اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳
جشنواره فرهنگی هنری فیلم سینمایی و مستند در دانشگاه شهید چمران اهواز روزهای متوالی خود را می‌گذراند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پخش فیلم سینمایی و مستند در دانشگاه شهید چمران اهواز کلید خورد.

نمایش فیلم در دو بخش بلند سینمایی و فیلم‌های مستند و داستانی در ادامه جشنواره فرهنگی-هنری نکوداشت هفته دفاع مقدس، در دانشگاه شهید چمران اهواز آغاز شد.

*سرزمین خورشید در اهواز

شامگاه گذشته نمایش فیلم بلند سینمایی «سرزمین خورشید» به کارگردانی احمدرضا درویش، در محل تالار دانشکده علوم، آغازگر بخش فیلم سینمایی جشنواره فرهنگی-هنری نکوداشت هفته دفاع مقدس معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز بود.

امروز نیز فیلم بلند سینمایی «تاج محل» به کارگردانی دانش اقباشاوی، ساعت 16 تا 18 در تالار دانشکده علوم نمایش داده می‌شود و پس از آن نشست تخصصی با حضور کارگردان و عوامل سازنده‌‎ فیلم در همان محل برگزار می‌شود.

فیلم سینمایی «تاج محل» نخستین ساخته دانش اقباشاوی با نگاهی به فرهنگ بومی خوزستان و با محوریت خانواده ساخته شده است. این فیلم در جنوب کشور و تماماً در شهر آبادان فیلمبرداری شده و لوکیشن‌های آن مانند کشتی‌سازی، رودخانه، خانه‌های شرکت نفت با معماری خاصشان، حتی عطاری معروف جلالی و بازار معروف ته لنجی‌ها، معرف شهر آبادان است. فیلم درباره شخصیت‌هایی است که بیشترین زحمت را برای این شهر کشیدند ولی بعد از جنگ شاهد بیشترین کم توجهی بودند. «تاج محل» به مسائل انسانی و ایمانی می‌پردازد و موضوع آن در جامعه امروز که در سال‌های اخیر وجوه و رفتار انسانی در آن اندکی کم‌رنگ شده، کارکرد مناسبی دارد.

فردا هم نوبت به نمایش فیلم «شب واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی و با حضور حمید فرخ نژاد، بازیگر این فیلم می‌رسد.

*جذابیت و تازگی در فیلم‌های منتخب

همچنین در بخش مستند و داستانی، امروز فیلم مستند «از نفس افتاده» ساخته عباس امینی، فیلم داستانی «حنان» ساخته سیامک کاشف آذر و مستند «سپیده دمی که بوی لیمو می دهد» ساخته آزاده بیزار گیتی نمایش داده می‌شوند. این فیلم‌ها ساعت 10 تا 12 امروز در محل تالار دانشکده اقتصاد نمایش داده می‌شوند. پس از نمایش فیلم نیز نشست تخصصی با موضوع «ایده»، با حضور منتقد، کارگردان‌ها و کارشناسان برگزار می‌شود.

به گفته دبیر بخش فیلم مستند دفاع مقدس، در بخش بومی، بهترین آثار کارگردان‌ها بنا به انتخاب خودشان برگزیده شده‌اند و در بخش غیر بومی از فیلم‌هایی که طی دو سال گذشته مطرح شده بودند و جوایز بسیاری کسب کرده بودند، استفاده شده است.

الهام حسین‌زاده تاکید کرد: ویژگی تمام این فیلم‌ها، شاخص بودن و متفاوت بودنشان بوده و در انتخاب این فیلم‌ها بحث جذابیت و تازگی برای مخاطب بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم اگر دانشجویان و دیگر علاقمندان، این برنامه را به طور مداوم دنبال کنند، حتماً با شکل متفاوتی از سینمای دفاع مقدس روبه‌رو می‌شوند.

دبیر بخش فیلم مستند دفاع مقدس افزود: یک بخش مهم در کنار نمایش فیلم‌های مستند و داستانی، برگزاری جلسات یا پنل بعد از نمایش است که با حضور کارگردان‌ها، منتقد و مهمانان مرتبط با موضوع جلسه برگزار می‌شود.

حسین‌زاده خاطر نشان کرد: هدف اصلی این بود که با موضوعی کردن جلسات، متناسب با فیلم‌های نمایش داده شده در آن روز، به بخش‌های مهم تولید یک اثر از ایده تا کارگردانی و تصویربرداری و تدوین پرداخته شود و این جلسات مانند پنج کارگاه آموزشی است که برای علاقمندان به سینما بسیار مفید و قابل استفاده خواهد بود.

وی در ادامه به مهمانان ویژه این بخش اشاره کرد و گفت: چند تن از شاخص‌ترین فیلمسازان خوزستانی و چند فیلمساز شاخص غیرخوزستانی مهمان ما هستند و ما از وجود چند مهمان دیگر نیز بهره می‌بریم که در خصوص موضوعات نشست‌ها، نظرات تخصصی خود را بیان می‌کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار