شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۶

 

سيد شريف حسيني

موضوع مهمي كه ذهن من را به‌عنوان دغدغه مشغول كرده است بحث علم و فن آوري در كشور است. به عقيده من در عصر جديد هيچ قدم مهمي را مگر بر مبناي علم روز و تكنولوژي عصر حاضر نمي توان برداشت.

در اين زمينه نيز بايد سرمايه‌گذاري لازم و برنامه ريزي كلان انجام شود تا شرمنده مقام معظم رهبري نشويم و جهاد اقتصادي را با پرهيز از شعار انجام دهيم.

جهاد اقتصادي بدون توجه به علم و فن آوري روز امكان‌پذير نيست توليد ملي و حمايت از سرمايه‌گذاري ايراني بحثي است كه مقام معظم رهبري ابتداي امسال دغدغه آن را داشت و به‌نظر مي‌رسد براي تحقق اين امر بايد بودجه‌هاي پژوهشي در جاي خود هزينه شود بودجه‌ها در طرحهاي غير كارشناسي هزينه نشود و جاي مناسب هزينه شود. جاي مناسب براي اين بودجه‌ها در دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي است اگر علم و فن‌آوري روز را دنبال كنيم و بودجه مناسب را در اختيار نخبگان قرار دهيم نخبگان ارزش افزوده اين هزينه‌ها را به سطح جامعه بر مي‌گردانند و به اين طريق از سيل مهاجرت نخبگان تحت عنوان فرار مغزها جلوگيري كرده‌ايم.

در حوزه اقتصادي اما مهم‌ترين دغدغه من، مسائلي مانند تورم و بيكاري است. به‌نظر من، بايد طوري برنامه ريزي شود كه فشارهاي تورمي و يا معضلات ناشي از بيكاري به حداقل برسد و جلوي شوك هاي تورمي كه برخي مطرح مي كنند، مانند تورم 40 درصدي نيز گرفته شود.

البته تاكنون كارهاي كارشناسي زيادي براي رفع بيكاري و كمتر شدن اين معضل بيكاري شده اما كماكان مشكل بيكاري در كشور وجود دارد. از بيكاري، اعتياد و تنبلي و هزار ناهنجاري اجتماعي ديگر پديد مي‌آيد. هر جواني كه بيكار است، دليلش اين نيست كه تخصص و تحصيلات ندارد خيلي مواقع هم جواناني هستند كه پس از اتمام تحصيلات شغلي پيدا نمي‌كنند تا بتوانند از تحصيلاتشان استفاده كرده يا حداقل امرار معاش كنند و اين وضعيت هشداردهنده‌اي است.

اميدوارم با تكيه بر آموزه هاي رهبري در سال توليد ملي و حمايت از سرمايه ايراني به راحتي و با افتخار از اين مشكلات عبور كنيم. تحليلگران مي‌گويند بيكاري و فقر يكي از عوامل ناهنجاري‌هاي اجتماعي است.

نتيجه اين ناهنجاري متلاشي شدن خانواده است و متأسفانه مروري بر صفحات حوادث مطبوعات مي تواند به روشني برخي پيامدهاي ناشي از ناهنجاري‌هايي مانند فقر، بيكاري و اعتياد را مشخص مي كند. اين دغدغه‌ها البته مختص به بنده نيست، همه بايد چنين دغدغه‌هايي را داشته باشند و به نسبت مسئوليت خويش، تلاش و خدمت كنند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار