اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
رئیس مرکز بهداشت استان خبر داد:
رييس مركز بهداشت خوزستان نتايج و دستاوردهاي طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت استان را تشريح كرد
به گزارش وب دا خوزستان، دكتر شکراله سلمان​زاده معاون بهداشت دانشگاه در نشست خبري به مناسبت هفته دولت، اظهار داشت: وجود برخی چالش​ها در حوزه سلامت موجب شد اجراي طرح تحول در نظام سلامت به يك اولويت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تبديل شود. گام دوم اجراي اين طرح نيز در حوزه بهداشت در دستور كار قرار گرفت.
 
وي ادامه داد: اين طرح در حوزه بهداشت در حال اجرا است و يكي از مهم‌ترين اهداف آن، تامين مراقبت​هاي اوليه سلامت و بهداشت در روستاها است. البته اين مهم سال‌ها در حال اجرا بوده است ولي تلاش شد چالش‌هاي موجود در اين حوزه، بر اساس برنامه​ريزي​هاي طرح تحول نظام سلامت رفع شود.
 
رييس مركز بهداشت خوزستان گفت: از جمله مشكلاتي كه در روستاها وجود داشت، نبود پزشك براي تيم​هاي سلامت بود. وظيفه ارايه خدمات سلامت در روستاها و رهبري تيم سلامت بر عهده پزشك است. در اين زمينه كمبود داشتيم اما اكنون 100 درصد تيم​هاي سلامت داراي پزشك شده‌اند. اين در حالي است كه اين پوشش در سال 90 تا 92 حدود 84 درصد بوده است.
 
سلمان ​زاده افزود: وظايف پزشك در تيم​هاي سلامت روستاها با شهرها متفاوت است به گونه​اي كه پزشك در روستا، جامع​نگر است و علاوه بر وظيفه درمان، مشكلات بهداشتي منطقه تحت پوشش خود را شناسايي مي‌كند، بيماريابي نيز توسط پزشک انجام و خدمات به شكل فعال از سوي پزشك و تيم سلامت ارايه مي​شود.
 
وي اظهار داشت: يكي ديگر از مشكلات حوزه بهداشت اين بود كه طرح گسترش شبكه در استان كامل نشده بود که کمبود 94 خانه بهداشت از مشکلات حوزه بهداشت خوزستان به شمار مي​رود. در حال حاضر همه این 94 خانه بهداشت در حال ساخت است و بيش از 80 درصد از این تعداد نیز تحويل داده شد. همچنين مجوز پذيرش بهورز براي اين خانه​هاي بهداشت اخذ شده و بيش از 70 درصد بهورزان جذب شدند و مشغول به تحصيل هستند كه پس از گذراندن دوره​هاي لازم، وارد خانه​هاي بهداشت مي​شوند.
 
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: از ديگر اقدامات انجام شده در طرح تحول نظام سلامت حوزه بهداشت، تجهيز مراكز دندان‌پزشكي در مراكز بهداشتی و درماني روستايي است. در این زمینه تمام مراكز به طور كامل تجهيز شدند و نيروي انساني دندان‌پزشكي اعم از دندان‌پزشك يا كاردان و تكنسين دهان و دندان به كار گرفته شدند.
 
سلمان ​زاده افزود: يكي از مشكلات و چالش​هايي كه در شروع كار دولت يازدهم وجود داشت، نبود عدالت در سلامت بود. تمام خدمات در روستاها ارايه مي​شد اما در شهرها و به خصوص حاشيه شهرها خدمات بهداشتي به خوبي ارايه نمي​شد. مهاجرت روستاييان به شهرها نيز در يك فاصله زماني افزایش يافت و حاشيه شهرها به طور نامناسبي گسترش پيدا كرده بود كه متاسفانه خدمات و مراقبت​هاي اوليه سلامت در آن جا اجرا نمي​شد. این شرایط موجب شد که برنامه خوبي براي ساماندهی سلامت حاشيه شهرها در نظر گرفته شود و همان‌طور كه در روستاها خانه بهداشت راه​اندازي شد، در حاشيه شهرها نیز پايگاه سلامت خواهيم داشت و هر چند پايگاه سلامت زير نظر يك مركز سلامت جامعه قرار مي​گيرند.
 
رييس مركز بهداشت خوزستان در باره شاخص​هاي بهداشتي در استان گفت: ميزان مرگ و مير نوزادان در یک‌هزار تولد زنده كه يك شاخص مهم جهاني است، در فاصله سال‌هاي 90 تا 92 به حدود 12.45 رسيد و خوشبختانه اکنون به 9.92 كاهش يافته است. ميزان مرگ و مير كودكان زير يك سال در هر یک هزار تولد زنده نیز از 17.6 به 13.8 كاهش پيدا كرده و شاخص خوزستان از شاخص كشوري بهتر است.
 
سلمان ​زاده ادامه داد: همچنين ميزان مرگ و مير كودكان زير 5 سال در یک‌هزار تولد زنده نيز از 22.22 به 15.9 كاهش پيدا كرد و در اين مورد نيز رقم خوزستان نسبت به شاخص كشوري پایین‌تر است و وضعیت بهتری داریم.
 
وي اظهار داشت: يكي ديگر از شاخص​ها، ميزان باروري كلي است كه با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر لزوم افزايش جمعيت و همچنين با توجه به آمارها که نشان مي​دهند جميعت كشور ما در حال پيشروي به سوي سالمندي است؛ بسيار مورد تاكيد است كه ميزان باروري كلي افزايش يابد. ميزان باروري كلي در واقع تعداد فرزنداني است كه هر خانم در دوره باروری خود به دنيا می‌آورد.
 
رييس مركز بهداشت خوزستان تصريح كرد: براي تجديد نسل و افزايش جمعيت جوان و پويا، بايد ميزان باروري كلي بالاي 2 درصد باشد كه متاسفانه این شاخص اکنون در كل كشور 1.7 است. با این حال در استان خوزستان پس از ابلاغ سياست​هاي جمعيتي، كار فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در اين زمينه شروع شد و در 2 سال اخير اين شاخص ارتقا یافته و به 2.7 درصد رسیده است.
 
سلمان ​زاده افزود: در حاشيه شهر، 40 مركز سلامت جامعه و 60 پايگاه سلامت ایجاد خواهد شد و مراقبت​ها به شكل فعال در اين نقاط اعمال مي​شود. در مراكز روستايي نیز 27 آزمايشگاه تشخیص طبی را تكميل كرده‌ايم تا از مراجعه​هاي بسيار به مركز شهرها برای انجام آزمایش خودداري شود.
 
وي گفت: همچون سامانه فوريت​هاي پليسي 110، در طرح تحول نظام سلامت حوزه بهداشت شاهد راه​اندازي سامانه بهداشت 190 خواهيم بود و از اين طريق، مشاركت مردم را مي​طلبيم تا با مشاهده هرگونه تهديد و مشكل بهداشتي، اطلاع​رساني كنند.

دکتر عبداله رفیعی معاون آموزشی دانشگاه در ادامه برنامه ارائه خدمات مناسب و با کیفیت را نیازمند آموزش مناسب نیروهای جوان دانست و گفت: سیاست دانشگاه در طول این مدت توسعه تحصیلات تکمیلی در سطح دانشگاه است و به منظور اینکه عدالت در آموزش نیز رعایت شود مجتمع های عالی سلامت را در شهرهای دیگر استان راه اندازی می کنیم تا دیگر مناطق استان نیز سهمی از آموزش نیروها را داشته باشند و به همین دلیل تا به امروز مجوز 2 مجتمع سلامت را در شهرستان های ماهشهر و رامهرمز گرفته ایم. دانشگاه های بزرگ باید به سمت تربیت نیرو در سطوح تخصصی و فوق تخصصی بروند و آموزش در زمینه های پایین تر را به مجتمع های عالی سلامت بسپارند. یکی از معضلات ما نبود نیروی انسانی کارآمد می باشد و باید به سمت تربیت نیرو های مورد نیاز حرکت کنیم و به منظور پایداری نیروها در سطح استان بخشی از پذیرش را به بومی گزینی اختصاص داده ایم و در برخی رشته ها حدود 30 درصد را به نیروهای بومی داده ایم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار