اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۷۶۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۸
تصور جلگه خوزستان و شهر اهواز بدون کارون؛ تصور شهری خالی از سکنه و فاقد عناصر حیات بخش است؛
سیّد خلف موسوی/ شهردار اهواز:  وقتي كارون از عمق زاگرس جوشيد و بر دشت لاله خيز جنوب جاري شد و خروشيد، تا آن هنگام كه بستر جلگه هميشه پايدار خوزي را سيراب كرد و به كرانه هاي خليج فارس رسيد، سمفوني وحدت و شعر زيباي همدلي در گوشه گوشه اين سرزمين لاله خيز و مرز پُرگهر، طنين انداز شد. شعري به قامت هزاران سال تاريخ اين ديار و به وسعت قلب ها و انديشه هاي مردمان جنوب.

كارون اما تنها يك رودخانه زندگي آفرين و يك ظرفيت جغرافيايي متلاطم نيست؛ كارون بيش از يك واژه و تعبير و عمق تاريخي است. كارون همزاد، همراه و همراز نجواهاي مادران جنوبي و روايت گر رنج ها، آلام و آمال پدران و مردان مقاوم و استوار اين سرزمين است. 

كارون، رهيافت عالمانه اي از تمدن ديرپاي ديار ماست و چنان با فرهنگ، باورها و ارزش هاي اين مُلك گره خورده و در هم تنيده است كه تصوّر خوزستان بدون كارون و كارون بدون خوزستان ممكن نيست.

كارونِ بزرگ با عبور از پيچاپيچ ايران عزيز به جلگه خوزستان مي رسد و با همان نواي موزون و دل انگيز، فضاي شهر اهواز را عطرآگين مي کند. از اين منظر است كه مي توان گفت؛ طراوت، نشاط و شادابيِ كارون در پهنه شهر اهواز و مدنيّت اين شهر موج مي زند و لاجرم اين صداي امواج كارون است كه صدا و زنگ زندگي در شهر اهواز به شمار مي آيد.

تلاطم كارون بيانگر و نشانگر زنده بودن اهواز است و تا كارون جاري است مي توان گفت اهواز زنده است.

اين جانب به عنوان یک شهروند اهوازی و قطره اي از درياي لطف و مجد مردمان اين ديار به خود مي بالم كه سال هاست در كنار امواج روح افزاي اين رود پُرسوز مي زيم و تنفس مي كنم. 

چرا که معتقد و باورمندم در كنار كارون زيستن افتخار و توفيقي است بس بزرگ و غرور آفرين.

... در ماه های اخیر در خصوص موضوع کارون عزیز و بحث انتقال آب مسایلی مطرح شده است که به عنوان شهردار کلان شهر اهواز بر خود لازم دیدم در حاشیه این موضوع نکته هایی را مطرح کنم.

اول؛ موضوعیت کارون در شهر اهواز، بي بديل و اهمیت حیات بخش آن غیرقابل انکار است. از این رو پیگیری هر اقدام و مساله ای در خصوص کارون می بایست با لحاظ کردن همه جوانب، بررسی های علمی، فنی و کارشناسی و بدون دخالت دادن فضاسازی های سیاسی و احساسی باشد.

دوم؛ حفظ اکوتوریسم و اکوسیستم کارون در خوزستان ـ که بخشي از آن در مقطع شهر اهواز قرار دارد ـ بسیار ضروری است.

تصور جلگه خوزستان و شهر اهواز بدون کارون؛ تصور شهری خالی از سکنه و فاقد عناصر حیات بخش است؛ از این رو نباید در موضوع های مرتبط با کارون، مسایل زیست محیطی و تاثير آن بر اقليم حوضه آبريز را فراموش کرد.

سوم؛ کلان شهر اهواز پیشانی اقتصاد کشور و عمق استراتژیک ایران اسلامی در اين نقطه سرزمینی محسوب می شود. هویّت این شهر با کارون چنان در هم آمیخته که هر گونه تعرض و استحاله این هویت، اثرهای جبران ناپذیری بر افق آینده این دیار خواهد گذاشت؛ پس در موضوع کارون باید به نقش این رود بر تحولات اجتماعی شهر اهواز نیز توجه کرد.

چهارم؛ شهر اهواز پایتخت دفاع مقدس و گذرگاه کاروان های راهیان نور و زائران عتبات عزیز است؛ از این رو منافع صیانت و پایش استاندارد کارون در مقطع اهواز در بین همه ایرانیان توزیع خواهد شد، چرا که از دیرباز تا کنون اهواز، مامن و ماوای ایرانیان غیرتمند و ولایت مدار به شمار می رفته است. بنابراین، پيگيري طرح جامع جمع آوري فاضلاب كلان شهر اهواز با اولويت تصفيه فاضلاب هاي صنعتي، بيمارستاني و خانگي؛ جنبه ملي پيدا خواهد كرد.

پنجم؛ کلان شهر اهواز مرکزیت نفت و انرژی کشور را بر عهده دارد. این مرکزیت؛ بار و ظرفیتی بین المللی را بر دوش این شهر تحمیل کرده که در ارتباط نزدیک با امنیت اقتصادی جامعه ایرانی نیز می باشد؛ از این رو در هر موضوع مرتبط با کارون لازم است این حساسیت را نیز در نظر داشت.

ششم؛ در سال های گذشته شهرداری اهواز در یک راهبرد اساسی، کارون را به عنوان محور و مرکز فعالیت های توسعه ای خود در کلان شهر اهواز قرار داده است. توسعه هدفمند شهر نیز با محوریت کارون شکل گرفته است. اهواز میل به کارون دارد و کارون زلف خود را به اهواز گره زده است؛ نابودی و تضعیف کارون از این منظر، شهر اهواز را پژمرده و بی روح می سازد.

هفتم؛ شهر اهواز دارای آب و هوای منحصر به فرد و جغرافیای خاصی است. این که اهواز گرم ترین کلان شهر کشور و از شرایط زیستی صعبی برخوردار است بر کسی پوشیده نیست، در این میان نقش الهام بخش و آرامش بخش کارون را نمی توان در چنین شرایطی نادیده انگاشت. از این دریچه، شهر اهواز فاقد کارون، بی معناست. بنابراين پايش مدام دبي آب كارون به نحوي كه هميشه و همه حال ظرفيت معيّني در رودخانه كارون جريان داشته باشد، ضروري است. 

هشتم؛ ایران سرای من است. این یک سخن تبلیغاتی و شعاری، دست کم در شهر و استانی که هزاران شهید و جانباز و آزاده و ايثارگر را تقدیم کشور کرده و همواره حریم مدافعان ولایت و انقلاب اسلامی است؛ نیست. این یک واقعیت مسلّم و گریزناپذیر در خوزستان و کلان شهر اهواز است. باور ماست که ایران سرای ماست. با این همه؛ کدام منطق و استدلال، آبادی نقطه ای از کشور را به بهای نابودی و میراندن نقطه ای دیگر می پذیرد.

نهم؛ ادامه حیات کارون در شهر اهواز یک امتیاز نیست بلکه یک حق است؛ حقی که به واسطه یک تاریخ جاری شدن در پهنه این سرزمین، با تمدن و درازای اندیشه این دیار گره خورده و تضمین شده است. 

زنجیره های انسانی مردمان این شهر و دیار با آرامش و رعایت موازین قانونی و در کمال احترام و امنیت اجتماعی این حق را مطالبه و بر آن پای می فشارند.

دهم؛ به عنوان یک فرزند خوزستان که سال های سال در سمت فرمانداری؛ مناطق مختلف استان را از نزدیک دیده ام، از همه ی اظهارنظر کنندگان در مناقشه اخیر دعوت می کنم تا از جای جای استان خوزستان بازدیدی میدانی داشته و تشنگی مردمان دیار کارون را از نزدیک ببینند. آن زمان به طور قطع در اظهارنظرهای خود عدالت و انصاف بیش تری را رعایت خواهند کرد. 

حرف آخر؛ استان خوزستان مهد فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است و به فرموده مقام معظم رهبري دروازه ورود تشيع به ايران اسلامي محسوب مي شود. خوزستان، قلب تپنده اقتصاد کشور است که با ضربان آن حیات در شریان های اقتصادی کشور جریان می یابد؛ بي ترديد، ایستایی این قلبِ پویا به توقف فعالیت های اجرایی و اقتصادی در کشور منجر خواهد شد. مردمان این سرزمین با روح و جان خود چنین رسالت سنگینی را بر دوش گرفته اند و با همه وجود در مسیر توسعه و پیشرفت کشور تلاش صادقانه و سعی مجاهدانه می کنند. 

کارون، نیروی محرکه کاروان توسعه استان است. این کاروان در مسیر کارون، تلاطم و جريان می یابد. 

کارونیان، بند بند وجود خود را با کارون تعریف کرده اند. نسل های پیشین، نسل های گذشته، نسل های حال و نسل های آینده کارون را جزیی جدایی ناپذیر از حیات خود می شمارند. درک این حقیقت چندان مشکل نخواهد بود، تنها کافی است که عینک مصالح سیاسی و باندی و منطقه ای را از چشم برداشته و عمیقاً به آینده مرز و بوم خود بیاندیشیم.

کارون را از کارونیان دریغ نکنیم که حکایت این دریغ و افسوس، خونِ مژگان چکاند و دل ها سوزاند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
انتشار یافته: ۷
comment
comment
کریمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
comment
1
4
comment احسنت شهردار خستگی ناپذیر
comment
پسر اهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
comment
0
0
comment کی گفت تو اهوازی هستی سیدجان .....؟
9ماه مونده میترسم چیز دیگه ای بگی تا انتخابات ....
comment
منصور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
comment
0
0
comment همین که دلش برا کارون و اهواز بتپه و از این وضعیت بوجود آمده برا آب کارون صحبت کنه اهوازی است صدر صد واقعا خسته نباشی سید دست درد نکنه اهل این مرز و بومی احسنت
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
comment
0
0
comment ایول سید
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
comment
0
0
comment انتخابات کجا بود معلومه اطلاعاتت خیلی ضعیفه..سید کاندید نشد اصلا
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
comment
0
0
comment انتخابات کجا بود معلومه اطلاعاتت خیلی ضعیفه..سید کاندید نشد اصلا
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
comment
0
0
comment با تشکر و سپاس از احساسی که به شهر و مردم و کارون همیشه زنده دارید.خوزستان در تمام دوره ها همیشه جان پناه بوده اگر خودمان به فکر نباشیم دیگران کاری برایمان انجام نخواهد داد.درود و سپاس خدا بر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار