شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸

رئیس خانه كشاورز چهارمحال و بختیاری گفت: ساخت تونل گلاب كاهش شدید آبدهی رودخانه زاینده‌رود و تغلیظ آب را به دنبال خواهد داشت و موجب می‌شود زاینده‌رود به یك مانداب تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، طاهر نوربخش افزود: كمیته صیانت از آب و خاك با حضور تشكل‌ها و كارشناسان گروه‌های مختلف و مجمع نمایندگان استان تشكیل شده و از طریق این كمیته، مسائل آب استان پیگیری می‌شود.

وی گفت: هم‌اكنون 270 روستای استان به وسیله تانكر آبرسانی می‌شود، لذا ضروری است برای رفع این مشكل اساسی مردم، مسوولان و دستگاه‌های ذی‌ربط در كوتاه‌ترین زمان ممكن چاره‌اندیشی كنند.

وی تصریح كرد: مردم استان خواهان توقف اجرای برخی پروژه‌های غیركارشناسی انتقال آب حوضه به حوضه هستند. در صورت اجرای پروژه‌های انتقال آب نیز روش انتقال باید كاملا به صورت كارشناسی و با در نظر گرفتن تمام جوانب باشد.

وی با بیان این كه 2 پروژه تونل «گلاب» و «بهشت‌آباد» به طور كامل كارشناسی نشده‌ است، گفت: در این دو پروژه معیارهای سازمان‌های بین‌المللی در نظر گرفته نشده و كاملا تك‌گزینه‌ای انتخاب شده است. تا به حال مجوزی از وزارت نیرو درباره تخصیص اعتبار به تونل گلاب و محل تامین اعتبار آن ارائه نشده است و برخی كارشناسان وزارت نیرو در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی می‌كنند.

به گفته رئیس خانه كشاورز چهارمحال و بختیاری، تونل بهشت‌آباد تك‌گزینه‌ای بررسی شده و در آن معیارهای كمیسیون جهانی سدها و كمیسیون جهانی محیط‌زیست در حوزه سازمان ملل در نظر گرفته نشده است، چرا كه كسب موافقت مردم، حفظ رودخانه‌ها و حفظ وسیله امرار معاش مردم و به رسمیت شناختن حقوق و سهیم شدن در منافع، تضمین عمل به تعهدات و استفاده از رودخانه‌ها برای ایجاد صلح و امنیت جزو معیارهای كمیسیون جهانی سدهاست، اما در احداث این تونل موافقت مردم دشت كیار، فرخشهر یا شهركرد گرفته نشده و این در حالی است كه با ساخت این تونل، منابع آب‌های زیرزمینی دشت‌ها تخلیه شده و مردم بیكار می‌شوند و كشاورزی و وسیله امرار معاش مردم از دست می‌رود. همچنین در این پروژه منافع استان چهارمحال و بختیاری لحاظ نشده است.

نوربخش تصریح كرد: در این دو طرح طبق معیارهای كمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه سازمان ملل، تامین نیازهای نسل حاضر و نسل‌های آینده با حفظ انسجام فرهنگی، اكولوژیكی و هیدرولوژیكی جوامع دیده نشده است. وی درباره اجرای پروژه تونل گلاب نیز معتقد است: رودخانه زاینده‌رود از قدیم‌الایام مسیر خود را طی كرده و برای نسل‌های آینده نیز به همین طریق طی خواهد كرد و هرگونه انحراف مسیر رودخانه كاملا غیركارشناسی و حتی از نظر حقوقی جرم تلقی می‌شود و قابل پیگیری است، چنانچه تونل گلاب احداث شود به نوعی انتقال آب به روش انحرافی محسوب می‌شود كه كاهش شدید آبدهی رودخانه و تغلیظ آب را به دنبال خواهد داشت و زاینده‌رود به مانداب تبدیل می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار