شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
نماینده قرارگاه خاتم الانبیاء(ص):'
در سال 75 ،بیش از سه هزار نفر از ایثارگران به امید ایجاد اشتغال در این تعاونی ها ثبت نام کردند.
مرتضی عباسی 'در ششمین جلسه کارگروه تخصصی امور اقتصادی استان که شنبه درمحل ساختمان معاونت برنامه ریزی استانداری خوزستان برگزار شد بیان کرد: اجرا نشدن این طرح در زمان تعین شده موجب شد که اعتبارات مورد نیاز از 600 میلیارد ریال به 7 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

وی افزود: در حال حاضر دولت به دلیل مسایل امنیتی و مرزی در منطقه و ایجاد اشتغال برای جوانان تلاش دارد که این طرح را اجرایی کند و اگر به صورت کارشناسانه به این طرح نگاه شود زمین های کشاورزی جفیر آنقدر ارزش ندارد که برای شبکه آبیاری و زهکشی این میزان اعتبارات هزینه شود.

نماینده معاونت کشاورزی قرارگاه خاتم الانبیاء(ع) با اشاره به اینکه بسیاری از بهره برداران طرح 40 هزار هکتاری کشاورزی جفیر از ایثارگران بومی منطقه هستند گفت :در ابتدا برای اجرای این طرح 15 تعاونی و یک کمیسیون متشکل از وزارت نیرو،سازمان برنامه ریزی ،وزارت جهاد، سازمان جنگل ها و مراتع و رئیس دفتر وقت رئیس جمهوری با حضور قرار گاه خاتم الانبیاء تشکیل شد.

عباسی بیان کرد: در آن زمان سند مالکیت زمین ها واگذار و به مرحله صدور رسید و مجوز برداشت 40 متر مکعب آب از رودخانه کارون برای تعاونی ها صادر شد اما به دلیل مشکلات مالی و نداشتن متولی منسجم این پروژه در مراحل اجرا متوقف شد.

وی گفت: در سال 75 ،بیش از سه هزار نفر از ایثارگران به امید ایجاد اشتغال در این تعاونی ها ثبت نام کردند که با گذشت سال ها از تصویب و اجرا نشدن ، تعدادی از این ایثارگران فوت کرده اند.

نماینده قرارگاه خاتم الانبیاء بیان کرد: در صورت تامین اعتبار این قرار گاه آمادگی دارد تا با حمایت دولت بار دیگر اجرای پروژه را در دستور کار قرار دهد.

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: در سال 75 مجموع 40 هزار هکتار از اراضی منطقه جفیر به سه هزار و 200نفر از ایثارگران واگذار شده است.

'کیخسرو چنگلوایی' بیان کرد: برآورد اولیه برای اجرای شبکه های اصلی و فرعی این طرح 670 میلیارد ریال بود که به دلیل تخصیص نیافتن این اعتبارات ایثاگران اقدام به دریافت وام از برخی بانک ها کردند.

وی با اشاره به اینکه مطالعات شبکه اصلی و فرعی طرح در گذشته انجام شده است گفت: این مطالعات نیاز به بازنگری دارد و با اعتبارات اختصاص داده شده به طرح 550 هزار هکتاری می توان طرح جفیر را که جزیی از این طرح است، اجرایی کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: در سفر هیات دولت نهم به استان خوزستان معین شد که شبکه های اصلی و فرعی 40 هزار هکتاری جفیر توسط وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان اجرا و تامین اعتبار شود.

چنگلوایی بیان کرد: از جمله مشکلات این طرح می توان به نداشتن متولی واحد برای اجرا،عدم مراجعه تعاونی ها برای عقد قرارداد زمین ها و عدم پرداخت وجوه معوقعه اشاره کرد.

وی تاکید کرد: از سوی برخی از منابع اعلام شده که تعدادی از افراد عضو تعاونی ها در سال 75 واجد شرایط عضویت نبوده اند که این مسئله باید مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

در این جلسه مصوب شد که سازمان آب وبرق خوزستان اولویت بندی کار اجرای شبکه های فرعی و اصلی این طرح را به معاونت برنامه ریزی استانداری خوزستان اعلام کند.

اراضی منطقه جفیر واقع در غرب و جنوب غرب خوزستان قراردارد که معین شده 40 هزار هکتار از این اراضی به ایثارگران واگذارشود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار