اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
گپ و گفتی با نویسنده کتاب جنجال در اداره
تاکنون پنج کتاب چاپ کردم. یک "فشار قبر" در زمینه اعمال و رفتار انسال در برخورد مرگ و آخرت . دومین کتاب مجموعه شعر به نام عمر من که زمینه شعرهای جنگ است. سومین کتاب "معجزه" است که نمایشنامه ای است که زمینه جنگ دارد و با مضمون گذشت و فداکاری است. چهارمین کتاب باز نمایشنامه "مرگ سفید" است که در زمینه اعتیاد است. پنجمین کتاب داستانی است بنام "جنجال در اداره " که زمینه ای کارگری با طعم طنزمی باشد.
شوشان : عبدالرضا سلیمانی زاده نویسنده و روزنامه نگار خوزستانی است که تاکنون پنج کتاب در حوزه نمایشنامه و شعر و داستان منتشر کرده است و اکنون نیز در روزنامه ها و رسانه های استان درباره مسائل شهری و اجتماعی مطلب و مقاله می نویسد. مصاحبه با وی در ذیل می آید:
از چه زمانی به صورت حرفه ای نوشتن را شروع کردید؟

از سال 1353 که به سربازی رفتم در آنجا شروع به نوشتن خاطرات نمودم و بعد از  چاپ کتاب اولین داستانم در سال 1357 نوشتن را حرفه ای تر دنبال کردم.

اولین کتاب شما چه بود ودر چه زمینه ای بود؟
اولین کتاب بنده داستانی از زبان سوم شخص بود به نام "فشار قبر". در آن زمان کتاب های نویسندگان دهه چهل و پنجاه در بورس بودند و ما از نویسندگان آن زمان تعذیه می کردیم. من بیشتر از مجله های هفتگی در مورد داستان استفاده می کردم وکتاب های نویسندگان این دوره در میان طبقه روشنفکران زمان از اهمیت درجه اول برخوردار بودند.

تاکنون چند کتاب چاپ کردید؟
تاکنون پنج کتاب چاپ کردم. یک "فشار قبر" در زمینه اعمال و رفتار انسال در برخورد مرگ و آخرت . دومین کتاب مجموعه شعر به نام عمر من که زمینه شعرهای جنگ است. سومین کتاب "معجزه" است که نمایشنامه ای است که زمینه جنگ دارد و با مضمون گذشت و فداکاری است. چهارمین کتاب باز نمایشنامه "مرگ سفید" است که در زمینه اعتیاد است. پنجمین کتاب داستانی است بنام "جنجال در اداره " که زمینه ای کارگری با طعم طنزمی باشد.

وضعیت چاپ و نشر در استان و ایران چگونه است؟
 وضعیت چاپ ونشر با این گرانی کاغذ و دستمزد کمر نویسندگان بی بضاعت را بریده است. به جرات بگویم کوهی از کتاب ها درخانه این نویسندگان خاک می خورند. این کار یعنی کم کم جامعه ادبیات تهی شدن است از کتاب هایی که نویسندگان امروزه با زور پول چاپ می کنند آنانی که دست شان به دهان شان می رسد. ناشران هم ریزه خورار چاپ های متعدد کتاب های دهه سی تا 60 می باشند. امروزه نویسندگان در گهواره ناشران و وزارت ارشاد از بس که تاب خوردند گیج در گوشه ای به خواب ادبیاتی رفته اند.

افزایش قیمت کتاب چه تاثیری در گرایش مخاصب به سمت مطالعه دارد؟
با توجه به تحریم ها که مادر گرانی خودسر و تورم جهانی است و از همه مهمتر عدم قبول مسئولیت در قبال قیمت چاپ و نشر کتاب و فروش آن از طرف وزارت مربوطه می باشد و این وزارت فقط کارش نظارت و مواظب بودن از بستر خط های آبی که برای نویسندگان آن هم در ذهن شان کشیده است می باشد و جوانان با خرید بسته ده هزار تومانی اینترنت برای یک ماه گردش در دنیای مجازی می نمایند کتاب و فیلم و هزاران دستاورد علمی آنان را جذب می کنند دردسر خرید گران کتاب را در فضای مجازی و داستان های نزدیک به خط های آبی را ندارند.
مطالعه در کشور و در استان را باید یک نشریه بی طرف به نظر خواهی بگذارد تا ببینم آمار چه می گوید اینکه دبستانی بخاطر نمره یا رفع تکلیف حتی دبیرستان یا دانشگاهی ها رو به مطالعه کتاب های خودشان می نمایند تا نمره بگیرند این هنر مطالعه در یک کشور نیست. مطالعه در یک کشور باید هزینه بردار از طرف دولت باشد تا مخاطب بتواند در ارزانترین قیمت کتاب بخرد.

راه کارشما در حیطه چاپ و نشر چیست؟ 
این را بزرگوران ادبیات دراین چند سال گفتند اما تنها و تنها صندوق چاپ ونشر کتاب است که تمام هنرمندان در این صندوق عضو شوند ماهانه حق عضویت بدهند هر فقط کتابی برای چاپ داشتند صندوق برایشان چاپ کنند ازهمه مهمتر اینکه این صندوق باید در ورود مستقیم کاغذ از خارج ازاد باشد.

 وضعیت کتاب وکتاب خوانی در خوزستان چگونه است؟ 
وضعیت کتاب چه بگویم شما از ارشاد خوزستان سوال کنید. سلیمانی نویسنده است یا خیر. چون یادشان نیست کسی که کتاب چاپ کرده و نویسنده است چرا سری به ارشاد نمی زند. هر چه کمتر نویسندگان به ارشاد سر بزنند گرفتاری اداره کل ارشاد خوزستان کمتر است اما همین نویسنده اگر کتابی خواست چاپ کند آن وقت ارشاد اهواز یا خوزستان یادش می آید که ببیند من نویسنده هستم یا نه. چه نوشته ام یا ننوشتم. اما اگر وام بخواهم اگر امکانات در حد قانون بخواهم سالی یک بار به سراغ من نمی آید خانه دارم نه دارم. از نظر فکر یک بار تورگردشگری هر ماه ارشاد خوزستان برای نویسندگانش نگذاشته اگر گذاشته ما شاید درگرفتاری تورم وگرانی دست و پا می زدیم. ما کتاب خوانی درخوزستان از دبیرستان تا دانشگاه های خوزستان نظر خواهی بشود چند نفر کتاب می خوانند امروزه صدا و سیمای خوزستان چند در صد از برنامه هایش را اختصاص به نویسندگان و هنرمندان داده است هرچه هست همان آنانی هستند که دستی به نزدیکی دارند.

از سابقه کار خودتان بگوید؟ 
 در اول سال 1356 بود که پیش اقای فکر کنم منصوری روزنامه اطلاعات رفتم و مرا ماموریت داد تا دربیمارستان ها بروم وگزارش تهیه کنم که به انقلاب اسلامی خورد و بعدش جنگ شد. بنده از سال 1345 مطالعه داشتم. یادم می اید آن زمان بچه ها کتاب های ممنوع را دست به دست می دادند و من از آن زمان رو به نویسندگی آوردم. شبانه روز مطاله می کردم الان مدت 45 سال است که مطاله می کنم. در سال 1383 خدمت استاد حلالی مدیرمسئول روزنامه فرهنگ جنوب آمدم  و تا کنون خدمت ایشان هستم. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار