اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
جانشین ستاد مجری طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام
طرح مقام معظم رهبری در ابتدا فقط شامل شبکه های فرعی بود و شبکه های اصلی و سدها و شبکه را در بر نمی گرفت؛ و از آن جا که وظیفه ی جهاد نصر ایجاد شبکه های اصلی و فرعی و ایجاد زهکشی و آبیاری و تجهیز ونوسازی است، در سال 88 این طرح را به دست گرفت و به تاسیس شبکه های فرعی و ایجاد زهکشی و نوسازی پرداخت."
شوشان -سپیده اسکندری: مهندس مطیعی جانشین ستاد مجری طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه جهاد نصر با اعلام این موضوع گفت: " این طرح در سال 75 با عنوان طرح توان توسعه ی کشاورزی استان در هفت بخش مطالعات و تحقیقات، منابع طبیعی و آبخیزداری، خدمات مهندسی زیربنایی و آماده کردن اراضی و توسعه باغبانی ، دامداری و آبزیان ، میکانیزاسیون کشاورزی ، صنایع تبدیلی و تکمیلی ، نظام ها و سازمان های بهره برداری، با مجموع اعتبارات 2 هزار و 146 میلیارد تومان توسط کارشناسان خبره ی کشوری تنظیم شد و خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد."

وی افزود: "در این طرح پیشنهاد تعیین تکلیف برای اراضی رها شده ی آبادان و خرمشهر و اراضی ملی بلامالک نیز داده شده بود."

جانشین ستاد مجری طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام استفاده ی بهینه از اراضی مستعد کشور، امکان ایجاد قطب کشاورزی با اجرای کشاورزی مدرن، استفاده از سرمایه گذاری های انجام شده در بالا دست شبکه های فرعی، جبران عقب ماندگی 51 درصدی شبکه های فرعی و تجهیز و نوسازی اراضی را از جمله دلایل ضرورت اجرای طرح مقام معظم رهبری به صورت ویژه بر شمرد.

مطیعی با اشاره به مساحت طرح مربوطه اظهار داشت: "این طرح که 5000 هزار هکتار از اراضی اش در خوزستان و 50 هزار هکتار آن در ایلام قرار دارد، مساحتی در حدود شش و نیم برابر طرح توسعه ی نیشکر را در بر می گیرد؛ اما تفاوت مهم این طرح با طرح توسعه ی نیشکر این است که بسیاری از اراضی نیشکر اراضی ملی بود که سابقه ی کشت نداشتند و یا زمین های تحت تملک مردم بود که خریداری شد اما این طرح در بطن زمین های کشاورزی ای است که مردم در حال معیشت از آن هستند و بنابراین مسائل اجتماعی و مسایل خاص خودش را دارد."

وی ادامه داد: "بخش خدمات زیربنایی طرح مقام معظم رهبری که تحت عنوان توان توسعه کشاورزی خوزستان به امضاء چهار وزیر و یک نماینده رئیس جمهور رسید ،  شامل شبکه های فرعی بود و شبکه های اصلی و سدها و کشت و صنعت نیشکرها را در بر نمی گرفت؛ ولی در سال 88 وزرای نیرو و جهاد کشاورزی توافق کردند که جهاد نصر ایجاد شبکه های اصلی و فرعی و ایجاد زهکشی و آبیاری و تجهیز ونوسازی را انجام دهد ، در سال 88 این طرح را به دست گرفت ولی بنا به تشخیص مسئولان بالاتر ، موسسه جهاد نصر در آن مرحله مامور به تاسیس شبکه های فرعی و ایجاد زهکشی و نوسازی شد."

 مهندس مطیعی افزود: "طول کانالت مورد نیاز طرح، حدودا یک و نیم برابر طول مرزهای ایران یعنی 7500 کیلومتر است. در اراضی پایاب سدها برای 1291 هزار هکتار از اراضی مطالعات انجام شده بود، و درصد پیشرفت فیزیکی طرح های تامین آب و کانال انتقال آب و اقدامات در جهت کل اراضی فوق در وزارت نیرو 90 درصد بوده است. شبکه های اصلی ساخته شده 568 هزار هکتار و شبکه های فرعی 279 هزار هکتار بود. و در حال حاضر در شبکه های اصلی حدود 76 هزار هکتار در دست احداث است. و درصد نسبت عقب افتادگی شبکه های اصلی به فرعی 51 درصد بوده است. درمورد شبکه های فرعی و تجهیز و نوسازی، بین سال های 87 تا 92 حدود 75 هزار هکتار انجام گرفت و از سال 93 اعتباراتی معادل یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی با تائید مقام معظم رهبری به طرح اختصاص داده شد. "

وی در خصوص اعتبارات تامینی برای طرح، از ابتدا تا کنون گفت: "75 هزار هکتار ابتدایی از محل اعتبارات تملک سرمایه ای بود ولی تامین اعتبار 237 هزار هکتار از اراضی از محل صندوق ذخیره ی ارزی و 150 هزار هکتار از محل فاینانس خارجی خواهد بود."

مطیعی در ادامه توضیح داد: "در فاز اول طرح 312 هزار هکتار کار به اتمام خواهد رسید. تا پایان سال 92 حدود 75 هزار هکتار به اتمام رسیده، در سال 93، 35 هزار هکتار پیشرفت فیزیکی داشته و در سه سال باقی مانده 167 هزار هکتار به اتمام خواهد رسید. و در فاز دوم اگر تامین اعتبار شود، اتمام 238 هزار هکتار پیش بینی شده است."

او در خصوص پیشرفت فیزیکی کار اظهار داشت: "در شبکه های آبیاری فرعی سقف پیش بینی شده 312 هزار هکتار بوده و از این مقدار 110  هزار هکتار پیشرفت داشته ایم. در زهکشی سقف پیش بینی شده 224 هزار هکتار است و تا کنون 103 هزار هکتار پیشرفت داشته ایم. و در نوسازی و تجهیز سقف پیش بینی شده 244 هزار هکتار است که حدود 68 هزار هکتار آن به تمام رسیده است."

وی در خصوص نیروهای انسانی شاغل در این طرح گفت: " تا پایان سال 93 حدود 7 هزار نفر که اغلب بومی هستند در 70 کارگاه به کار مشغول شده اند. از این تعداد 37 کارگاه تا پیش از سال 93 و 33 کارگاه پس از سال 93 راه اندازی شده اند."

جانشین ستاد مجری طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه جهاد نصر در ادامه افزود: "مهندسی ارزش که یکی از نکات طلایی و برجسته طرح بود به بهترین شکل اجرا شد. با این کار، بالغ بر 30 درصد صرفه جویی در کار پیش بینی شده است.

او با اشاره به کارهای برجسته ی انجام شده در بحث کانال و زهکشی بیان داشت: " با تبدیل کانالِ در جا به کانالت، حدود 12 هزار هکتار به سقف کار اضافه شده است و از طرفی در ارزیابی زیست محیطی، زمین های زراعی خراب نشد و ازحمل و نقل جاده ای نیز کم شد. این از کارهای برجسته موسسه در بحث کانال بود. در بحث زهکشی، زه آب هایی که از زمین خارج و به آب های جاری می پیوست یکی از بزرگ ترین مشکلات ما در خوزستان بود که با مهندسی ارزش این زه آب را در زمین نگه داشتیم. و خروجی زه آبها به حداقل ممکن رساند"

وی اهم نتایج مطالعات مهندسی ارزش را استفاده از فیلتر مصنوعی به جای فیلتر طبیعی که منجر به کاهش تردد در جاده ها و برداشت از معادن می شود ، اقدامات اجتماعی مورد نیاز طرح، فرهنگ سازی و توجیه کشاورزان از طریق تسهیل گران بومی و جلب مشارکت کشاورزان خواند.
او همراهی و ضرورت مشارکت کشاورزان در اجرای طرح را یکی از مهم ترین ارکان طرح دانست و گفت: "مشارکت کشاورزان از ابتدا یکی از موارد استراتژی ما بوده، لذا فرهنگ سازی و جلب مشارکت کشاورزان در طراحی و ساخت شبکه های آبیاری و زهکشی مهم ترین سیاست اجرایی ما بوده است."

وی تهیه ی نقشه های توپوگرافی، تهیه نقشه های کاداستر، استفاده از تکنیک مهندسی ارزش، تجمع فعالیت های اجرایی پروژه ها و تشکیل کمیته های راهبردی شهرستان به ریاست فرماندار را از دیگر سیاست های اجرایی طرح خواند.
در پایان مطیعی به بیان نتایج و دستاوردهای طرح پرداخت و گفت: "این طرح تولیدات کشاورزی را با 5/9 میلیون تن افزایش به 5/23 میلیون تن در سال افزایش خواهد داد، حدود 300 هزار شغل ایجاد خواهد کرد، راندمان آبیاری را از 25 درصد به 54 درصد افزایش و قطب کشاورزی ایجاد و مهاجرت ها را ساماندهی خواهد کرد ."










نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار