شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
در ملاقات مدیرعامل سازمان عمران ساحل کارون و مشاور استاندار از تالاب شادگان مطرح شد:
مشاور استاندار خوزستان عملکرد سازمان عمران ساحل کارون را در اجرای طرح توسعه گردشگری آبی در استان را قابل تقدیر دانست و گفت: سازمان عمران ساحل کارون عملیات اجرایی طرح های گردشگری آبی مورد نظر استاندار خوزستان را با بکارگیری نیروهای مجرب و با برنامه ریزی مدون دنبال می کند.
شوشان - علیرضا عبدالله نژاد : تالاب بین المللی شادگان به عنوان یک تالاب مهم بین المللی شناخته شده، عليرغم تنوع زیستی غنی و جاذبه هاي گردشگري فراوان، متاسفانه هنوز در كشور و حتي استان خوزستان ناشناخته مانده است. کوچه پس کوچه های روستای سراخیه در میان آب هستند و به همین دلیل، می گوییم اینجا ونیز ایران است البته به جز آب هیچ شباهت دیگری به ونیز ندارد. 


به گواه افرادی که در محیط پیرامون تالاب شادگان حضور یافته اند، این تالاب آنقدر زیبا و پر جذبه است که بيش از دو بار افرادی را به سمت خود می کشاند و به عبارتی ارزش و لذت بیش از یک بار دیدن را دارد.

در اين تالاب، انواع ماهيان آب شيرين و شور مانند بنی، ‌شيريد، حمری، شانك، ماهي های پرورشی و پرندگانی چون فلامينگو، حواصيل، لك لك،‌ غاز وحشی، اردك،‌گراز،‌و … زيست می كنند. تنها زيستگاه و محل زاد و ولد اردك كركری در جهان اين تالاب است و پرندگانی چون «گيلانشاه خالدار» و «اكراس آفریقایی» نيز از نمونه های بسيار كميابی هستند كه در اين منطقه يافت می شوند.



تالاب شادگان با وجود نعمت و ظرفیت های بی شمارش هیچگاه توسعه و احیای قابل توجه را به خود ندیده است و تاکنون تمام برنامه های ایجاد شده برای آن در حد آرزو و رویا مانده است. اما از دی ماه سال گذشته با درایت و تدبیر دکتر مقتدایی استاندار دوراندیش خوزستان و عزم جدی مدیرعامل سازمان عمران ساحل کارون به عنوان سازمان مجری طرح  توسعه گردشگری تالاب بین المللی شادگان گام های بلندی در جهت تحقق این آرزوها ورویاها برداشته شده است. 

مهدی مداری  مدیرعامل سازمان عمران ساحل کارون در گفتگو با شوشان در خصوص طرح توسعه گردشگری تالاب شادگان گفت: تالاب شادگان در نزدیکی شهری به همین نام واقع شده که به فاصله‌ای حدود 50 کیلومتر تا شهر آبادان فاصله دارد.

در مجاورت این تالاب بین‌المللی روستاهای "سراخیه" و "رگبه" واقع شده که در واقع ساکنین اصلی این تالاب را تشکیل می‌دهند. مردمان بومی این روستا بخشی از زندگی خود را به وسیله تالاب شادگان فراهم می‌کنند.


مدیرعامل سازمان عمران ساحل کارون گفت: با ابتکار استاندار خوزستان طرح توسعه گردشگری تالاب شادگان از سال گذشته عملیات اجرایی خود را آغاز کرده است. 

مداری ادامه داد: اعتبار این طرح بالغ بر 20 میلیارد ریال است که از سوی استانداری خوزستان تامین خواهد شد. در راستای توسعه طرح طبیعت گردی در تالاب بین المللی شادگان با اولویت برنامه ریزی برای توسعه جاذبه های روستاهای داخل تالاب در روستای صراخیه واقع در جاده شادگان-دارخوین  در در حال احداث است که در کنار آن بازارچه صنایع دستی و فراورده های محلی و همچنین اسکله گردشگری تالاب واقع شده است.

مدیرعامل سازمان عمران ساحل کارون گفت: در این راستا تاکنون 1700 متر مربع پیاده سازی بتنی ، اجرای چوب پلاس ، شن ریزی محوطه به میزان 7 هزار متر مربع ، اجرای اجر خشتی به میزان 2 هزار متر مربع ، احداث 3 عدد مضیف 4 در 10،  احداث 9 کپر اقامتی در ابعاد سه در سه (برای اسکان و استراحت گردشگران) ، ترمیم و بهسازی 6 سرویس بهداشتی ، احداث  8 چشمه سرویس بهداشتی ، احداث جاده و پارکینگ به مساحت 4 هزار متر مربع ، خاکبرداری و اجرای لایه های کوپال و بیس، اجرای دو عدد تالاب دست کن جهت زیباسازی  ورودی به تالاب ، اجرای دیوار ساحلی به طول تقریبی 500 متر ، بهسازی و مرمت اسکله قایقرانی  اجرایی شده است.مداری یادآور شد: در این پروژه اجرای سپتیک سرویس های بهداشتی ، اجرای دیوار یک متری از بلوک و کاهگل نیز عملیاتی شده است.

مدیرعامل سازمان عمران ساحل کارون بیان داشت: در ایام نوروز امسال شاهد استقبال کم نظیر گردشگران بومی و داخلی از سراسر کشور بودیم که سعی شد فضای خوبی برای اسکان و استراحت آنان در محل تالاب شادگان فراهم شود. 


مداری از اجرای فاز دوم طرح توسعه گردشگری شادگان در آینده نزدیک خبر داد. مدیرعامل سازمان ساحل کارون تاکید کرد در این فاز استفاده از تجهیزات بومی و اجرای معماری سنتی روستای سراخیه مورد تاکید استاندار قراردارد. 


وی افزود:  معماری روستای سراخیه، هنوز با دستان بومی منطقه ساخته می‌شود و از جهت اهمیت زیادی دارد. این معماری در امتداد 
معماری سنتی منطقه بوده و ساکنان روستا با استفاده از مصالحی همچون خشت و گل و نی که تالاب در اختیارشان قرار می‌دهد خانه‌های خود را می‌سازند.

در ادامه برنامه ملاقات با تالاب بین المللی شادگان به سراغ وحید قاسمی مشاور استاندار خوزستان در میراث فرهنگی و گردشگری می رویم. 

او که با وجود کسالت ما را در این سفر با علاقه فراوان همراهی می کرد گفت:  تالاب شادگان از جمله تالاب هايي است كه فرصت هاي بيشماري براي سرمايه گذاري در بخش جذب گردشگر دارد.

وحید قاسمی در تشریح طرح های پروژه گردشگری آبی استانداری خوزستان می گوید: پروژه های گردشگری آبی از چند وجه مورد توجه و اهمیت است.

 مشاور استاندار خوزستان از ایجاد منابع درآمدی ، ارتقای سطح زندگی ساکنان و جوامع بومی ، توجه به معماری گردشگری و در نهایت افزایش آمار گردشگران به عنوان عوامل توجه به گردشگری آبی نام برد. 

مشاور استاندار خوزستان ادامه داد: نخستین نکته حائز اهمیت در این خصوص نگاه استراتژیک استان به حوزه گردشگری آبی است. این نگاه استراتژیک نمی بایست در یک سازمان و یا نهاد استانداری خلاصه شود و نیازمند ورود همه دستگاه های اجرایی استان است. باید به حوزه گردشگری به عنوان یک ضرورت برای توسعه استان نگاه کرد. 

قاسمی ایجاد اشتغال و کارآفرینی ، ارتقای سطح کیفیت زندگی جوامع محلی را از ثمرات این نگاه استراتژیک دانست و گفت: در پروژه توسعه گردشگری آبی استان سعی شده است به معماری پایدار بومی و استفاده از همه عناصر بومی و محلی توجه ویژه شود. 

وی ادامه داد: نقطه هدف ما در تالاب شادگان، روستای صراخیه است که بهترین ورودی به تالاب است و گردشگر با ورود به آن علاوه بر طبیعت زیبای تالاب و قایق سواری با نمایشگاه کوچکی از غذاهای محلی، لبنیات محلی خصوصا شیر گاومیش و صنایع دستی خاص منطقه مواجه می شود و پیش بینی ما جلب رضایت کامل گردشگر با توجه به ظرفیت های بالای منطقه است.

قاسمی گفت: تا پیش از این گردشگران بی واسطه وسیله نقلیه خود را در کنار تالاب شادگان  پارک می کرد و وارد تالاب می شدند.اما در این پروژه قبل از ورود به تالاب با محیط بومی اطراف تالاب آشنا می شوند . همچنین با زیست گاه های بومی ، گونه های پرندگان موجود در تالاب شادگان انس می گیرند. 

وی ادامه داد:  تالاب ها نقاط بسیار خوبی برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال و همچنین تفریح برای مردم محسوب می شوند و در خصوص تالاب شادگان در فاز های اولیه، رویکرد به شکلی است که مقدمه ای برای جذب سرمایه گذار داشته باشیم. فراموش نکنیم تالاب شادگان فرصت های بسیاری برای سرمایه گذاری دارد.

مشاور استاندار خوزستان عملکرد سازمان عمران ساحل کارون را در اجرای طرح توسعه گردشگری آبی در استان را موفقیت آمیز و قابل تقدیر دانست و گفت: سازمان عمران ساحل کارون عملیات اجرایی طرح های گردشگری آبی مورد نظر استاندار  خوزستان را با بکارگیری نیروهای مجرب و با برنامه ریزی مدون دنبال می کند. این مهم می تواند سایر استان های کشور که از این ظرفیت برخوددار هستند را نیز به تکاپو بیاندازد. 

قاسمی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح ها ارتقای سطح زندگی جوامع بومی ، اشتغال و ساماندهی جوامع بومی با حفظ سبک و سیاق بومی آنها است. مجموعه این اقدامات می تواند باعث قوام و ارتقای زندگی مردم خوزستان و زمینه ملاقات بیشتر گردشگران با استان زرخیر خوزستان را فراهم می کند

مشاور استاندار خوزستان با تقدیر از استاندار خوزستان به دلیل نگاه استراتژیک به حوزه گردشگری خوزستان اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرح های گردشگری آبی بتوان از منابع خدادادی و بی بدیل در این استان استفاده کافی و وافی را به عمل آوریم. 

این صاحبنظر در حوزه گردشگری همچنین به پروژه های گردشگری آبی در حوزه رودخانه کارون نیز اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای پروژه های گردشگری در حوزه رودخانه کارون پیوند دوباره شهروندان با این رودخانه زیبا در شهر است. 

قاسمی عنوان کرد: ارتباط و اتصال رودخانه کارون به حیات شهری منجر می شود. این پروژه ها می توان نقش محرک را در امر توسعه استان ایفا کند. پروژه های گردشگری آبی اسباب رشد و توسعه شهری را فراهم می کند و می تواند به مطالبات مردم در این حوزه پاسخ شایسته بدهد.

مشاور استاندار خوزستان گفت: پروژه های گردشگری آبی سطح سلیقه مردم را ارتقا می دهد و باعث رشد فکری در حوزه گردشگری می شود. 

وی  بيان كرد:مجموعه اقدامات استاندار خوزستان در حوزه گردشگری آبی به عنوان رویکرد مهم فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی در بستر برنامه ریزی های کلان قلمداد می شود و ظرفیت خوبی برای حیات دوباره به رودخانه های استان و همچنین امکان بازنگری در مواحهه و ملاقات با آنان را فراهم می کند. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار