه مترو جزء اولویت های کاری به شمار نمی آید، در غیر این صورت چگونه است مترو کرمانشاه و قم در حال استفاده از بودجه های دولتی هستند و فعالیت هایشان ادامه دارد، اما در اهواز چنین چیزی نیست، 

طبیعی است مسئولین استانهای دیگر فشار بیشتری برای دریافت بودجه دارند و وقتی به ما می رسد صحبت از فاینانس و قانون می شود و گرفتاری بانکها، این در حالی است که استاندار می تواند بانکها را مکلف به قانع کردن مدیران تهرانی خود کنند و در غیر این صورت از دستگاه ها بخواهد حساب های خودشان را از این بانکها خارج کنند، زیرا این موضوع یک قضیه ملی است و مردم خوزستان چشم امید زیادی به آن دارند.

وی در پایان گفت: بانک تجارت از سال 88 تاکنون علیرغم اینکه لیدر این موضوع بوده است قطار شهری اهواز را سرکار گذاشته است و از ما موضوعی را طلب می کنند که نیاز به مجوز از سوی مجلس دارد و ان چیزی نیست جز رضایت دولت برای متقبل شدن مبلغ فاینانس.

همچنین در این راستا سید منصور حسینی مدیریت بانک تجارت استان خوزستان گفت: متاسفانه در این زمینه دو بانک عامل صادرات و ملت عقب نشینی کرده اند، این در حالی بوده که دولت این بانکها را قانع به حمایت از پروژه مترو اهواز کرده بود.

وی ادامه داد: البته باید مد نظر داشت که پیش پرداختی باید تامین شود که این موضوع هم صورت نگرفته است و امیدوارم با توجه به پشتکار و توانمندی آقای هلاکویی بتوانیم شاهد حل مشکلات مترو باشیم، هرچند که رفع این مشکلات از دست استان خارج است.

وی در پایان ضمن اعلام آمادگی بانک تجارت جهت انجام تعهدات خود نسبت به مترو اهواز گفت: عزیزان در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و شهرداری باید به پای این کار بیایند تا بتوان امیدوار به حل مشکل مترو باشیم، همچنین جا دارد از فعالیت های شبانه روزی هلاکویی برای مترو تقدیر و تشکر کنم.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
کارون خوزستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
comment
0
2
comment اصلا استاندار اصفهان چه حقی دارد که درباره مترو اهواز نظر بدهد؟!
اقای استاندار اصفهان؛
(کارون بزرگ) ناموس و شرف خوزستان است و ما به هیچ عنوان اجازه انتقال اب کارون را نخواهیم داد،پس بجای این حرفهای توهین امیز و مداخله جویانه به فکر اصلاح سو مدیریتهای استانتان در زمینه اب باشید.
comment
خوزستان امروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
comment
0
1
comment با سلام و احترام

به پیوست لینک آخرین رتبه بندی رسانه های استان خوزستان تقدیم می گردد
خواهشمند است لینک آن را در رسانه وزین خود منتشر نمایید



رتبه بندی رسانه های خوزستان ، الکسا باز تپید

http://khnews.ir/fa/?p=12399
comment
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
comment
0
0
comment سلام.خوزستان مهد تمدن و فرهنگ است و ما خوزستانیها اجازه نمیدهیم..
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار