اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۷۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
علیرضا عبدالله نژاد ؛ اختصاصی شوشان: 

چندی پیش کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس در بهارستان تصویب شد؛ این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند لازمه اجرایی شدن این طرح، وجود و حضور فعال احزاب به شکل پایدار است.موافقان طرح نیز نگاه استانی و ملی نمایندگان را از مزایای این طرح عنوان می کنند..

پایگاه خبری شوشان نیز در این راستا بر آن شد به سهم خود در جهت تنویر افکار عمومی جامعه، طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را بنا به بضاعت با دعوت از کارشناسان و صاحبنظران مسائل سیاسی و اجتماعی به بحث و تبادل نظر بگذارد.

این میزگرد با حضور امیدحلالی مدیرمسئول روزنامه فرهنگ جنوب، حاج ابراهیم عچرش فعال اصلاح طلب، سیدرسول موسوی مدیرمسئول روزنامه عصرکارون، عبدالرحمن نیک سرشت کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی ، عبدالرحیم سوارنژاد فعال فرهنگی و اجتماعی ، دکتر محسن صنیعی استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز  ،حسین حیدری عضو شورای شهر اهواز ، حجت الاسلام والمسلمین سعادت نیا رییس شورای شهر اهواز، تورج فتاحی دبیر حزب مردمسالاری در خوزستان و کریم طالقانی از فعالان سیاسی و فرهنگی استان خوزستان در محل تحریریه پایگاه خبری شوشان برگزار شد.

حلالی:  نقش کاندیداهای مستقل در آن کمرنگ می شود

در ابتدای این نشست ، امیدحلالی ضمن خوشآمد گویی به شرت کنندگان در این میزگرد گفت: با تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات در مجلس شورای اسلامی صاحبنظران و تحلیل گران با اظهارنظرهای متفاوت به مخالفت و یا موافقت با طرح در فضای رسانه ها و شبکه های اجتماعی پرداختند. 

حلالی افزود: آنچه در نظر طراحان طرح حائز اهمیت بوده است وجود یک مجلس و پارلمان قوی تر و تخصصی تر با ترکیب نمایندگان مجرب تر و توانمند تر نسبت به سایر ادوار مجلس بوده است.

 از سوی دیگر مخالفین طرح نیز بر این باورند با اجرای این طرح نقش کاندیداهای مستقل در آن کمرنگ می شود. و بیشتر فعالان حزبی و سیاسی و بزرگان اقوام بزرگ در مصدر کار قرار می گیرند. 

مدیرمسئول روزنامه فرهنگ جنوب بیان داشت:بر هر حال انچه به نظر می رسد این در طرح در مرحله تصمیم گیری نهایی است و بدون شک برگزاری اینگونه نشست ها و میزگردها می تواند نمایندگان مجلس را به تفکر و مداقه بیشتر وادارد و موجب پخته تر شدن طرح شود.

دکتر محسن صنیعی: طرح استانی شدن انتخابات لزوما به حضور فعال احزاب ختم نمی شود

دکتر محسن صنیعی استاد دانشگاه شهیدچمران اهواز که پیشتر در یادداشتی که در پایگاه خبری شوشان منتشر شده بود به اظهارنظر در این رابطه پرداخته بود گفت: در این میان سوالی مطرح می شود که چرا مسائلی نمایندگان فعلی مجلس را به ارائه این طرح و تصویب کلیات آن واداشته است؟ اگر فرض را بر این بگیریم که آنان با تصویب این طرح خواهان استقرار پارلمانی قوی تر و تخصصی تر هستند پس لازمه این مطلب این است که مجموع نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی از کارکرد و عملکرد مجلس فعلی و مجالس گذشته رضایتی ندارند. و تصور می کنند که می بایست انتخابات استانی شود تا نمایندگان قوی تر وارد بهارستان شوند. 
این استاد دانشگاه اضافه کرد: نمایندگان فعلی مجلس حتم بر این باورند که با تغییر سیستم انتخابات مجلس میتوان شاهد نمایندگان قوی تر بود. اما نباید از ذکر این نکته مهم نیز غافل بود که دلیل عدم ورود نمایندگان قوی به مجلس را باید در عدم رقابتی بودن انتخابات دوره های گذشته جستجو کرد.


دکتر صنیعی ادامه داد: بعد از مجلس چهارم رقابتی ترین انتخابات را در مجلس ششم شاهد بودیم. به گواه صاحبنظران مجلس ششم در قیاس با سایر مجالس گذشته بسیار قوی تر و پربارتر بود. در انتخابات گذشته انتخابات غیر رقابتی بود. در فضای عدم رقابت های سالم سیاسی نامزدهای انتخاباتی برای رای آوری به دادن وعده و وعیدهای غیرعملی روی می آورند.

این استاد دانشگاه یادآورشد: در شرایطی که رقابت سیاسی در انتخابات شکل نگیرد رقابت قومی جایگزین آن می شود.باید انتخابات را به سوی رقابتی شدن انتخابات سوق دهیم. طرح استانی شدن انتخابات لزوما به حضور فعال احزاب ختم نمی شود. یکی از موانع عدم رقابتی شدن انتخابات بحث نظارت استصوابی است.شورای نگهبان یک نهاد نظارتی است و می بایست درموضوع تعیین صلاحیت های کاندیداها به منابع چهارگانه و مستندات قانونی و استعلام های معتبر بسنده کند و از اعمال سلایق خود به جد خودداری کند.

صنیعی بیان داشت: باید فضایی در کشور فراهم شود که شایستگان بتوانند در انتخابات حضوری فعال داشته باشند. در چنین شرایطی نمایندگان توانمندی راهی بهارستان می شود. دراین طرح گفته شده است کاندیدای هر شهری باید حداقل 15 درصد آرای آن شهر را کسب کند. معنی این سخن این است که ممکن است کاندیدای 45 درصد آرای شهر خود را بدست آورد اما در مجموع آرای دیگر شهرها نتواند رای لازم را کسب کند.

 این در حالی است که مردم یک شهر کاندیدای خود را بهتر می شناسند. این درحالی است که مردم یک شهر نسبت به کاندیداهای خود دارای شناخت کافی هستند. حال این سوال مطرح است که چرا 15 درصد را میزان رای از حوزه انتخابیه خود انتخاب کرده اند.

این استاد دانشگاه افزود: در بحث نظارت استصوابی منظور این نیست که شورای نگهبان از حق نظارتی خود استفاده نکند بلکه طبق مصوبه مجلس پنجم و مجمع تشخیص مصلحت نظام این شورا می بایست در بحث تعیین صلاحیت ها تنها به منابع چهارگانه بسنده کند.

صنیعی ادامه داد: موافقین طرح استانی شدن انتخابات بر این باورند که اجرای این طرح نهادینه شدن فعالیت احزاب را به دنبال دارد. از یک منظر این باور صحیح است اما آیا در کشور امکان رقابت عادلانه برای همه گروه ها و احزاب سیاسی فراهم است؟ برخی از احزاب از ماه هاقبل لیست انتخاباتی خود را می بندند اما برخی از احزاب تا شب انتخابات هم از این امر بازمی مانند. در حال حاضر امکان رقابت عادلانه میان احزاب وجود ندارد، مشکلات اداری و اجرایی شهرستان بسیاری در مرکز حل و فصل شود.


در ادامه این میزگرد حاج ابراهیم عچرش از فعالان فرهنگی استان خوزستان نیز سوالی را مطرح کرد. او گفت: چه اتفاق مهمی در کشور شکل گرفته است که یکی از قوای مهم و بخشی از حاکمیت را واداشته که سیستم انتخاباتی کشور را تغییر دهد؟ چه عواملی در این خصوص دخالت دارند؟ 

فتاحی : ساختار دولت های ما هم چنان تمرکزگرا است

در این هنگام تورج فتاحی دبیرحزب مردمسالاری در استان خوزستان گفت: قرار نیست در این میزگرد نیت و هدف طراحان طرح استانی شدن انتخابات را بخوانیم. وی به فلسفه وجودی مجلس اشاره کرد و گفت: مجلس متشکل از مجموعه از نخبگان و منتخبان مردم است که در جهت توسعه پایدار و متوازن قوانینی را تدوین و تصویب کنند. در این میان مجلس قوی باید دارای سه ویژگی باشند. فتاحی از نخبگی ، قانون گذاری و رسیدن به توسعه متوازن را به عنوان سه ویژگی مجلس نام برد و گفت:ساختار دولت های ما هم چنان تمرکزگرا است، به هر حال همه ما را قبول داریم که بسیاری از مشکلات استانی و شهرستان های ما در مرکز باید حل و فصل شود.

طبیعی است که نماینده این وظیفه نمایندگی یک شهر به خوبی ادا کند. پیگیری امور عام مردم یکی از وظایف نمایندگان که با ارتباط با وزیران بتوانند مشکلات عام را در شهرها حل کنند. بر این اساس راه را بر ارتقا بستر شدن انتخابات امکان رقابت همه گروه ها، سلایق، احزاب اصلاح طلب فراهم شود.


دبیر حزب مردم سالاری در استان خوزستان تصریح کرد: در اعمال نظات استصوابی نباید اعمال سلیقه های شخصی و یا سیاسی نقشی داشته باشد.
تورج فتاحی بیان داشت: کارشناسان و صاحبنظران مسایل سیاسی بر این باورند که در 9 دوره گذشته مجلس علیرغم همه مزایا و کاستی ، تصمیمات این نهاد قانونگذار نتوانسته کشور را به توسعه متوازن رهنمون کند. 

فتاحی در جمع بندی نظرات خود گفت: در شرایط حاضر کشور فاقد احزاب فعال  و توانمند است .اما مگر می توان منکر حضور فعال اصلاح طلبان و اصولگرایان در عرصه قدرت شد؟ کدامیک از نمایندگان فعلی را می توان نام برد که به هیچ یک از ساختار قدرت وابسته نباشند؟ بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس به ساختار قدرت وابسته اند. این طرح باعث پاسخگو تر شدن ارکان قدرت به مردم خواهد شد. 

موسوی : استانی  شدن انتخابات موجب کارآمدی واثر بخشی بیشتر مجلس میشود

در این هنگام سید رسول موسوی مدیرمسئول روزنامه عصرکارون بیان داشت:استانی  شدن انتخابات موجب کارآمدی واثر بخشی بیشتر مجلس میشود زیرا وحدت و انسجام بیشتر فراکسیون های استانی و منطقه ای برای تمرکز بر توسعه منطقه ای و پرهیز از «جزیزه ای اندیشیدن» منجر میشود نمایندگان منتخب بر نقش ذاتی خود در قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون تمرکز پیدا میکند نگاه های محدود قبیله ای و روستائی به نگاه جامع تر تبدیل می شود.

موسوی بیان داشت: راه برای ورود افراد شایسته ،عاقل و توانمند از لحاظ علمی بازتر خواهد شد و افراد ناتوان که تا کنون بدلیل مسائل واختلافات منطقه ای و رانت و با اتکا به آرا قبیله ای و طوایفی و محله ای وارد مجلس شدند نخواهند توانست وارد مجلس شوند البته اجرای صحیح و دقیق این قانون بشرایطی مرتبط است که این شرایط از طریق مسئولان دولت در مناطق مختلف کشور باید محقق شود و این شرایط عبارتند از : 
* تقویت حاکمیت تفکر جامع وملی بجای محلی اندیشی و محلی گرائی 
*  توجه شان و جایگاه مجلس در قانون اساسی ، قانون گذاری نه اجرای سیاست های محلی . اجرای سیاست ها و قانون گذاری محلی، شان شورای اسلامی شهر و روستا است و نه مجلس شورای اسلامی 
3- اولویت بخشیدن به منافع ملی بجای منافع محلی و منطقه ای 
4- با تجدید نظر در شیوه وروش انتخابات بمنظور حضور وایجاد رغبت برای نخبگان و صاحب نظران واندیشمندان شایسته برای نامزدی در انتخابات استانی مجلس ، ویژگی ها و شایستگی ها و توانمندیها در مطبوعات و رادیو و تلویزیون به مردم معرفی میشوند تا مردم فریب تبلیغات غلط و انحرافی را نخورند .
5- تشویق و تاکید برآزادی تحزب و تشویق تشکل های سیاسی برای آگاهی بخشی هرچه بیشتر به مردم برای شرکت حداکثر در انتخابات و تعیین سرنوشت سیاسی خود در انتخابات و انتخاب احسن
6- با حضور درست ودقیق احزاب و گروههای سیاسی در انتخابات استانی تفکر طایفه گری ودوری از رفتارهای غیر دموکراتیک و سود جوئی کانون قدرت سنتی برچیده میشود 
7- مشکلات اجرائی مجریان کم خواهد شد واستقلال بیشتری در اجرا پیدا میکنند و دخالت نمایندگان در اجرا بر طرف خواهد شد.
8- جایگاه اجرا ومنضو بین دولت قویتر ،کارآمدتر وبرنامه ریز تر خواهد بود ،بدنبال آن جایگاه و اجرائی حوزه فرعی خود به خود تقویت خواهد شد و این امتیاز بزرگی برای مناطق فرعی است.
9- مسائل اجتماعی قومی و محلی به صورت کامل مدیریت خواهد شد .
10- بدلیل توانائی نمایندگان ومدیران استانی از لحاظ سیاسی واجرائی ماموریتهای بیشتری در بعد اقتصادی واجتماعی و فرهنگی از مرکز به استان واگذار خواهد شد ودر واقع مرکز گرائی از بین خواهد رفت و حکومت محلی هم از لحاظ اختیارات و وظایف وماموریت نماد و تعین بیشتری خواهد کرد و به نوعی حکومت محلی کامل خواهیم رسید.

در ادامه تورج فتاحی دبیر حزب مردمسالاری به مزایای طرح استانی شده انتخابات مجلس پرداخت و گفت:  کلان نگری به جای خودنگری، راجع موضوعات کلان اگر صحبت کنیم نخبه گری به جای قوم گرایی، تاثیرگذاری مناسبات قومی بسیار کم است،در کلان مناسبت قومی رنگ می بازد، تشکل سیاسی و حزب پاسخگو باشد و نماینده منافع استانی را پیگیری می کند به جای تمرکز بر منافع شهرستان خود.

فتاحی بیان داشت:تجربه مجالس گذشته تاثیرگذاری نمایندگان شاخص در تیم سازی موثرتر است، شهرهای خود دنبال مسائل معمولی تر هستند.ساختار به سمت کلان نگری باشد به فلسفه وجودی مجلس بیشتر نزدیک تر می شود و هر چه به سمت شهرستان برویم این موضوع کم رنگ تر می شود و تمایل نمایندگان به پاسخگویی به افراد و افراد وام دار خود هستند، نماینده ای داریم که 800 مراسم ختم رفته آیا به لحاظ جامعه شناختی دارای کارکرد و کج کارکرد است.

طالقانی : موافق مشروط طرح استانی شدن انتخابات هستم 

کریم طالقانی از روزنامه نگاران و فعالان فرهنگی استان خوزستان نیز در این میزگرد گفت: بررسی و نقد پیرامون در صدد نیت خوانی نیستیم. پاسخ سوال حاج ابراهیم عچرش را باید طراحان انتخابات بدهند. این طرح تا زمانی که به قانون تبدیل نشده است نمی توان با آن صدرصد موافق و یا مخالف بود.  ابهامات در این زمینه وجود دارد. در دوره گذشته نیز دیدیم نمایندگان طرح کارشناسی ارشد را برای کاندیداتوری به تصویب رساندند اما با این وجود 200 نماینده تازه نفس به پارلمان راه پیدا کرد. 

طالقانی بیان داشت: طرح استانی شدن انتخابات از پختگی لازم برخوردار نیست،نمونه آن پنج سال سکونت را با یک دوره نمایندگی حل کرده اند، یا طرح  تعیین صلاحیت نمایندگان فعلی نیاز به صلاحیت ندارند، که توسط شورای نگهبان رد شد. در استانی شدن انتخابات رقابت میان احزاب  را خواهیم داشت. 
طالقانی ادامه داد: در این طرح باید در خصوص قانونی بودن یا نبودن احزاب قومی نیز در انتخابات دیده شود. افرادی که می گویند این طرح موجل منازعات و تنش های قومی می شود باید به این سوال پاسخ صریح بدهند که آیا اصولا احزاب قومی به شکل قانونی و شفاف می توانند در انتخابات فعالیت کنند و لیست بدهند؟

طالقانی تصریح کرد: پیشرفت علمی در جامعه وجود دارد؟ خیلی از فارغ التحصیلان، آمار بالای بانوان در دانشگاه ها همه اینها می تواند پیام داشته باشد. نمایندگان مردم بیشتر در مسایل امور قرار بگیرند.

این روزنامه نگار ادامه داد: امروز در عرصه فرهنگی و تریبون ما عمل می کند؟ در بخش اجتماعی آیا شخصیت افراد حول محور اندیشه ارزیابی می شود؟ افراد با پایگاه های اجتماعی خود ارزیابی می شوند؟ احزاب به معنای واقعی کلمه نداریم. این 26 حزب در استان که اقایون از آن نام میبرند کجا هستند؟

طالقانی ادامه داد: حضور احزاب سیاسی در استان محدود به زمان برگزاری انتخابات است و هیچ تریبونی برای پاسخگوی وجود ندارد، چرا باید بهترین و کارآمدترین نمایندگان از تهران باشند؟ چرا باید شاهد تجمع نمایندگان خوزستان تنها در دو کمیسیون باشیم؟یک دوم در کمیسیون کشاورزی و انرژی وجود دارد آیا در این دو حوزه استانی موفق هستیم، جزو یک نفر به عنوان هیات رئیسه است آیا با سایرین نمی توانستند در جایگاه روسای کمیسیون ها حضور داشته باشند؟

طالقانی ادامه داد: موافق طرح به شکل مشروط هستم. به شرط حضور فعال احزاب، فعالان سیاسی دنبال فعالیت های شناسنامه دار باشند، خانه احزاب در استان فعال شوند، صادقانه عمل کنند، نشریه داشته باشند، اگر مجوز کشوری داشته باشند باید فعالیت خود را بومی سازی کنند.

در ادامه سید رسول موسوی گفت : موافق صد در صد طرح استانی شدن انتخابات هستم، فعالیت اقوام اصل 26 قانون اساسی می تواند فعالیت خوبی داشته باشد. مشروط بر اینکه مرام نامه و اساسنامه در ماده 10 احزاب تثبیت  شود و بعد از تثبیت بر اساس آنچه تصویب شده انجام شود. به دیکتاتوری کشیده نشود. در استان های سیستان و کردستان و آذربایجان احزاب قومی داریم.

نیک سرشت: طرح  استانی شدن انتخابات برای ذبح طبقات فرودست جامعه است

عبدالرحمن نیک سرشت از کارشناسان مسایل استان خوزستان نیز گفت: : نظام جمهوری اسلامی نباید به سمت و سوی اشراف گرایی برود و از پوپولیسم یه معنای مردمی بودن خود فاصله بگیرد. به نظر می رسد این طرح منافع برخی از خاندان را تقویت می کند. این طرح مانع گردش نخبگان در پارلمان می شود. در نظام جمهوری اسلامی باید از جزء به کل رسید . چانه زنی از پایین به بالا باشد.با تصویب این طرح می خواهند جایگاه خودشان را در این نهاد قانونگذاری تثبیت کنند. 

نیکسرشت ادامه داد: نوسازی سیاسی در دوران احمدی نژاد به شکل پوپولیست افسار گسیخته و انجام شد.در حوزه انتخابیه نمایندگان گرایشات قومی،  سهم قومیت ها ، خاستگاه قومیت ها در جزء انکاری است نه کلان انگاری.

این فعال سیاسی ادامه داد:  هر منطقه گرایشات خاص خودش را دارد و مطالبات خودش را دارد، به طور مثال مطالبات رامهرمز در کل استان جمع نمی شود. طرح استانی شدن انتخابات مجلس چون طرح مدل نیست از نظر بنده مردود  است.

نیک سرشت خاطرنشان کرد: طرح  استانی شدن انتخابات برای ذبح طبقات فرودست جامعه است. بوم زادگرایی  به هیچ وجه در کلان نگری خلاصه نمی شود و این از جز به بوم گرایی  می رسیم و این طرح  یک دام و یک فریب می دانیم! وظیفه ذاتی شورای نگهبان این است که کشور را  ما در مقابل معایت این طرح آگاه کند. باید  نگاه غارتی به قدرت در کشور برچیده شود. 


سوارنژاد: این طرح را در زمره مطالبات اجتماعی مردم نمی دانم

عبدالرحیم سوار نژاد  ازفعالان فرهنگی استان نیز در این میزگرد به ابراز نظرات خود پرداخت: برای اجرای هر طرحی می بایستی عنصر زمان و  جغرافیای تاریخی آن را مورد واکاوی قرار داد.  تا آن طرح با مطالبات اجتماعی متناسب باشد،این طرح را در زمره مطالبات اجتماعی مردم  نمی دانم و مخالف صدرصد این طرح هستم.

سوارنژاد به نگارش مقاله خود با عنوان فوریت بدون فوریت اشاره کرد و گفت:  مطالبات مردم را باید در جای دیگر جستجو کرد، موافقان طرح استانی شدن انتخابات نیروهای درون قدرت هستند و مخالفان خارج از قدرت هستند. موافقان می خواهند حاکمیت خودشان را تثبیت کنند و مخالفان می خواهند به قدرت ورود کنند.

وی به سخنان حجت الاسلام یونسی پیرامون انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: گردش نخبگان در قدرت ضروری است. این طرح را مخالف گردش نخبگان در قدرت می دانم. در این طرح کاندیداهای شناخته شده تر به قدرت می رشند و کاندیداهای مستقل و ناشناس تر از شانس کمتری برخوددار هستند. این طرح مشارکت مردم را کاهش می دهد. 
 به عقیده سوارنژاد این طرح ایجاد رانت می کند و به تمرکزگرایی در حاکمیت می انحامد. نباید در مسایل بومی و استانی مسایل بومی و شرایط جغرافیایی استان را نادیده گرفت. نمونه تصمیماتی که بدون درنظر گرفتن مسایل بومی و استانی بودیم را در بحث احداث سدگتوند علیا بودیم.  این سد  رونق اقتصادی شوشتر و گتوند را از بین برد.

سوارنژاد بیان داشت: در حوزه آموزش و پرورش نقش معلمان صفر است و بخشنامه و شیوه نامه از بالا به پایین صادر می شود. خروجی آموزش و پرورش مناسب با مطالبات اجتماعی نبوده است چون نقش معلمان دیده نشده است. در یک کلام اجرای طرح استانی شدن انتخابات تثبیت قدرت نمایندگان فعلی را در بر دارد. 

عچرش: صاحبان ثروت و قدرت در این طرح تعیین کننده خواهند بود

حاج ابراهیم عچرش از فعالان عرصه اجتماعی و فرهنگی نیز گفت: آرایش و صف بندی های سیاسی در کشور در حال تغییر است. احزاب و جریانات نوظهوری پا به عرصه گذاشته اند. و آرایش های سیاسی دستخوش تغییرات اساسی شده است. بخشی از حاکمیت با هدف تثبیت خود در قدرت این طرح را دنبال می کند. 

عچرش ادامه داد: به نظر می رسد طرح استانی شدن انتخابات طرح بخشی از حاکمیت است. کل 
 حاکمیت برای آن برنامه ریزی نکرده است.. نگاه حاکمیت نیست و خاستگاه مردمی ندارد. چرا که دغدغه اصلی مردم مسائل اقتصادی و معیشتی است. این طرح پاسخگوی کدام آلام و دردها ازجامعه است؟ بخشی از حاکمیت بقای خودش را در این طرح می داند.

وی ادامه داد: به نظر می سد باید فکری برای اقوام و خرده فرهنگ ها در کشور کرد. در این خصوص اراده جدی را برای سامان دادن به مسائل قومی نمی بینم.ما فاقد نظام ساختاری هدفمند و ضابطه مند برای حل مسائل ملی و استانی هستیم.بخشی از حاکمیت پویایی لازم را ندارد و تنها به بخش هایی متمرکز شده این که تنها به تقویت یک جریان خاص در کشور منجر شده است. 

عچرش ادامه داد:  جریان متولی این امر به دنبال چه هستند؟ در این تغییر و آرایش سیاسی جدید دنبال بازسازی خودش است، این قدر شکاف این قدر مصیبت ها افزایش پیدا کرده است؟!

وی تصریح کرد: به نظر می رسد در طرح استانی شدن انتخابات راه برای ورودپول های کثیف و مهندسی کردن انتخابات گشوده می شود.  بخاطر اینکه جریان سیاسی قدرتمند نداریم.صاحیان قدرت انان کار را در دست می گیرند. اصلاح طلبان در این انتخابات به تفاهم نخواهند رسید. با هیچ محوری در انتخابات خبرگان و مجلس لیدرهای اصلاح طلب نقش ندارند. انتخابات را باید در سطح ملی تعریف کرد.

عجرش ادامه داد: ساختار تشکیلاتی فعلی برای اجرای این طرح مناسب نیست. اشکالات اساسی بر این طرح وارد است. در این طرح اهواز با 45 درصد از واجدین شرایط برای شهرهای دیگر تصمیم می گیرد و این خلاف عدالت در انتخابات است. صاحبان ثروت و قدرت در این طرح تعیین کننده خواهند بود. یک حوزه انتخابیه می تواند برای یک حوزه دیگر تعیین تکلیف کند و این یک اشکال اساسی است. 
عچرش پیش بینی کرد این طرح اجرایی نمی شود و در نهایت توسط شورای نگهبان رد خواهد شد. 


حیدری : این طرح نمایندگان را از بخشی نگری به کلان نگری سوق می دهد

حسین حیدری از فعالان عرصه فرهنگی و عضو شورای شهر اهواز نیز در این میزگرد گفت:  باید نخبگان نقطه نظرات خود را اعلام کنند، یکی از مشکلات در مناسبات خصوصا در زمان برگزاری انتخابات عدم فعالیت سازمان دهی شده و ضابطه مند احزاب سیاسی است. طرح استانی شدن انتخابات فرصت خوبی را برای فعالیت احزاب سیاسی و قانونی در کشور فراهم می کند و احزاب می توانند در چارچوب قانون انتخابات فعالیت های خود را در سراسر کشور گسترش بدهند. در این صورت خواهد بود که می توانند پس از پیروزی نیز در مقابل مطالبات مردم پاسخگو باشند. 

این عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: در طرح استانی شدن انتخابات مجلس  نمایندگان را از بخشی نگری به کلان نگری سوق می دهد و منافع استانی را در اولویت قرار می دهند و با  هم دل شدن نمایندگان ایجاد وحدت بیشتری می کند.این طرح می تواند به همگرایی و اتحاد میان مجمع نمایندگان استان بینجامد. در حال حاضر شاهد تشدید اختلافات میان نمایندگان پیرامون منافع حوزه انتخابیه هستیم که در این طرح این اختلافات فروکش کرده و مطالبات استانی می شود.

حیدری افزود: در مجموع محاسن این طرح را بیش از معایب می دانم و به نفع منافع استان است. این طرح انتخابات در استان را به جای گرایش به سمت قوم گرایی به سمت فعالیت های حزبی و سیاسی سوق می دهد.این طرح همچنین دخالت نمایندگاه مجلس در انتصابات استانی را کاهش می دهد .


کایدانی: زمینه را برای ورود افراد متخصص و کارآمد را به پارلمان فراهم می کند

در ادامه کایدانی از فعالان اقتصادی و مدیرمسئول پایگاه خبری کابان نیوز می گوید:  نمایندگان مجلس از ابزارهای لازم برای نظارت بر اجرای قانون اساسی را دارند. طرح سوال ، تحقیق و تفحص و استیضاح از ابزارهای مجلس برای نظارت بر اجرای قانون اساسی است.یک نماینده مجلس باید از قابلیت ها و توانمندهای لازم برای نمایندگی یک شهرستان را داشته باشد. متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس به جای حل مشکلات اساسی نظیر اشتغال و بیکاری به فربه شدن نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی کمک کرده اند که خلاف سیاست های نظام می باشد. 

کایدانی با دفاع از طرح استانی شدن انتخابات گفت: من با این طرح موافقم چون زمینه را برای ورود افراد متخصص و کارآمد را به پارلمان فراهم میکند.
سید رسول موسوی در ادامه به جمع بندی نظرات خود پرداخت و گفت: استانی شدن طرح انتخابات موجب اثر بخشی مجلس می شود  و از جزیره شدن نگاه به توسعه جلوگیری می کند.این طرح بر نقش ذاتی در قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون این طرح تمرکز پیدا می کند و نماینده با این تمرکز برگزیده می شود.نگاه محدود قبیله ای رابه  نگاه کارآمد تبدیل کند. راه برای افراد شایسته و توانمند و علمی باز کند و راه را برای ورود که تاکنون با اتکاه  به آرای قبیله ای و قومی وارد می شوند مسدود می کند. ملی گرایی را جایگزین قوم گرایی و منطقه گرایی می کند. زمینه را برای حضور نخبگان در مجلس فراهم می کند.

سعادت نیا: چرا اینگونه طرح ها همیشه در سال پایانی مجالس مطرح می شود؟

در ادامه این میزگرد که پیرامون طرح استانی شدن انتخابات مجلس در پایگاه خبری شوشان برگزار شده بود حجت الاسلام والمسلمین سعادت نیا رییس شورای شهر اهواز نیز به ابراز نظر خود پرداخت و گفت: باید از ایده آل گرایی فاصله بگیریم و واقع گرا باشیم. همانگونه که بیانگذار جمهوری اسلامی بیان فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه پیش نه یک کلمه کم.

رییس شورای شهر اهواز ادامه داد: در این راستا هر تصمیم و قانونی که جمهوریت و اسلامیت نظام را تقویت کند مثبت ارزیابی می شود و در غیر این صورت نمیتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

سعادت نیا بیان بررسی این طرح را در شرایط فعلی جزو اولویت ها و نیازهای اساسی مردم ندانست و گفت: چرا نباید نخبگان استان خوزستان در زیر یک سقف بنشینند و مسائل استان را مورد مداقه و واکاوی قرا بدهند؟ 

رییس شورای شهر اهواز با تقدیر از زحمات و تلاش های استاندار خوزستان گفت: متاسفانه در این دوره و حتی اداوار گذشته شاهد همگرایی و اتحاد میان نمایندگان مجلس در استان خوزستان نبوده ایم. 

سعادت نیا اظهار داشت: با هم افزایی و همگرایی است که می شود بر مشکلات استان خوزستان فائق امد. باید از همه ظرفیت ها ی استان در جهت توسعه متوازن استفاده کرد. باید قدردان وجود یک نظام ولایی باشیم. و این جایگاه را تقویت کنیم. دنبال نیت خوانی نباشیم. قوانینی که تصویب می کنیم باید جامع الافراد و مانع الاغیار باشد. 
رییس شورای شهر اهواز افزود: باید بررسی شودکه تصویب این طرح نیازهای فعلی جامعه را پوشش می دهد یا خیر؟ آیا طرح استانی شدن انتخابات به عقلانی شدن تصمیمات این نهاد قانونگذاری تبدیل خواهد شد یا خیر؟ به نظر می رسد این طرح در مشارکت مردم در انتخابات چندان تاثیری نداشته باشد. مردم در همه شرایط پشتیبان نظام بوده اند و خواهند بود. انتخابات در کشور مظهر دموکراسی است. 

سعادت نیا ادامه داد: طرح استانی شدن انتخابات نیازهای فوریتی جامعه را ندیده است. رییس شورای شهر اهواز با طرح یک سوال به سخنان خود خاتمه داد که چرا اینگونه طرح ها همیشه در سال پایانی مجالس مطرح می شود؟آیا این طرح به ارتقای جایگاه اجتماعی استان تبدیل خواهد شد؟



comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۲
comment
comment
پسر اهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
comment
0
0
comment خب خروجی این جلسه چی میشه ....؟
comment
همشهرى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
comment
0
0
comment واقعا چه نخبگان سياسي جمع شدة اند وچه برون داد پر بارى واقعا استفاده كرديم...
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار