اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸
چالش انتخاب رییس شورای شهر اهواز به اوج رسید/انتخاب هیات رییسه به هفته آینده موکول شد ش
یکصدمین جلسه شورای شهر اهواز که با دستور کار  انتخابات هیات رئیسه جدید شورا برای سال سوم برگزار شده بود، بدون انجام انتخابات به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، این جلسه، امروز دوشنبه(16 شهریورماه) در صحن علنی شورا در حالی برگزار شد که اختلاف نظر بر سر قانونی یا غیرقانونی بودن برگزاری این انتخابات در تاریخ تعیین شده بالا گرفت.

ابتدا جمشید سلحشور، منشی شورای شهر دستور کار جلسه که انتخابات سال سوم هیات رئیسه شورا بود، را قرائت کرد. پیش از ورود به دستورکار جلسه، حجت الاسلام و المسلمین قربانعلی سعادت نیا رئیس شورای شهر اهواز اظهار کرد: در طول یک سال گذشته فعالیت شورا با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود و شاید یکسری ناهماهنگی ها و چالش هایی نیز در این مدت وجود داشت اما تلخی این شرایط با درایت اعضای شورای شهر برطرف شد و شیرینی آن آرامشی بر فضای شورا، شهرداری و مجموعه شهر حاکم کرد.

وی ادامه داد: با توجه شرایط سیاسی، اجتماعی و مسایل اقتصادی به خصوص در بخش درآمدها، فرصت کار برای شورا در سال دوم فعالیت فراهم و این یک سال نیز با ارامشی نسبی طی شد.

سعادت نیا افزود: شورای اسلامی شهر مردمی ترین، مدنی ترین و مهمترین و فراگیرترین نهاد در کشور باشد که فعالیت آن توانسته بار سنگینی از دوش دولت بردارد. این نهاد مدنی یک پارلمان محلی است که فعالیت آن در کشور موجب شده دولت بتواند به اقدامات کلان خود در حوزه های مختلف کشور بپردازد.

رییس شورای شهر اهواز گفت: شورا فرصتی شد که دموکراسی مردم سالاری دینی در کشور فراگیرتر شود. ایران اسلامی به عنوان تنها کشور در منطقه است که توانسته با راه اندازی شوراها دموکراسی را به شایستگی جاری سازد.

وی ادامه داد: در طول سال گذشته تلاش در جهت اشرافیت بر مدیریت شهری و ارتباط گسترده با مدیران شهری و نماینده عالی دولت به ویژه فرماندار و همچنین مجموعه ها و نهادهای اجرایی دیگر سرلوحه کار شورای شهر بوده است و شورا نیز در این مدت توانست به واسطه همین ارتباط گسترده علی رغم وجود حاشیه هایی در بحث دستفروشان، بنکداران، کشتارگاه دام و سایر موارد، مدیریت شهری را بیش از پیش فراگیر کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا؛ پس از سخنان رئیس شورای شهر طبق اعلام منشی شورا، باید اعضا وارد دستور کار جلسه می شدند اما بحث ها بر سر غیرقانونی بودن برگزاری انتخابات هیات رئیسه جدید در تاریخ امروز با سخنرانی حسین حیدری آغاز شد.

حسین حیدری  عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: طبق قانون شوراها، هیات رئیسه برای مدت یک سال انتخاب می شود و با توجه به اینکه هیات رئیسه قبلی در تاریخ 5 مهرماه 93 انتخاب شد، باید انتخابات امسال نیز در همان تاریخ برگزار شود. در غیر این صورت مدت فعالیت هیات رییسه فعلی به کمتر از یک سال می رسد.

وی خطاب به فرماندار اهواز که در جلسه حضور داشت، گفت: انتخابات دور قبل هیات رئیسه 5 مهرماه 93 صورت گرفت و طبق قانون باید در همان زمان در سال 94 برگزار شود. شما به استناد کدام قانون و دلایل قانونی قصد دارید انتخابات را امروز (16 شهریور) برگزار کنید.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: با توجه به اینکه جلسه انتخاب هیات رئیس جدید همچون سال گذشته باید در تاریخ 5 مهرماه 94 برگزار شود، بنابراین جلسه امروز غیرقانونی است.

به گزارش ایسنا؛ اسماعیل ارزانی فرماندار اهواز که در جلسه حضور یافته بود، در مورد این بحث ها، اظهار کرد: طبق قانون، پس از تشکیل شورا و آغاز به کار رسمی آن، هیات رئیسه جدید شورا برای مدت یک سال انتخاب می شود و این روند در سال بعد نیز باید تجدید شود. اما این اقدام در سال 93 از سوی شما اعضای شورا شهر با تأخیر انجام شد که از نظر من دلیل شما در آن زمان برای دیر برگزار کردن انتخابات دلیلی غیرموجه بوده است. چرا که انتخابات هیات رییسه سال گذشته همچون انتخابات هیات رئیسه دور اول شورای چهارم که در تاریخ 12 شهریورماه 92 برگزار شده بود، انجام می گرفت.

وی خطاب به اعضای شورای شهر که برخی از این اعضا اصرار به برگزار نشدن انتخابات امروز (16 شهریورماه) داشتند، گفت: چنانچه انتخابات هیات رییسه مانند سال گذشته که در زمان مقرر برگزار نشد، در تاریخ 5 مهر 94 نیز به نتیجه نرسد تکلیف چه می شود؟ شما اعضای شورا باید انتخابات را در همان تاریخ 12 شهریورماه برگزار می کردید. عقب انداختن این انتخابات موجب می شود حکایت سال گذشته تکرار شود. کاری نکنید که گرفتار اتفاقات پارسال شوید.

فرماندار اهواز تصریح کرد: سال گذشته از این اقدام بسیار ضرر کردیم چرا که قانونا باید انتخابات هیات رئیسه در زمان مقرر انجام می شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا؛ پس از این بحث ها، علاوه بر حسین حیدری، جانعلی خورشیدی و هوشنگ شیرمردی دو عضو دیگر شورای شهر نیز بر عدم برگزاری انتخابات هیات رییسه در تاریخ امروز مصر بوده و از طرف دیگر نیز عاشور سورای پور عضو شورای شهر با انتقاد از روند مخالفت این اعضا، از هیات رییسه شورا در خواست کرد که انتخابات در همین زمان برگزار شود.

در این میان هوشنگ شیرمردی درخواست کرد حداقل اگر با برگزاری انتخابات در تاریخ 5 مهرماه موافقت نمی شود، یک هفته جهت انجام هماهنگی های لازم به اعضای شورا فرصت داده شود و انتخابات در هفته آینده انجام بگیرد.

پس از گفت و گویی هایی پراکنده میان اعضای شورا شهر، موکول کردن برگزاری انتخابات هیات رییسه جدید در تاریخ 23 شهریورماه، با امضای 11 عضو شورای شهر مطرح و با حداکثر آرا وارد دستور کار جلسه امروز شد. اعضای شورای شهر نیز در پایان به این طرح رای موافق دادند و آن را تصویب کردند.

در پایان این جلسه مریم ابریشم کار از فرصت حضور فرماندار در صحن علنی شورا استفاده کرد و به مشکلات عدیده آب و فاضلاب شهر اهواز اشاره کرد و گفت: حل مشکلات آب و فاضلاب اهواز به تنهایی از عهده شورا بر نمی آید. لازم است فرماندار به عنوان مقام عالی شهر از مقامات بالاتر این مسئله را به صورت ویژه پیگیری کنید.

به گزارش خبرنگار ایسنا؛ همچنین پس از اعلام رسمی پایان جلسه امروز شورای شهر، زیبا صالح پور عضو شورا در میان خبرنگاران حضور پیدا کرد و گفت: من نیز یکی از کاندیداهای ریاست شورا هستم، بهتر است اصحاب رسانه از آقایان عضو شورا سوال کنند که چرا حضور یک زن در جایگاه ریاست شورا را کسر شأن خود می دانند و به او رای نمی دهند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
شهروند مطلع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
comment
0
2
comment باید اعضای محترم شورا حداقل یکدور کتاب قانون شوراها رابخوانند .ملاک تاریخ هیت رییسه تاریخ سالروز شورا است نه تاریخ با تاخییر انتخابات .حالا شاید تا دو ماه دیگر انتخابات انجام نشه.ملاک ۱۰ماه باقی مانده است .چون خود شورا باعث تاخیر شده نه قانون .لطفا فرماندار تذکر جدی به این وقت کشی بدهد....
comment
یارعلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
comment
0
2
comment سلام ، درود بر فرماندار اهواز که هر چی می گوید انصافا از اجرای قانون در شورا می گوید ولی ظاهرا بعضی دوست ندارند قانون اجرا شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار