اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
رئیس نوزدهمین کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت خوزستان اظهار کرد:
خبیر گفت: ما یا یک کارکرد نسبتا معیوب بین دانشگاه، دولت و صنعت مواجه ایم که سالیان سال ادامه داشته است و اکنون ضرورت این ارتباط، از طرف هر سه مرجع بیش از پیش احساس می شود و به نظر می رسد برگزاری این کنگره ها می تواند در ارتباط هر چه بهتر بین این سه مرجع کمک کند.

شوشان-سپیده اسکندری: معاون سیاسی امنیتی استاندار خوزستان در نشست نوزدهمین کنگره ی سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ی ملی که در سالن اجتماعات معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان تشکیل شد، برگزاری این کنگره را یک فرصت برای استان خوزستان دانست و اظهار کرد: این کنگره یک رویداد علمی است و هجده کنگره پیشین در سطح کشور و به خصوص در مرکز برگزار شده و برگزاری نوزدهمین دوره ی آن در استان خوزستان یک موفقیت و فرصت برای استان خوزستان است.

خبیر در خصوص ضرورت برگزاری چنین کنگره هایی بیان داشت: وجود مراکز دانشگاهی نسبتا بزرگ در استان، سرمایه عظیم انسانی در دانشگاه های استان و پایین بودن نرخ جذب دانش آموختگان در بنگاه های اقتصادی استان، برگزاری چنین کنگره هایی را ضروری کرده است.

وی افزود: وجود سه هزار عضو هیات علمی در دانشگاه های خوزستان، ظرفیت و توانمندی نیروهای متخصص را نشان می دهد.

خبیر ادامه داد: استعداد و توان انجام پژوهش های کاربردی در مراکز علمی و پژوهشی خوزستان وجود دارد اما از این ظرفیت به نحو مطلوبی استفاده نمی شود به شکلی که تنها 10 درصد پژوهش های دانشگاهی استان مربوط به بخش صنعت است.

دو هزار واحد صنعتی غیر دولتی و صنایع بخش خصوصی در خوزستان فعال است که نیازمند به روز رسانی و جذب نیروی متخصص بومی هستند.

لازم به ذکر است که هم اکنون 280 هزار نفر در مراکز آموزشی استان خوزستان در حال تحصیل هستند که از این تعداد تنها 12 درصد جذب صنایع می شوند.

خبیر حضور دولت را در این همایش غیر قابل انکار دانست و گفت: در کشور ما دولت جایگاه ویژه ای دارد و در حوزه های مختلف اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، به دلیل تمرکز در بخش های اجرایی و ضعف در بخش خصوصی و حجم گسترده ی دولت کارکرد بالایی دارد و چون نقش دولت را نمی توان نادیده گرفت، بحث همکاری های این سه جانبه دولت، دانشگاه و صنعت مطرح می شود زیرا بدون حضور دولت ارتباط مطلوبی بین صنعت و مراکز دانشگاهی برقرار نخواهد شد.

وی ادامه داد: ما یا یک کارکرد نسبتا معیوب بین دانشگاه، دولت و صنعت مواجه ایم که سالیان سال ادامه داشته است و اکنون ضرورت این ارتباط، از طرف هر سه مرجع بیش از پیش احساس می شود و به نظر می رسد برگزاری این کنگره ها می تواند در ارتباط هر چه بهتر بین این سه مرجع کمک کند.

رئیس نوزدهمین کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت خوزستان خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که در سطح ملی با آن مواجه ایم، بر قراری ارتباط بین محیط های علمی و مراکز صنعتی و دستگاه های اجرایی دولت؛ و با وجود گذشت سال ها، هنوز هم کماکان مشکلاتی در این زمینه داریم و به نظر می رسد برگزاری این کنگره ها می تواند در ارتباط هر چه بهتر بین این سه مرجع کمک کند.

وی سیاست گذاری در افزایش دانشگاه و صنعت در دوران پساتحریم، بررسی نقش نهادهای واسطه ای در ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه در جهت دستیابی به اهدافی که اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان دنبال می کند، تبیین جایگاه ارتباط بین دانشگاه و صنعت در برنامه ی ششم توسعه، کمک به تدوین سیاست ها و راهکارهای کار آفرینی و تجاری سازی دانش و ثروت آفرینی، بررسی نقش دانشگاه های مهارتی در ایجاد اشتغال در استان خوزستان را از جمله اهداف برگزاری این کنگره دانست.

معاون استاندار خوزستان اظهار کرد: دو هزار واحد صنعتی غیر دولتی و صنایع بخش خصوصی در خوزستان فعال است که نیازمند به روز رسانی و جذب نیروی متخصص بومی هستند.

وی اضافه کرد: با وجود ظرفیت صنایع بخش دولتی و قابل توجه بودن نیازهای پژوهشی و توسعه ای آنها، باید برنامه ای برای تامین نیروی انسانی آن ها در برنامه ششم توسعه تنظیم شود.

خبیر یادآور شد: فراهم آوردن فرصت های شغلی برای دانشجویان دانشگاه ها و ضرورت اتخاذ سیاست های توسعه ی صنعتی و کارآفرینی با رویکرد استانی و ملی در این کنگره مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس نوزدهمین کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت خوزستان افزود: پیش بینی شده یک هزار نفر برای شرکت در کنگره از جمله وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و ارتباطات و سه کمیته علمی، پشتیبانی و اجرایی در برگزاری این کنگره مشارکت و حضور داشته باشند.

وی بیان کرد: 10 تفاهم نامه همکاری و تعامل دانشگاه های خوزستان با صنعت در حاشیه برگزاری این کنگره منعقد خواهد شد.

نوزدهمین کنگره ی سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت در روزهای 30 دی ماه و یکم بهمن در محل سالن امام رضا (ع) شهرک نفت اهواز برگزار خواهد شد و برگزاری نمایشگاهی از ظرفیت ها و قابلیت های خوزستان در بخش های صنایع پایین دستی و خصوصی و پنل از جمله برنامه های جانبی این کنگره است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار