اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۳
دستورالعمل‌های کاربردی روانشناس حوزوی برای زوجین:
حوزه/ روانشناس حوزوی به راه‌های تقویت بنیان خانواده از دیدگاه اسلام اشاره کرد و گفت: توجه به حرف زن، افزایش قدرت تحمل و رعایت حیاء سه اصل مهم در حفظ رابطه عاطفی زوجین است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام محمد اسماعیلی، روانشناس حوزوی، امروز در همایش تجلیل از زوج‌های جوان طلبه در اهواز، با بیان این‌که محبت در اعمال انسان سبب استحکام پایه‌های زندگی خواهد شد، اظهار داشت: زنان به محبت‌های کوچک، اما دائمی نیاز دارند و برای تحقق این مسأله باید محبت را سررشته زندگی قرار داد.

*چگونگی افزایش محبت میان زوجین

این استاد حوزه و دانشگاه، با طرح سؤالی مبنی بر این که «چه کنیم که محبت‌های بین زوجین مستمر باشد»، خطاب به آقایان گفت: سعی کنید هیچ گاه دست خالی به منزل نروید؛ چراکه همسر شما پس از اتمام ساعات کاری شما، منتظر ورودتان به منزل است، پس سعی کنید برای ورود به خانه هدیه‌ای کوچک با خود همراه داشته باشید. این هدیه گاه می‌تواند شاخه‌ای گل، تنقلات و یا حتی حبه‌ای قند باشد.

*مرگ تدریجی عواطف، ره آورد زندگی ماشنی

وی با ابراز تأسف نسبت به زندگی ماشینی بسیاری از زوج‌های جوان، ابراز داشت: امروزه بسیاری از زندگی‌ها، زندگی به معنای واقعی نیست! بلکه مرگ تدریجی احساسات و عواطف است؛ چرا که تاریخ مصرف ارتباطات زوجین به اتمام رسیده و توقعات بیشماری روی همدگیر جمع گشته و این انباشتگی توقعات سبب از بین رفتن احساسات عاطفی آنها شده است.

حجت الاسلام اسماعیلی، یکی از علل طلاق عاطفی در بنیان خانواده را ماشینی شدن زندگی عنوان کرد و افزود: تنها ارتباطی که ضامن زندگی آرام، شاد و خدامحور است، ارتباط روحی و معنوی است که با چند قدم می‌توان این ارتباط را ایجاد کرد.

*به درد و دل‌های همسر خود گوش دهید

این رونشناس مذهبی، دوست داشتن واقعی، گوش دادن کامل به سخنان یکدیگر، پذیرفتن هرکدام به گونه ای که هست و تقویت حیا و عفت در خود و خانواده، را از عوامل ایجاد ارتباط روحی و معنوی خوب میان زوجین برشمرد و اظهار داشت: اگر زوجین خود را ملزم به انجام این چهار دستور کنند، یقین داشته باشند که هیچ چیز نمی‌تواند مانع زندگی خوب و آرام آنها شود.

وی با بیان این‌که بسیاری از نیازهای زنان با گوش دادن مردان به سخنان آنها حل می‌شود، بیان داشت: در روانشناسی زن آمده که «بسیاری از نیازهای زنان با گوش دادن کامل به سخنان و اظهار نظراتشان بر طرف می‌شود»؛ از این رو مردان می‌توانند تنها با ۱۰ دقیقه گوش دادن خوب و با دقت به حرف‌ها و درد ودل‌های همسرانشان بسیاری از مشکلات پیش رو را حل کنند.

*جر و بحث نکنید!

حجت الاسلام اسماعیلی، جر و بحث کردن را یکی از بزرگترین علت‌های اختلاف زناشویی دانست و گفت: باید توجه داشت که منشأ بزرگترین آتش سوزی‌های دنیا، تنها یک جرقه است؛ حال این جرقه در روابط زن و شوهر همان جر و بحث کردن است که در بیشتر موارد همین جرقه کوچک سبب از هم گسیختگی بسیاری از خانواده‌ها شده است.

*دعوا نمک زندگی است، اما ...

این رونشناس مذهبی ادامه داد: از قدیم الأیام دعوای زن و شوهری را نمک زندگی دانسته و بیان کرده اند که «زن و شوهر دعوا کنند، ابلهان باور کنند!»؛ از این رو داشتن یک دعوای کوچک زناشویی آن هم هر چندماه یک بار، سبب شیرینی زندگی می‌شود، اما مواظب باشید که هیچ گاه با یکدیگر بحث و مجادله نکنید.

*اجازه دخالت اقوام در مسایل زناشویی خود را ندهید

وی در ادامه خطاب به زوج‌های جوان طلبه، گفت: هرگز اجازه ندهید اقوام و خویشاوندان درجه یک حتی فرزندانتان هم از دعوای میان شما با خبر شوند؛ چرا که رعایت این مهم یکی از اصول در دعوای زن و شوهری است و اگر این مسأله رخ دهد، باید مراقب عواقب آن که همان دامن زدن به دعواها و دخالت در زندگی شخصی شماست، باشید.

*هیچ همسری فرشته آسمانی نیست

این استاد حوزه و دانشگاه، به یکی از علل ازدواج‌های ناکام اشاره کرد و گفت: ما می‌خواهیم همسرمان فرشته‌ای آسمانی باشد، این درحالی است که هیچ فردی به طور کامل مطابق با افکار و سلایق ما نیست! پس باید با افزایش قدرت تحمل سعی در درک روحیات او کرده خود را با او وفق دهیم.

*افزایش قدرت صبر

حجت الاسلام اسماعیلی، در ادامه با بیان این که برای رسیدن به شناخت از همسر باید قدرت تحمل و صبر خویش را افزایش دهیم، ابراز داشت: گاهی اوقات برای شناخت کامل همسر ۲۰ الی ۳۰ سال طول می‌کشد و اگر در این مدت زمان، نتوانید خود را کنترل کنید و میزان تحمل و صبر و انعطاف پذیری خویش را افزایش ندهید، بنیاد خانواده شما سست و مضمحل خواهد شد.

*باهم و برای هم باشید

وی به یکی از اصل‌های مهم در روابط زناشویی اشاره کرد و گفت: در زندگی زوجین، با هم بودن مهم نیست، اصل برای هم بودن و یکی بودن است که اگر این مهم حاصل شد، به یقین باقی رفتارهای شما جوری رقم می‌خورد که مطابق با میل و خواسته‌های هردوی شما باشد.

*درخواست از خدا برای افزایش صبر

این کارشناس حوزوی، با اشاره به عوامل افزایش قدرت صبر و آسان شدن تحمل خصوصیات همسر، تصریح کرد: مد نظر قرار دادن مشترکات میان خود با همسر، تصور کردن خود به جای او، در خواست از خدا برای افزایش صبر در زندگی و سازش با یکدیگر بهترین عامل‌ها برای ارتقاء صبر و داشتن زندگی آسان و موفق است.

* همسر باشید، نه مادر

حجت الاسلام اسماعیلی، به یکی از آسیب‌های روابط زناشویی اشاره کرد و گفت: بانوان باید توجه داشته باشند که شوهر نیازی به مادر ندارد! او همسری شما را برگزیده تا همیار، هم مسیر، غمخوار و تکیه گاه معنوی او باشید، اما اگر شما نقش دلسوزانه مادری را برای او ایفا کنید، در پایان نتیجه ای جز اختلاف و جدایی ندارد.

*حیاء؛ سوپاپ اطمینان استمرار زندگی عاطفی

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به روایتی از مولا علی(ع) مبنی بر این که «أَلحَياءُ يصُدُّ عَن فِعلِ القَبيحِ»، اظهار داشت: بنا به فرموده نخستین امام شیعیان «حيا انسان را از انجام عمل قبيح باز مي دارد» و این بدان معناست که اگر همسر در زندگی حیا داشت، یقین کند که سوپاپ اطمینان استمرار زندگی عاطفی او همیشه فعال است.

وی با تأکید بر این که حیاء شاخصی برای به دست آوردن زندگی آرام است، تصریح کرد: به یقین رعایت حیاء در زندگی سبب رشد و تعالی بنیان‌های عاطفی همسر شده و وسیله ای برای رسیدن تا زیبایی مطلق در زندگی زنا شویی می‌شود.

*زنان مراقب سخن و مردان مراقب چشمان خود باشند

این رونشناس حوزوی، عدم حیاء انسان را یکی از علل اصلی تزلزل بنیان خانواده‌ها دانست و گفت: اگر خانمی حیا داشته باشد، ضمن استفاده از حجاب کامل اسلامی و چادر، مواظب گفتار خود با نامحرم می‌شود و مرد نیز از چشمان خود مراقبت می‌کند.

*راه‌های تقویت حیاء در زندگی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار