اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستانادامه داد: ورود زه‌آبهای کشاورزی و مزارع پرورش ماهی به میزان 65 مترمکعب در ثانیه، فاضلابهای شهری به میزان 11 مترمکعب در ثانیه و فاضلابهای صنعتی به میزان 7 متر در ثانیه، از آلاینده‌های رودخانه کارون است. البته نباید فراموش کرد که بیشتر شهرهای ما فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: همه مسئولان و دستگاه‌ها باید با تلاش و خرد جمعی وارد میدان شوند تا راهکارهای عملی و علمی برای نجات کارون ارایه شود.

 احمدرضا لاهیجان زاده در کنفرانس ملی کارون اظهار کرد: حوضه آبریز کارون در کشور 67 هزار و 400 کیلومتر مربع است. جمعیتی بالغ بر 5 میلیون نفر در این حوضه مستقر هستند و استان خوزستان 42.8 درصد وسعت این حوضه را در خود دارد.

وی درباه نیاز زیست محیطی رودخانه کارون گفت: نیاز زیست محیطی کارون از دهه 30 به بعد به طور میانگین 4 میلیارد مترمکعب آب بوده ولی این نیاز در دو دوره 10 و 6 ساله کاهش یافت که هشدار جدی برای این حوضه است. در 10 سال اخیر نیاز زیست محیطی کارون به 2.9 میلیارد مترمکعب و در 6 سال اخیر به 1.8 میلیارد مترمکعب رسیده است.

برنامه‌ریزی برای انتقال آب کارون

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: مجموع بهره برداریهای از کارون تاکنون یک میلیارد مترمکعب برنامه ریزی شده و برداشت بخشی از آن با حدود 268 میلیون مترمکعب در حال انجام است. مجددا انتقال یک میلیارد مترمکعب آب نیز در حال برنامه ریزی و مطالعه است که انتقال بخشی آن اخیرا در شورای عالی آب به تصویب رسید و قرار است 580 میلیون مترمکعب آب به استانهای اصفهان، کرمان و یزد منتقل شود. در مجموع برای انتقال حدود 2.3 میلیارد مترمکعب آب از کارون برنامه ریزی شده است.

وی به طرحهای توسعه منابع آب اشاره کرد و گفت: 20 میلیارد مترمکعب آب برای اجرای طرح توسعه برنامه ریزی شده است و این در حالی است که ما در این حوضه بیشتر از 13 میلیارد مترمکعب آب نداریم. با وجود اینکه آبگیری سد گتوند در سال 90 انجام شد ولی آورد کارون در محل سد گتوند به شدت کاهش یافت و از یک عدد 11 میلیاردی به یک عدد 5 میلیارد مترمکعبی رسید. همچنین در مقطع اهواز، آورد کارون که از دهه 30 به بعد به میزان 19 میلیارد مترمکعب بوده در 6 سال اخیر به 7 میلیارد مترمکعب رسید.

بیشتر شهرهای خوزستان فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: تاکنون 7 سد بزرگ بر روی کارون احداث شده که حجم مخزنی این سدها 20 میلیارد مترمکعب است. تولید 8000 مگاوات برق از 7 نیروگاه آبی در استان صورت می‌گیرد و مصرف آب 8 نیروگاه گازی نیز از کارون تامین می شود. همچنین از 172 هزار تن خرمای تولید شده در خوزستان، آب 102 هزار تن آن از کارون تامین می‌شود. محل تامین آب 9 واحد توسعه نیشکر و 21 واحد پتروشیمی نیز رودخانه کارون است. البته تامین آب شرب حدود 4 میلیون نفر جمعیت استان و آب عمده فعالیتهای حوزه نفت و تولید فولاد را نیز به این مصارف باید اضافه کرد.

لاهیجان زاده ادامه داد: ورود زه‌آبهای کشاورزی و مزارع پرورش ماهی به میزان 65 مترمکعب در ثانیه، فاضلابهای شهری به میزان 11 مترمکعب در ثانیه و فاضلابهای صنعتی به میزان 7 متر در ثانیه، از آلاینده‌های رودخانه کارون است. البته نباید فراموش کرد که بیشتر شهرهای ما فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند.

500 میلیون مترمکعب آب سد گتوند شور شده است

وی درباره شوری آب پشت سد گتوند نیز اظهار کرد: سد گتوند می توانست یک پتانسیل خوب برای استان خوزستان باشد، اگر مشکل گنبد نمکی را نداشت. بر اساس برآوردهای انجام شده، حداقل ذخیره نمک در گنبد نمکی مخزن سد گتوند 100 میلیون تن است که به تدریج در حال انحلال در آب است و حداقل 500 میلیون مترمکعب از آب پشت سد شور شده و بدون استفاده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: EC آب خروجی در محل سد تنظیمی گتوند حدود 1400 است این در حالی است که پیش از ساخت سد، EC آب 700 تا 800 بود. افزایش EC رودخانه در 10 سال گذشته از 1500 تا 1700 متأسفانه به بالای 3000 رسیده است که تهدیدی برای کشاورزی و سایر مصارف در استان محسوب می‌شود.

بازنگری اجرای طرح جامع کاهش آلودگی رودخانه کارون

لاهیجان زاده به بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی رودخانه کارون اشاره کرد و گفت: این طرح اوایل سال 80 به تصویب رسید و برنامه‌ها بر اساس اهداف شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون، به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شد. بخشی از پروژه‌ها در این طرح، اجرا و بخشی نیز اجرا نشد لذا ضروری بود در اجرای طرح جامع کاهش آلودگی رودخانه کارون بازنگری انجام شود که پس از 10 سال این بازنگری صورت گرفت و پروژه های مستقیم، غیرمستقیم و پروژه‌های پشتیبانی در این طرح مشخص شدند. بر این اساس دستگاه‌هایی که در این بازنگری تعیین تکلیف شدند، در مدت 5 سال باید به تکالیف خود بپردازند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار