شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴
مهندس مهرداد شریفی: ظروف يكبار مصرف بي‌رنگ و شفاف تنها براي غذاها و نوشيدني‌هاي سرد مناسب است و نبايد مواد خوراكي گرم در آن‌ها ريخته شود
مهندس مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز در جلسه شورای سلامت شهرستان اهواز درباره استفاده از ظروف یکبار مصرف اظهار داشت: با وجود توصيه‌هاي مكرر كارشناسان و متخصصان بهداشت در خصوص زيان‌ آور بودن استفاده از ظروف پلاستيكي يكبار مصرف، استفاده از اين ظروف بسيار متداول شده است و هنگام پخش غذاي نذري به‌ خصوص در ماه محرم و صفر، آبميوه و بستني ‌فروشي‌ها، ساندويچ فروشي‌ها، رستوران‌ها و حتي ادارات و دانشگاه‌ها نيز به ‌وفور از اين ظروف استفاده مي‌كنند.

شریفی ادامه داد: اگر به گذشته نگاهی بیاندازیم و از ظروفی که قبلا استفاده می شد با اولویت (1)ظروف شیشه ای وپیرکس. (2) ظروف استیل وچینی های لعابدار. (3)ظروف روی و... استفاده نماییم به سلامت خود کمک شایانی انجام داده ایم

وی افزود: در حال حاضر استفاده از ظروف يكبار مصرف به اندازه‌اي متداول شده است كه حداقل كاري كه مي‌توانيم انجام دهيم آن است كه استفاده صحيح را درباره اين موضوع به كار بگيريم، ظروف يكبار مصرف بي‌رنگ و شفاف تنها براي غذاها و نوشيدني‌هاي سرد مناسب است و نبايد مواد خوراكي داغ در آن‌ها ريخته شود.

وي اظهار داشت: به سبب آنكه در ساخت بعضي از ظروف موادي به كار مي‌رود كه اگر آب جوش يا غذاي داغ در آن ريخته شود، مواد شيميايي آزاد و در خوراكي حل مي‌شود و منجر به بروز سرطان‌هاي خاص مي‌شود. در هنگام استفاده از ظروف رنگي بايد احتياط بيشتري شود زيرا جنس ظروف طوري است كه توانايي نگهداری رنگ را ندارد و با تماس با آب و غذاي داغ رنگ موجود حل مي‌شود و يك لايه از آن وارد غذا مي‌شود.

وی افزود: ظروف يكبار مصرف گياهي و خوردنی كه اين روزها بسيار تبليغ مي‌شود، از نشاسته ذرت و گندم تهيه مي‌شوند، اگر چه كمي گران‌تر از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي هستند، اما نه ‌تنها مواد سمي و شيميايي ندارند بلكه طي چندين ماه در خاك تجزيه شده و مضرات ظروف يكبار مصرف بازيافتي را ندارد و نيز قابل تجزيه در محيط هستند.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: ظروف يكبار مصرفي كه اسباب‌بازي مي‌شوند!ظروف پلاستيكي موسوم به (pepe) هستند و به سبب اينكه از منابع نفتي توليد مي‌شوند، سال‌هاي طولاني در خاك باقي مانده و جذب نمي‌شوند، البته بايد ظروف (pet) مانند بطري‌هاي آب معدني، نوشابه و دوغ را از اين ظروف جدا كرد، زيرا اين بطري‌ها به‌علت ضخامت قابل قبولي كه دارند، بازيافت مي‌شوند.

شریفی ادامه داد: خوشبختانه تكنولوژي بازيافت ظروف (pet)‌ در كشور راه‌اندازي شده است به ‌طوري كه هم‌اكنون در مشهد اين ظروف در مرحله بازيافت به شكل لايه‌هاي چيپس درآمده و براي ساخت وسايل مختلف مانند كليد برق و اسباب‌بازي به چين صادر مي‌شوند، اين درحالي است كه پلاستيك سبك و نازك به هيچ‌وجه و در هيچ كجاي دنيا قابل بازيافت نيست و پس از مصرف به‌ عنوان زباله وارد خاك مي‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار