اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۶۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
گفت وگوی اختصاصی با عبدالرحمن سلیمانی رییس اتاق بازرگانی اهوازو عضو هیات رییس اتاق بازرگانی ایران
مقتدایی" با در نظر گرفتن روش‌های مفید و سازنده در مسیر کاهش آلام بخش‌های مختلف اقتصادی تلاش‌های زیادی معمول داشته و همچنان در حال نجات این بخش از معضلات موجود است.
اشاره: عبدالرحمن سلیمانی مقدم دانش آموخته رشته تاریخ درمقطع کارشناسی ارشد ازدانشگاه فرودسی مشهد است.

وی دارای سوابق متعدد اجرایی دراستان خوزستان بوده است . ازفرماندارو شهردارگرفته تا مدیرکل , رییس دانشگاه آزاد اسلامی یکی ازشهرستانها همچنین طراح و مسوول راه اندازی منطقه آزاد اروند , مسوول منطقه ویژه اقتصادی خوزستان و نیز مسوول راه اندازی بازارچه های مرزی استان خوزستان را درکارنامه دولتی خود دارد.

سلیمانی مقدم از حدود 20 سال پیش رسما فعالیت اقتصادی خود درقامت بخش خصوصی آغازکرد و از سال 81 سکان ریاست اتاق بازرگانی اهواز را بدست گرفت و تاکنون ادامه دارد.

  سلیمانی مقدم هم اکنون عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و دبیرشورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی درخوزستان است. ازاو به عنوان صاحب نظر درعرصه اقتصادی و بازرگانی کشوریاد می کنند.به همین منظور خبرنگارما گفت وگویی با وی درزمینه موانع توسعه تجارت خوزستان انجام داده است که درپی می آید.


"عبدالرحمن سلیمانی مقدم" دریک کلام ضعف دیپلماسی اقتصادی و بی تفاوتی بانک های خارجی را از موانع جدی توسعه تجارت خارجی خوزستان عنوان می کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز و دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان با انتقاد از عدم حمایت لازم سیستم بانکی از توسعه تجارت عملکرد ضعیف بانکها را یکی از موانع جدی توسعه این بخش برشمرد و اظهار داشت: بازار عراق یک هدف مهم اقتصادی برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی خوزستان است اما به دلیل ضعف در دیپلماسی اقتصادی و بی تفاوتی بانک‌های داخلی، از این فرصت نمی‌توانیم بهره ببریم و رقبا بهره بیشتری برده اند.

سلیمانی مقدم با بیان اینکه در برنامه‌های توسعه ای منابع مورد نیازِ طرح‌های توسعه ای را به سمت بانک‌های توسعه ای سوق داده‌ایم، تصریح کرد: در کمال تأسف بانک‌هایی که می‌خواهند به سرعت، بازگشت سرمایه داشته باشند و به دلیل این که می‌خواهند اصل و فرع سودشان را در اختیار بگیرند، طرح‌های توسعه ای که نیاز به یک حمایت طولانی مدت دارند، را حمایت نمی‌کنند؛ به همین دلیل طرح‌های توسعه ای دیر بازده و مشکل دار می‌شوند.

وی با اشاره به تاریخچه تأسیس بانک اعتبارات صنعتی به عنوان اولین بانک توسعه صنعتی در کشور، اظهار کرد: این بانک ضعیف تأسیس شد و موفق نشد طرح‌های توسعه ای را حمایت کند؛ بعدها با تشکیل بانک صنعت و معدن نیز هیچ تغییری حاصل نشد و از 360 هزار میلیارد تومان اعتبار قرار گرفته در اختیار طرح‌های توسعه ای از سوی 12 بانک، تنها 2 هزار و 700 میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است و از تمام 360 هزار میلیارد تومان، 77 هزار میلیارد تومان به بخش صنعت و تولید اختصاص پیدا کرده است.

عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: 70 درصد از این مبلغ در اختیار 50 شرکت بزرگ قرار گرفته است، متاسفانه این شرکت‌ها کالاهایی را تولید می‌کنند که بیشتر جنبه خام فروشی دارد حال آن که برای خروج از رکود، باید بنگاه‌های کوچک و متوسط تقویت شوند تا بتوانند محصولات نهایی را تولید کنند و در تولید ناخالص ملی، تولید اشتغال و نیز خروج از رکود، اثر مثبت تری داشته باشند اما در کمال تأسف این موضوع نیز در برنامه‌ها مغفول مانده است.

دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان در ادامه با بیان اینکه سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در استان از جنس صنایع بالادستی و نوع اول و در بعضی موارد در بخش پتروشیمی‌ها و فولاد است، افزود: فاصله ی عمیقی برای شروع این سرمایه گذاری‌ها و سرمایه گذاری‌های صنایع پایین دستی وجود دارد که یکی از مشکلات عمده بخش خصوصیِ استان محسوب می شود و توجه چندانی به آن نمی‌شود.

سلیمانی مقدم در ادامه این بخش، از عدم حمایت بانک‌ها از طرح‌های تولیدی انتقاد کرد و افزود: عدم حمایت بانک‌ها از طرح‌های تولیدی و اقتصادی، مشکلات عدیده ای را برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ایجاد کرده است که باید در زمان بیشتری به بحث در مورد آن پرداخت.

رییس اتاق بازرگانی اهواز به ظرفیت های بخش کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: نزدیک به ده میلیون تن از 14 میلیون محصولات تولیدی بخش کشاورزی، قابلیت فرآوری دارند؛ ظرفیت بنگاه‌های فرآوری در استان به 6.5 میلیون تن با 590 بنگاه می‌رسد.

سلیمانی مقدم تأکید کرد: تعداد قابل توجهی از این بنگاه‌ها یا با ظرفیت پایین کار می‌کنند و یا فاقد فعالیت هستند و نمی‌توانند پاسخگوی نیاز وضع کنونی کشاورزی باشند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در افق 1404 قرار است به 25 میلیون تن محصولات کشاورزی دست پیدا کنیم که 18 میلیون تن آن قابلیت فرآوری پیدا کند اما با توجه به وضعیت صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، مطمئناً نمی‌توانیم به حداقل وظایف خود، عمل و به بازارهای هدف راه پیدا کنیم چرا که منابع بانکی و تخصیص اعتبارات بخش کشاورزی یک هزار و 200 میلیارد تومان بوده است که این میزان، پاسخگوی نقدینگی مورد نیاز بخش زراعت هم نیست.
وی خاطرنشان کرد: البته بنگاه‌های بزرگ از این موضوع مستثنی بوده‌اند.

دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خوزستان به موضوع آب استان نیز پرداخت و در این باره گفت: نگرانی‌های بسیار جدی در مورد انتقال آب سرشاخه های کارون از نظر اجتماعی و معیشتی وجود دارد به همین دلیل اتاق بازرگانی اهواز قصد دارد این موضوع و سایر مسائل مربوط به آب و حوزه کارون را در همایشی ملی که بناست درآینده برگزارشود مطرح نماید. عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی کشور از معاون اول رییس جمهوردعوت کرد در این همایش شرکت نمایند.

سلیمانی مقدم به وضعیت تجارت خوزستان اشاره کرد و بااشاره به زیرساختهای تجاری استان در شهرهای آبادان، خرمشهر و منطقه آزاد اروند تصریح کرد : علیرغم وجود پتانسیل‌های قوی استان در بخش بنادر، راه‌ها، امکانات فرودگاهی، ریلی، آبهای روان، وجود منطقه آزاد اروند، مرزهای طولانی با عراق و سابقه طولانی مدت تجارت در استان، بازرگانی خوزستان از رشدِ درخور برخوردار نیست و در این بخش، عدم حمایت لازم از سوی سیستم بانکی موانع جدی توسعه تجاری استان در بخش بازرگانی را سبب گردیده است.

وی افزود: وجود شرکت‌های بزرگ دولتی و عمومی و رقابت با شرکت‌های خصوصی بر این رنج می‌افزاید.

رییس اتاق بازرگانی , صنایع , معادن و کشاورزی اهوازبه صدور ضمانت نامه از سوی بانک‌های کشور و صندوق ضمانت اشاره کرد و اظهار داشت: صدور این ضمانت نامه باعث سختیِ کارِ رقابت برای تجار و فعالان اقتصادی است که با پروسه طولانی و گران مواجه هستند.

همچنین ناوگان حمل و نقل و حمل یکسره کالا و تمهیداتی که باید در این رابطه اندیشیده شود، از نظر قیمت تمام شده، کالای استان را غیررقابتی می‌کند و این بازار را از دست بازرگانان خارج می سازد که باعث شده در ظاهر میزان صادراتمان به کشور عراق افزایش پیدا کند اما نسبت به حجم واردات به عراق، رشد معکوس داشتیم.

سلیمانی مقدم با بیان اینکه، مشکلات مطروحه ریشه در گذشته داشته و هیچ کدام در شرایط فعلی به وجود نیامده، از عملکرد دولت تدبیر و امید و استاندار خوزستان قدردانی کرد و گفت: جناب آقای "مقتدایی" با در نظر گرفتن روش‌های مفید و سازنده در مسیر کاهش آلام بخش‌های مختلف اقتصادی تلاش‌های زیادی معمول داشته و همچنان در حال نجات این بخش از معضلات موجود است.

رییس اتاق بازرگانی اهواز پیشنهاداتی برای گام نهادن خوزستان درمسیرتوسعه به بخش دولتی ارایه کرده است .

وی در پیشنهاد اول خود ادغام بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات و تشکیل بانک جایگزین را مطرح کرد و گفت: دولت با افزایش سرمایه این بانک، پروسه حمایت از فعالان اقتصادی را روان و اجرایی سازد. همچنین مشکلات بازارچه‌های مرزی موجود با عراق رفع شود و برای گشایش بازارچه‌های جدید اقداماتی صورت بگیرد تا از این رهگذر، حجم صادرات استان خوزستان به کشور عراق توسعه یابد.

دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان در بخش دیگر پیشنهادات خود گفت: بانک‌ها و صندوق توسعه ملی، صنایع پایین دستی نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد را مورد حمایت جدی قرار دهند و تسهیلات مناسب و کافی و با شرایط کارآمد به این بخش‌ها اعطا شود.

عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: دولت برای ارتقاء تکنولوژی در بخش‌های تولیدی و صنعتی و به روز کردن خطوط تولید، حمایتی جدی و عملیاتی از این بخش داشته باشد. همچنین قانون استرداد مالیات بر ارزش افزوده در بخش‌هایی همچون صادرات که دارای معافیت هستند، با سرعت و جدیت اعمال شود.

وی در ادامه خواستار حمایت از تولیدات و منابع داخلی استان شد و اظهار داشت: استاندار خوزستان با تصویب طرح خرید از منابع داخلی استان و تأکید بر اجرای آن، این حمایت را آغاز کرده است که باید مورد حمایت واقع شود.

رییس اتاق بازرگانی اهواز در ادامه پیشنهادات خود به تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: برای برطرف کردن تحریم‌ها و برقراری روابط بانکی، در مبادلات اقتصادی به خصوص با کشورهای دوست و همسایه، تلاشی عملیاتی و اجرایی صورت بگیرد و تخصیص منابع مبتنی بر استراتژی توسعه استان‌ها برنامه ریزی و اجرایی شود.
.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
comment
0
0
comment دانش آموخته رشته تاریخ!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار