شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۵۱۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان در گفتگو با شوشان:
محمد مالی: علاقه استاندار خوزستان به تئاتر بیش از یک علاقه شخصی و تفننی است، چرا که مقتدایی علی رغم همه مشغله هایی که دارد از هر فرصتی برای تئاتر دیدن و حضور در جمع هنرمندان تئاتر استان استفاده می کند.
در شهریور ماه و در آستانه ششمین ماه فعالیت محمد مالی به عنوان رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، شهر اهواز در ابتدا و انتهای شهریور، میزبان برگزاری دو جشنواره تئاتر خیابانی و استانی شده است. از این رو پای صحبت های این مدیر جوان نشستیم تا از آخرین وضعیت تئاتر استان با خبر شویم.

نگاه استاندار به تئاتر
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در خصوص نگاه استاندار به تئاتر گفت: علاقه استاندار خوزستان به تئاتر بیش از یک علاقه شخصی و تفننی است، چرا که مقتدایی علی رغم همه مشغله هایی که دارد از هر فرصتی برای تئاتر دیدن و حضور در جمع هنرمندان تئاتر استان استفاده می کند.

محمد مالی گفت: مهم ترین دستاورد تئاتر استان در دوره مقتدایی، آرامش و حرمتی است که هنرمند تئاتری پس از یک دوره سخت و تلخ هشت ساله در سایه شناخت، تلاش و توجه استاندار پیدا کرده است و نتیجه این فضای امن فرهنگی، بازگشت هنرمندان قدیمی و پیشکسوت به صحنه در کنار رویش های جدیدی است که در عرصه تئاتر استان رخ داده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، نگاه مثبت و روشن استاندار خوزستان را نسبت به تئاتر فرصتی مناسب برای توسعه زیرساخت های این هنر تاثیرگذار در استان دانست و گفت: مقتدایی به واسطه تجارب تئاتری دوران نوجوانی و جوانی خود از شناخت کافی نسبت به جنبه های فنی تئاتر برخوردار است و بنده به شخصه شاهد چنین شناختی در استانداران گذشته در باب تئاتر نبوده ام. 

مالی افزود: در یکی دو سال گذشته چندین بار شاهد حضور استاندار خوزستان در سالن های نمایش و به تماشا نشستن آثار هنری بودیم که می تواند درس بزرگ و یک پیام جدی برای سایر مسئولان و مدیران استان باشد که وقتی استاندار به تماشای تئاتر می نشیند، سایر مسئولین نیز باید دوشادوش مخاطبان تئاتر 

وی پیام حضور استاندار در سالن های تئاتر را آشتی دوباره مخاطبان با صحنه و تشویق به تئاتر دیدن که یک حرکت اصیل فرهنگی است، دانست و گفت: تئاتر استان بیش از هر چیز نیازمند حمایت معنوی مدیران استان است و استاندار مقتدایی با حضور در مراسماتی چون روز جهانی تئاتر و جشنواره تئاتر خیابانی و جشنواره تئاتر استانی در کنار هنرمندان نجیب و شریف تئاتر استان، بزرگ ترین حامی معنوی تئاتر در استان است.

محمد مالی حلقه گمشده تئاتر در استان را عدم اشراف مدیران استان نسبت به تاثیرگذاری شگرف و دقیق تئاتر دانست و اظهار داشت: نگاه مقتدایی به تئاتر، اصلاح گرانه و آرمانی است. مقتدایی بارها ضمن تاکید بر لزوم تولید آثار نمایشی با نگاه انتقادی نسبت به وضع موجود بر دور نشدن زبان تئاتر از زبان مردم و جامعه تذکر داده اند که نکته مهمی است.

ماجرای تالار آفتاب؟
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان گفت: تالار آفتاب در شهر اهواز به نوستالژی تئاتر در جنوب کشور تبدیل شده است و برای نسل های مختلف تئاتری معاصر از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است، بنابراین در ابتدای حضور در انجمن نمایش استان بررسی وضعیت این تالار و توجه به رفع مشکلات آن را در راس فعالیت های خود قرار دادم، گرچه معتقدم بهبود وضعیت همه تالارهای نمایش در جای جای استان باید مورد توجه ما باشد و اگر امروز برخی تالارهای تئاتر در مثلاً آبادان و خرمشهر موجب اعتراض عزیزان ما در این شهرها شده بدون اغراق عرض می کنم که انگار راه نفس کشیدن خود را بسته می بینم اما بالاخره باید کار از جایی آغاز شود و نقطه آغاز کار ما تالار آفتاب بود.

مالی توضیح داد: برای اولین بار این موضوع را می گویم که وقتی بحث کاملاً قانونی واگذاری تالار آفتاب به بخش خصوصی مطرح شد همراه با برخی پیشکسوتان تئاتر استان به دیدار استاندار خوزستان رفتیم. دکتر مقتدایی ضمن تایید روند قانونی ارشاد در واگذاری تالار آفتاب به انجمن نمایش استان تکلیف کرد که با شرکت در روند قانونی مالکیت و مدیریت تالار آفتاب را بر عهده بگیرد و در همان جلسه وقتی تردیدهای ما را دید برای هر گونه همکاری اعلام آمادگی کرد و به دلیل همین دلگرمی و پشتیبانی بود که باعث شد انجمن نمایش برای اداره تالار آفتاب پیشقدم شود. و پس از آن بود که با همکاری صمیمانه اداره ارشاد استان و شخص مدیرکل، به عنوان نخستین تجربه واگذاری تالار تحت مدیریت ارشاد به انجمن ها، تالار آفتاب از اواسط تیر ماه به انجمن نمایش استان واگذار شد. چالش سختی بود برای ما که همزمانِ مدیریت تالار که یک تجربه تازه در تئاتر استان بود، می بایست مشکلات تالار برطرف می شد و این همه در حالی است که در پنج ماه گذشته از فعالیتم در انجمن ریالی بودجه دریافت نکرده ایم و البته مشکلات دولت را در شرایط سخت اقتصادی کشور درک می کنیم ولی یک سینه حرف موج می زند در دهان ما.

وی افزود: امروز بعد از حدود 50 روز از تحویل تالار آفتاب به انجمن نمایش می توانم بگویم که اتفاق رخ داده با دست خالی در حد یک معجزه بوده است، نه بخاطر اینکه مشکل سرمایشی تالار اصلی و لابی تا حدی برطرف شده، نه بخاطر حل مشکل آب و برق تالار، نه بخاطر بهبود فضای سبز تالار، نه بخاطر کافی شاپ و کتابفروشی لابی تالار، اما همین که مدیریت و نگهداری و اداره این تالار در این مدت توسط هنرمندان تئاتر اهواز به خوبی صورت گرفته است این یک موفقیت است و همانگونه که یک ماه پیش گفتم اگر همراهی باشد تالار آفتاب به زودی به مجموعه تئاتر شهر اهواز تبدیل و مرکز فعالیت های فرهنگی در استان خواهد شد.
مالی ادامه داد: نکته دلگرم کننده این است که پس از واگذاری تالار آفتاب به انجمن نمایش، همچنان شاهد ادامه حمایت های مقتدایی هستیم و شخص استاندار هر چند مدت یک بار از وضعیت اداره تالار مطلع و تذکراتی را ارائه می دهند.

بخشنامه مقتدایی ابتدای یک راه سخت
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان گفت: صدور بخشنامه حمایت از تولیدات فرهنگی بومی توسط استاندار خوزستان که اقدامی علمی و عملی در جهت تقویت چرخه اقتصاد هنر در استان است را می توان نقطه عطف فعالیت های استاندار در بخش فرهنگ و هنر دانست. 
محمد مالی که از فعالان با سابقه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی در استان خوزستان است در ادامه با اشاره به بخشنامه استاندار خوزستان برای الزام دستگاه ها جهت استفاده از ظرفیت های فرهنگی هنری درون استانی خاطرنشان ساخت: در ابتدای حضورم در انجمن نمایش به اتفاق جمعی از پیشکسوتان تئاتر، خدمت استاندار خوزستان رسیدیم و عرض کردیم گردش اقتصادی فرهنگ در استان خوزستان چیزی حدود 100 تا 150 میلیارد تومان است که تقریباً 80 درصد این رقم سهم هنرمندان یا کارگزاران فرهنگی غیر بومی است و ادامه این روند یعنی مرگ محتوم جریان درونزای فرهنگ در استان.

مالی توضیح داد: برای توسعه و شکوفایی حوزه فرهنگ و هنر استان باید نهضت عمومی استفاده از ظرفیت های فرهنگی و هنری بومی خوزستانی آغاز شود. هیچ دلیل و توجیهی برای استفاده از هنرمندان و تولیدات فرهنگی غیربومی وجود ندارد. درخواست ما از استاندار خوزستان این بود؛ همانطوری که با ابلاغیه خرید از تولیدات داخلی استان و نظارت دقیق بر اجرای این بخشنامه توانست در بخش اقتصادی، خدماتی و فنی استان تحولی ایجاد کند، از همین روش هم برای حمایت از بخش فرهنگ استفاده نماید و استاندار هم متعاقب این درخواست کارگروهی تخصصی برای بررسی موضوع و جوانب این موضوع تشکیل داد و در نهایت با ابلاغیه ای که در این خصوص داشتند نشان دادند عزم جدی برای حل مشکلات فرهنگ استان دارند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان با بیان این مطلب که بخشنامه استاندار خوزستان در الزام مجموعه اداری استان به استفاده از ظرفیت های فرهنگی درون استانی همان حلقه مفقود توسعه فرهنگی در استان است، اضافه کرد: البته اجرای واقعی و بدون تبعیض این بخشنامه منجر به قطع برخی شریان های فساد و شکسته شدن انحصارهای فرهنگی ناسالمی خواهد شد که قطعاً همه تلاش خود را برای توقف یا نصف و نیمه اجرا شدن این بخشنامه خواهند داشت اما قاطبه هنرمندان استان از این بخشنامه به شدت استقبال می کنند و البته چشم انتظارند تا این بخشنامه که سند نرم افزاری خوبی برای گردش مثبت اقتصاد هنر بومی است وارد مراحل اجرایی خود شود که می تواند بخشی از این مراحل، نظارت بر عملکرد فرهنگی دستگاه های اقتصادی، بنگاه های بزرگ نظیر شرکت های ملّی فعال در استان و به ویژه شهرداری ها باشد که البته خبرهایی از نظارت ها و تذکرات میدانی و حضوری استاندار در جهت عملیاتی سازی این دستورالعمل داشته ایم.

مشکل سخت افزاری تئاتر استان
محمد مالی در این خصوص گفت: بضاعت سخت افزاری تئاتر استان قلیل و پیر و فرسوده است، بنابراین باید نهضتی برای ساخت فضاهای مربوط به اجرای آثار نمایشی آغاز نمود.

وی افزود: استاندار خوزستان وعده الزام شهرداری های استان را به ساخت پلاتوهای تئاتر در شهرهای استان را داده و آمادگی خود جهت انعقاد تفاهم نامه ساخت ده پلاتو را با وزیر ارشاد به شکل مشترک اعلام کرده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان گفت: مشکل جدی تئاتر استان که هم مخاطب را از سالن های ما فراری داده و هم هنرمندانی که در اقصی نقاط استان از مجموعه های تالاری استفاده می کنند را رنج می دهد و دلسرد کرده است، وضعیت این سالن هاست.

مالی خاطرنشان ساخت: ادامه تدبیر مدیر کل محترم ارشاد که اشراف خوبی بر حوزه تئاتر دارد در واگذاری تالارهای نمایشی به انجمن های نمایش شهرستان ها می تواند موجب بهبود وضعیت فعلی تالارها در قدم اول شود اما در همه جای دنیا تئاتر به عنوان یک هنر مستقل، پیشرو و آرمان گرا مورد حمایت دولت هاست و بدون مسامحه عرض می کنم اگر استاندار و فرماندار و نماینده ای می خواهد کارنامه فرهنگی قابل قبولی داشته باشد باید ببیند در دوره مسئولیت خود چند صندلی تئاتر به ظرفیت فرهنگی مجموعه خود افزوده است.

وی افزود: در نتیجه مذاکراتی که با مجموعه وزارت ارشاد شده است این وزارتخانه آمادگی خود را برای انعقاد تفاهم نامه ساخت و تجهیز ده پلاتو در استان خوزستان اعلام کرده، بنده نیز برای اجرایی کردن این تفاهم، مذاکره ای با استاندار مقتدایی داشتم که وی نیز آمادگی و اشتیاق خود را برای انعقاد و اجرایی شدن این تفاهم اعلام کرد، بنابراین اگر مشکل خاصی پیش نیاید انتظار هست که شاهد انعقاد تفاهم نامه احداث ده پلاتو فی مابین وزیر ارشاد و استاندار خوزستان باشیم و این یک تحول جدی در پرداخت به زیرساخت های تئاتر در استان به شمار خواهد رفت.

محمد مالی تصریح کرد: تئاتر یک هنر اجتماعی و مردمی است، بدون نفس مخاطب تئاتر هویتی ندارد. بنابراین یکی دیگر از راه های بهبود وضعیت سخت افزاری تئاتر در استان، ساخت پلاتو توسط بخش خصوصی است. در این زمینه وزارت ارشاد آمادگی تجهیز پلاتوهای خصوصی را دارد و اداره ارشاد استان هم آمادگی حمایت های جدی را اعلام کرده، من هم در این فرصت سرمایه گذاران بخش خصوصی و حتی خیرین را به مشارکت در ساخت پلاتوها و تالارهای خصوصی اجرای تئاتر دعوت می کنم و با قاطعیت می گویم گاهی در سالن تئاتر یک انسان دوباره متولد می شود و این یعنی همه چیز.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
ناشناس
|
United States
|
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
comment
1
1
comment پدیده گردوغبار اهواز بهترین شاخص برای بررسی عملکرد مسئولان است
comment
یادگار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
comment
0
2
comment بد نبود یادی از پدر تئاتر استان عبدالرضا حیاتی میکردی مالی جان
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
comment
0
1
comment چرا از روند کند ساخت خانه هنرمندان اهواز _ که در مجاورت تالاب افتاب قرار دارد_ گزارش تهیه نمیکند؟!
تکمیل خانه هنرمندان میتواند نقش بسیار موثری در رشد و پویایی هنر خوزستان ایفا نماید و موجب دلگرمی اهالی هنر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار