شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۹

رییس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی شوش

حجت الاسلام اصغر جوادی: نماز: پناه بی پناهان، سنگر دردمندان ، گلستان روح افزای عاشقان، چراغ پرفروغ نیمه شب مشتاقان ، صفای دل مستان و سیر و سلوک آگاهان.

نماز: برتر از همه عبادات ، منعکس کننده تمام واقعیات، منبع برکات و کلید گشاینده کل مشکلات

نماز : عمود دین، عصمت یقین، در راس کامل احکام دین، آیت مبین، نور جبین، زداینده اندوه غمین و دلگرمی دل مسکین.

نماز: حقیقت بندگی، اصل پایندگی، نبود آن مایه شرمندگی و سستی از آن علت سرافکندگی ، نور آن حرارت بخش زندگی است.

نماز: برای زندگی بهترین حاصل ، فاقد آن موجودی ناقابل، کشتی نشینان حیات را ساحل، دل عشاق حقیقی به آن مایل، بین انسان و عذاب فردا حائل

نماز: عین هدایت ، مغز ولایت، بهترین، برترین کفایت، محکم ترین وصایت ، عالی ترین روایت، ریشه درایت ، برای گرفتن فیض الهی دارای قابلیت.

نماز: در فرهنگ الهی ریشه و بنیان، برای صورت حیات به منزله جان. بهترین دستور و حکم قرآن، امر واجب حضرت سبحان؛ میوع باغ عرفان ، صحیفه حق را بهترین عنوان.

اوصاف اهل نماز :

-1 باور قیامت: نمازگزاران به قیامت باور دارند. همه مشکلات انسان از فراموشی قیامت است یاد معاد انسان را طاهر می کند . قرآن کریم تبهکاران را به دلیل فراموشی روز حساب مستحق عذاب می داند. نمازگزار نه تنها قیامت را فراموش نمی کند و به آن باور دارد بلکه از عذاب خدای سبحان هراسناک است.

رسول اکرم (ص) می فرمایند: بدانید که خدای سبحان به عزت خویش قسم یاد کرده که نمازگزاران و سجده کنندگان را عذاب نکند و آنان را به آتش نرساند روزی که همه گرفتار ترسند نمازگزاران و اهل سجده نمی ترسند زیرا صدای آتش جهنم را نمی شنوند دلهره بزرگ قیامت آنان را غمگین نمی کند و فرشتگان از آنان استقبال می کنند.

-2 رعایت عهد و امانت: نمازگزاران امانت های مالی و غیرمالی خود را رعایت می کنند و به تعهدات میان خود و خدا و بین خود و دیگران پای بند هستند. برخی از بزرگان مانند ابن سینا رساله هائی به نام« رساله عهد» نوشته اند و در آن عهد کرده اند که زبان جز به ذکر خدا باز نکنند و در مجالس گناه و محافلی که سودی ندارد حضور نیابند در این عهد نامه ها مواد عهدی بین خود و خدا را توضیح می دهند پس مومن یا خدای خود هم عهدی دارد و خدا آن قدر نزدیک است که مومن می تواند با او عهد ببندد.

-3 استواری در شهادت: نمازگزاران بر شهادت خود به وجدانیت حق و رسالت انبیاء استوار هستند و نیز در مسائل حقوقی شهادت حق می دهند و برآن پایداری می ورزند.

امام صادق (ع) فرمودند: هنگامی که انسان نماز را در اول وقت خواند نوری سفید و پاکیزه به آسمان می رود و می گوید: خدا تو را حفظ کند که مرا حفظ کردی و اگر نماز را در وقت نخواند و وقت نماز را مراقبت نکند سیاهی تاریک بالا رفته و می گوید: مرا ضایع کردی خدا تو را ضایع کند.

از این روایت فهمیده می شود که نماز اول وقت به صورت امری تابان جلوه می کند و حقیقتی زنده و جاودانه دارد که دعا می کند و دعایش همیشه مستجاب است.

فواید نماز :

-1 خاموش شدن آتش های برافروخته با کوثر نماز ، رسول اکرم (ص) درباره نماز فرموده اند: وقت هر نماز که فرا می رسد فرشته ای به مردم می گوید: ای مردم برخیزید و آن آتش هایی که پشت سر خود روشن کرده اید با نماز خاموش کنید. ارتکاب ناروا، سخن بد، بیراهه رفتن، آتش هایی است که با دست خود انشان روشن شده و بر دوش حمل می شود تا جائی که خود انسان آتش و هیزم افروخته می شود.

پس نماز نه تنها مانع گناه می شود بلکه آتش هایی را که انسان روشن کرده خاموش می کند. نماز نهر روان و چشمه کوثری است که هم آتش های گذشته را خاموش می کند و هم نمی گذارد که انسان بعدها گرفتار آتش شود. نماز هم جلوی بدی ها را می گیرد و هم بدیهای گذشته را از بین می برد.

-2 اعطای برکات در نماز: از امام صادق(ع) نقل شده که اگر خداوند بخواهد برکتی به انسان مرحمت کند آن را در بهترین حال اعطا می فرماید و بهترین حالت در محراب بودن و در جنگ با دشمن درون بودن است برای امثال اگر خدای سبحان یحیی را به ذکریا مرحمت کرده در حال عبادت این بشارت به او داده شد است. طاعت خداوند خدمت گذاری او در زمین است و چیزی از خدمت او به اندازه نماز نمی ارزد. بشارت آمدن حضرت یحیای زاهد و شهید به همین جهت در حال عبادت به حضرت ذکریا داده شد. پیامبری که هم با قوت عقل و معرفت و هم با قوت بدن کتاب آسمانی را گرفت و از آن حمایت کرد تا سرانجام شربت شهادت نوشید و این همه از برکات نماز ذکریا (ع) بود.

-3 عامل طهارت روح: از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمود: اولین چیزی که انسان با آن محاسبه می شود نماز است اگر نماز قبول شود سایر اعمال نمازگزار هم قبول می شود وگرنه اعمال دیگر نیز مردود است. پس هرگاه نماز می خوانی با قلب خود متوجه خدای سبحان باش تا دعا و نماز تو قبول شود و خدا با قلوب مومنان به تو رو کند. قرآن کریم هنگام معرفی طبیعت دنیاپرست انسان ابتدا مفاسد طبیعت انسان را تشریح می کند و نمازگزاران را از این رذایل برکنار می داند. زیرا نماز انسان را از این رذایل حفظ و تطهیر می کند. بنابراین نماز بسیاری از فضایل را برای انسان تحصیل و بسیاری از رذایل را برطرف می کند. علی(ع) در نهج البلاغه از رسول اکرم (ص) نقل فرموده که من در عجبم از کسی که چشمه ای در منزل او است و شبانه روز پنج بار در آن شستشو می کند با این حال باز هم آلوده است. چون نماز مثل چشمه زلالی است که انسان نمازگزار در وقت های پنج گانه در آن شستشو می کند.

کوثر نماز انسان را تطهیر می کند و دست نیافتن به طهارت باطنی نشانه نخواندن نماز واقعی و مقبول است چون گاهی نماز صحیح است لکن مقبول نیست زیرا نماز مقبول روح انسان را تطهیر می کند.

-4 بهره مندی از دعای مومنان: خداوند متعال دل های مومنان را متوجه نمازگزار کرده و او را محبوب دیگران می سازد و چه ذخیره ای بالاتر از این که دل های مومنان متوجه انسان باشد زیرا دعای مومنان و طلب آمرزش آنان نسبت به انسان موثر است و می تواند مشکل او را حل کند پس باید قلب را مخصوصا در حال نماز متوجه خداوند کرد تا از این نعمت برخوردار شد و مهار قلب در نماز در گروه مهار چشم و گوش در بیرون از نماز است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار