اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
سخنگوی دولت از افزایش 667 هزار نفری به جمعیت شاغل كشور در سال گذشته خبر داد و گفت: جمعیت شاغل كشور از 21 میلیون و 304 هزار نفر به 21 میلیون و 971 هزار نفر رسید.

 به گزارش  ایرنا، محمدباقر نوبخت در نخستین نشست خبری خود در سال 95 افزود: در سال 94 براساس طرح آمارگیری نیروی كار كشور با افزایش نرخ مشاركت مواجه شد به طوری كه نرخ مشاركت نیروی كار از 37.2 درصد در سال 93 به 38.2 درصد در سال 94 افزایش یافت. 
وی ادامه داد: افزایش یك درصدی نرخ مشاركت باعث شد جمعیت فعال كشور از 23 میلیون و 818 هزار نفر به 24 میلیون و 701 هزار نفر افزایش یابد یعنی 882 هزار نفر نیروی جدید وارد بازار كشور شدند. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور اظهارداشت: از این 882 هزار نفر نیروی جدید وارد بازار كار 214 هزار نفر موفق به پیدا كردن كار نشدند و با توجه به این كه از 667 هزار نفر جذب شدگان بازار كار، 149 هزار نفر در بخش كشاورزی، 562 هزار نفر در بخش خدمات و در بخش صنعت 44 هزار نفر رشد منفی اشتغال را داشته ایم. 
نوبخت گفت: در مجموع با توجه به شرایط سال 94 و با وجود كاهش شدید قیمت نفت، عملكرد 92 درصدی بودجه در حد 201 هزار میلیارد تومان تحقق یافت و 827 هزار نفر نیروی جدید وارد بازار شد كه 667 هزار نفر موفق به پیدا كردن كار شدند. 

**تحقق 92 درصدی بودجه 94
وی اضافه كرد: در سال گذشته برنامه سالانه معطوف به اجرای بودجه سال بود و با همه سختی ها و مشكلاتی كه در تامین منابع وجود داشت با توجه به افت شدید قیمت نفت؛ از بودجه 226 هزار میلیارد تومانی كه در مرحله دوم مجلس آن را 220 هزار میلیارد تومان ابلاغ كرد، عملكرد بودجه 201 هزار میلیارد تومان بود یعنی حدود 91 تا 92 درصد محقق شد. 

سخنگوی دولت افزود: تلاش شد فعالیت های عمرانی دولت از محل منابع عمومی و دیگر مجوزها برای سال گذشته به كار گرفته شود؛ از این رو میزان پرداخت های دولت برای تملك دارایی سرمایه ای و طرح های عمرانی بالغ بر 36 هزار و 911 میلیارد تومان بود كه 27 هزار و 766 میلیارد تومان از محل منابع عمومی و 9 هزار و 45 هزار میلیارد تومان از محل مجوزهای آب های مرزی و آب رسانی روستایی انجام شد. 

**تمركز برای فعال كردن واحدهای تولیدی نیمه تعطیل و راكد
نوبخت همچنین با اشاره به موفقیت تیم مذاكره كننده در مساله برجام و رفع تحریم ها اظهار داشت: با این اقدام فرصتی برای كشور پیش آمد تا در جهت افزایش رشد اقتصادی اقدام كند و پیش بینی ما در سال 95 رشد اقتصادی بین 5 تا 6 درصد است كه مجامع جهانی نیز همین حدود را برای ایران پیش بینی كرده اند. 

وی اظهارداشت: فرصتی كه بعد از تحریم ها ایجاد شده به دنبال افزایش رشد اقتصادی از طریق تولید داخلی هستیم و با آماده كردن محصولات تولیدی برای صادرات؛ ناگزیریم بر روی فعال كردن واحدهای تولیدی نیمه فعال و راكد متمركز شویم. 

سخنگوی دولت گفت: از حدود 36 هزار واحد تولیدی در شهرها و نواحی صنعتی كشور كه 67 هزار میلیارد تومان بر روی آنها سرمایه گذاری صورت گرفته در حال حاضر 7 هزار واحد صنعتی راكد هستند كه این واحدها در صورت فعال شدن می تواند 132 هزار نفر را مشغول به كار كند. 

نوبخت اضافه كرد: در این راستا، دولت برای فعال كردن این واحدها ضمن استفاده از فرصت پسابرجام برای سرمایه گذاری به یك اقدام فوری تر در سال 95 متمركز شده و آن فعال كردن این واحدها و سرمایه گذاری بر روی آنان است. 

وی افزود: دولت با تامین منابع سرمایه در گردش برای این واحدها در ماه های آتی تلاش خواهد كرد و از این جهت از دو هفته گذشته با تاكید رهبر معظم انقلاب در روز نخست سال جاری برای فعال كردن واحدها نوعی اقدام و عمل برای اجرای اقتصاد مقاومتی را داشته ایم و دولت اقدامات خود را حتی در روزهای تعطیل نیز آغاز خواهد كرد. 

** موفقیت دولت در اقتصاد مقاومتی؛تراز تجاری مثبت در سال گذشته
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره حفظ تراز مثبت تجاری كشور گفت: در سال گذشته تراز تجاری كالایی حدود یك میلیارد دلار مثبت بود، در واقع صادرات محصولات 42.5 میلیارد دلار و واردات این كالاها 41.5 میلیارد دلار بود كه با همه مسائل و مشكلات سال گذشته به چنین موفقیتی در راستای اقتصادی مقاومتی دست یافتیم.

وی با تاكید بر اینكه امسال هم به همان میزان به صادرات توجه می كنیم، گفت: بیش از هزار میلیارد تومان منابع بودجه 95 به صورت ردیف مستقیم و كمك گیری از هدفمندی یارانه ها به تشویق صادرات اختصاص می یابد.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما اكنون در حد امكان همه واحدهای تولیدی نیمه فعال را فعال می كنیم و محصولات خود را با مشوق های صادراتی، صادر می كنیم و می توانیم این تراز تجاری مثبت را حفظ كنیم.

** نیاز وارداتی به گندم صفر می شود
نوبخت همچنین با اشاره به این كه پیش بینی ما برای سال 95 این است كه 10 میلیون تن از كشاروزان خریداری كنیم، اظهار داشت: در جلسه گذشته هیات دولت 13 هزار و 420 میلیارد تومان برای خرید 10 میلیون گندم بودجه بندی شد كه بر این اساس پیش بینی می شود نیاز وارداتی كشور به گندم صفر یا به حداقل برسد.

وی این اقدام را در راستای اتكا به تولید داخلی در محصولات استراتژیك همچون گندم ذكر كرد و گفت: اكنون بیش از 6 میلیون تن گندم بعنوان كالای استراتژیك ذخیره كرده ایم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه كرد كه رقم خرید گندم در سال 92 ، چهار هزار و 200میلیارد تومان بود كه افزایش تا این مقدار در امسال، توجه و اتكا به تولید داخلی است.

** تعرفه بالای واردات كالاهای لوكس برای جلوگیری از واردات
سخنگوی دولت درباره خبرهایی مبنی بر آزاد شدن واردات كالاهای لوكس هم اظهار داشت: كالاها گروه بندی شده و هیچكدام ممنوع الواردات نبوده است اما از طریق عدم ثبت سفارش، اجازه واردات نمی دادیم. تعرفه های واردات كالاهای لوكس را افزایش دادیم تا عملا نتواند وارد كشور شود.
نوبخت گفت: مسئولان تجارت خارجی در وزارت صنعت در مصاحبه ای مفصل این موضوع را برای شما توضیح خواهند داد.

**كمك دولت به صندوق بازنشستگی برای پرداخت حقوق
وی در مورد حقوق بازنشستگان نیز توضیح داد: صندوق بازنشستگی در پرداخت حقوق اسفند بازنشسته ها تا 27 اسفند مشكل داشت. حقوق اسفند بازنشستگان 22 هزار و 400 میلیارد تومان بود كه دولت 15 هزار و 500 میلیارد تومان بعنوان كمك به صندوق داد اما باز صندوق قادر به پرداخت حقوق نبود. 

سخنگوی دولت افزود: دولت 10 درصد به كمك خود به صندوق اضافه كرد؛ با این حال صندوق بازنشستگی هزار میلیارد تومان كم داشت كه با دستور رییس جمهوری هزار میلیارد تومان دیگر را در اختیار صندوق قرار دادیم تا بتوانند حقوق بازنشستگان را پرداخت كنند.
نوبخت با اشاره به محدودیت درآمدهای نفتی و مالیاتی گفت: مدیریت كردن منابع مالی كار بسیار دشواری است اما ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم.

**دعوت ایران به خویشتنداری دو طرف درگیر در قره باغ
سخنگوی دولت در پاسخ به موضع جمهوری اسلامی ایران درباره درگیری میان دو كشور آذربایجان و ارمنستان گفت: ایران هر دو طرف را دعوت به خویشتنداری كرده است و وزیر دفاع كشورمان نیز با همتایان خود رایزنی هایی را انجام داد تا جلوی هرگونه آتش افروزی را بگیریم. متاسفانه منطقه به حد كافی در آتش و خون در حال گذار روزهای سختی است. 

نوبخت افزود: ایران تلاش دارد تا امنیتی را كه از آن برخوردار است به كشورهای دیگر گسترش دهد و به عنوان یك كشور ثالث در جهت نزدیك كردن دو كشور دیگر اقدام خواهد كرد چرا كه هر دوی این كشورها همسایگان ما هستند و امنیت این كشورها به سود همه ملت ها خواهد بود. 
وی در پاسخ به این كه رییس جمهوری سال گذشته در سخنانی اظهار داشتند كه به محض توافق هسته ای تزریق گاز IR8 انجام خواهد شد، اكنون در چه مرحله ای قرار دارد؟ گفت: اقداماتی در زمینه تحقیق و توسعه و غنی سازی انجام شده است. 

**واكنش به خبرهای مرتبط به سفر رئیس جمهوری به اتریش/شان ملت ایران باید حفظ شود
سخنگوی دولت در پاسخ به دلایل لغو سفر رییس جمهوری به اتریش و برخی اظهارنظرها نیز گفت: در این زمینه به حد كافی صحبت شده ولی این كه عده ای از هر فرصتی تلاش كنند تا نقطه منفی را به تصویر بكشند از برجام گرفته تا هرگونه مسائل دیگر درست نیست. 

نوبخت افزود: وقتی امروز صبح قبل از آغاز این نشست خبری به روزنامه ها نگاه می كردم اگرچه بانك مركزی با صراحت اعلام كرد و روز گذشته نیز با حضور خبرنگاران سوئیفت انجام شد ولی برخی رسانه ها نوشتند كه این فعالیت هنوز به طور كامل انجام نشده و رسانه ای هم اعلام كرد كه 20 بازرگان موضوع دیگری را می گویند و استناد آنان به جملاتی است كه برخی افراد در خارج از كشور اظهار می كنند. 

وی خاطرنشان كرد: فراموش نكنیم شان ملت ایران كوچك نیست بنابراین تایید نمی كنیم رییس جمهور به جایی برود كه خاطرات تلخی از گذشته به خاطر داریم. رییس جمهور نهاد جمهوریت نظام است و باید همه مسائل رعایت شود و اركان مختلف هم در این رابطه گزارشاتی را دادند و همه بدانیم خیر در این مساله بوده است. 

سخنگوی دولت تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال گسترش مناسبات خود با كشورها بوده است كما این كه هفته آینده نیز نخست وزیر ایتالیا مجددا به ایران سفر خواهد كرد و این موضوعاتی است كه ما باید به آن توجه داشته باشیم. 

نوبخت اضافه كرد: یادمان باشد كه در اروپا، در بروكسل و پاریس چه اتفاقاتی صورت گرفت حتی زمانی كه آنها آماده باش بودند بنابراین باید بپذیریم كه رفتن رییس جمهوری نیازمند تمهید مقدماتی است و رعایت مسائلی است كه برای ایران مهم است و در هر سفری شان ملت از سوی مسئولین كشورها باید حفظ و رعایت شود. 

**برجام در حال اجرا
وی در پاسخ به این كه برخی مسائل تحریم هسته ای را با موضوعات موشكی گره زده اند، گفت: باید از همین جا از آقای عراقچی قدردانی كنم كه دو روز گذشته اطلاع رسانی جامعی را به ملت داشتند. بنابراین مسائل مربوط به برجام در حال انجام است و امیدواریم دستاوردهای برجام آن قدر مبرهن و روشن باشد كه همه آن را مشاهده كنند. 

**توجه به بهبود معیشت و افزایش قدرت خرید همراه با كاهش تورم

سخنگوی دولت در خصوص اظهارات معاون اول رییس جمهوری در سال گذشته در زمینه بهبود معیشت اقتصادی مردم نیز گفت: برای این اقدامات نیازمند تامین درآمد هستیم تا بخشی كه فاقد درآمد هستند از آن بهره مند شوند و هرگونه تلاشی در سال جاری در زمینه فراهم آوردن قدرت خرید و امكان خرید و امرار معاش برای گروه های مختلف مردم می باشد. 

نوبخت افزود: آنهایی كه در سیستم غیردولتی شاغل هستند با رونق اقتصادی معیشت آنها بهتر خواهد شد و كاركنان دولت و بازنشستگان نیز از افزایش نسبی برخودار خواهند بود و با توجه به رونق اقتصادی كه برای سال جاری پیش بینی شده است، زمینه بهبود معیشت و افزایش قدرت خرید به مردم فراهم خواهد شد و در كنار آن دولت سیاست نرخ كاهش تورم را نیز ادامه خواهد داد. 

**تا از حفظ حرمت زائران مطمئن نشویم اقدامی برای حج تمتع نمی شود
نوبخت در پاسخ به وضعیت اعزام زائران به حج تمتع نیز گفت: تا كنون اقدام مسئولانه ای از سوی سعودی ها صورت نگرفته، اگرچه فریضه حج مهم است ولی رعایت شان زائران مهم تر است. تا اطمینان حاصل نكنیم كه زائران ما بی حرمت نمی شوند و زیر دست و پا له نخواهند اقدامی صورت نخواهد گرفت و به دنبال استانداردها هستیم تا این فریضه با برخورد غیرمسئولانه سعودی ها باقی نماند. 

**قدردان حمایت های رهبری هستیم/نگاه گزینشی یك گروه خاص به بیانات

سخنگوی دولت در پاسخ به این كه با توجه به حمایت های رهبر معظم انقلاب از مساله برجام چرا برخی فرمایشات رهبری را مستمسك حمله به دولت قرار می دهند؟ گفت: توافق بین المللی بین ایران و 6 قدرت جهانی در مجموع، همه فرآیند قانونی خود را در كشور طی كرد.

نوبخت افزود: طبیعی است كه رهبری در ارتباط با استفاده مناسب از فرصت ها همواره تذكراتی را به مسوولان ارائه بدهند ولی این كه عده ای از هر فرصتی استفاده كنند، گزینشی به مسائل نگاه كنند و آن را وسیله ای در جهت تخریب دولت و یا تحقیر كار ملی انجام دهند، اقدامی است كه از سوی یك گروه رایج است. 
وی تصریح كرد: همواره از حمایت های رهبری قدردان هستیم و ایشان بارها ضرورت كمك به دولت را یادآور شدند. 

**نظر متفاوت حقوقی وزارت كشور با شورای نگهبان درباره منتخب اصفهان

نوبخت در پاسخ به صیانت دولت از آرای نمایندگان گفت: در خصوص صیانت از آرای نمایندگان، وزارت كشور نظر حقوقی خود را كه متفاوت با نظر حقوقی شورای نگهبان درباره یكی از منتخبان اصفهان بود، بیان كرده است. 

وی ادامه داد: این نظرات به صورت مستدل به اعضای شورای نگهبان منعكس شده و وزارت كشور معتقد است اگر قرار است كاندیدایی در این مرحله از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شود و انتخابات آن به میان دوره ای موكول گردد باید در مرحله رسیدگی به اعتبارنامه نماینده مورد توجه قرار گیرد. 

سخنگوی دولت اضافه كرد: فرآیند انتخابات به این گونه است كه بعد از تایید صحت انتخابات مجلس می بایست اعبتارنامه نمایندگان مورد تایید قرار گیرد. بنابراین نظر حقوقی وزارت كشور بیان شده و امیدواریم حقی از كسی ضایع نشود و در این جا از عملكرد وزارت كشور و شورای نگهبان در برگزاری انتخابات نیز تقدیر می كنم. 

**موضع رئیس جمهوری درباره توانمندی های موشكی
معاون رئیس جمهوری در پاسخ به موضع رییس جمهوری در خصوص مسائل موشكی نیز گفت: رییس جمهوری در جلسه هیات دولت نظر صریح خود را در خصوص توانمندی نظامی و دفاعی ایران بیان كردند و زمانی كه برخی اظهارنظرهای غیرحقوقی از سوی برخی خارجی ها در خصوص مسائل موشكی كشور بیان شد رییس جمهور به وزیر دفاع دستور دادند كه در جهت توانمندی و تقویت بنیه توان موشكی اقدام عملیاتی صورت گیرد. 

**مذاكره رسمی و محرمانه ای با عربستان انجام نشده
نوبخت در پاسخ به این كه گفته می شود برخی مذاكرات محرمانه میان ایران و عربستان صورت گرفته است، گفت: هیچ مذاكرات رسمی و محرمانه ای با عربستان صورت نگرفته ولی این كه برخی كشورها تلاش می كنند تا وساطت كنند وجود دارد.
وی ادامه داد: ما نیز خواهان درگیری با كشوری نیستیم و اگر سعودی ها معقول عمل كنند و در چارچوب عرف بین المللی اقدام كنند، دولت چرا با كشور همسایه و مسلمان روابطش را تیره كند؟ 

**سایت پاناما اهمیتی ندارد كه بخواهیم موضع رسمی بگیریم
سخنگوی دولت درپاسخ به به این كه روز گذشته اسنادی منتشر شد مبنی بر این كه رییس جمهور سابق كشور در سایت پاناما متهم به پولشویی شده است، موضع رسمی دولت در این زمینه چیست؟ گفت: ایران موضعی ندارد. مگر آن خبرگزاری چه اهمیتی دارد؟ ما موضع رسمی نداریم و به این دست حرف ها پاسخ نمی دهیم. 

**نامه ای به امیر كویت ارسال نشده است

نوبخت در پاسخ به این كه گفته می شود از سوی رییس جمهوری كشورمان نامه محرمانه ای به امیر كویت ارسال شده است، گفت: چنین مساله ای وجود نداشته است. 

**رصد اجرای برجام در كارگروه ویژه

سخنگوی دولت در پاسخ به این كه رییس جمهوری آمریكا در خصوص مساله برجام مواضعی را اعلام كرد، موضع دولت در این زمینه چیست؟ گفت: توافقات در چارچوب برجام از طریق یك كارگروه ویژه مدام رصد می شود و هر جا مغایر با توافقات باشد از حقوق قانونی خود استفاده خواهیم كرد و اگر با برجام مخالفتی داشته باشند، مواضع جمهوری اسلامی ایران صریح و شفاف بیان خواهد شد. 

نوبخت افزود: ایران به دنبال توسعه مناسبات با آمریكا نیست همان طور كه مقام معظم رهبری فرمودند ما هیچ توسعه مناسباتی نداریم البته برای استفاده از سرمایه آمریكایی ها در كشور مشكلی وجود ندارد اما توسعه روابط با همسایگان جزو سیاست های دولت است. 

وی در پاسخ به دلایل تاخیر خرید هواپیمای ایرباس نیز اظهارداشت: ریاست جمهوری در ستاد اقتصادی در این زمینه دستورات لازم را ارائه كرده اند و این مساله به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ شده است و شرایط خوبی وجود دارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: بدون این كه هزینه ای صورت گیرد كشور ناوگان خود را نوسازی و بازسازی می كند و وزیر راه و شهرسازی عاقلانه مسیر را به پیش می برند و در حال حاضر توجیه اقتصادی این مساله در سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال انجام است تا به ریاست جمهوری ارائه شود. 

**افزایش حقوق كاركنان دولت از ابتدای فروردین 95 

نوبخت در خصوص عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: مبانی محاسباتی برای كسانی كه تحت پوشش صندوقهای لشكری و كشوری هستند با مبانی تامین اجتماعی متفاوت است. ما 12 درصد به حقوق كاركنان دولت اضافه كردیم اما آنها 14 درصد اضافه كردند. فوق العاده های شاغلان دولت با فوق العاده های كسانی كه از صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی حقوق می گیرند نیز متفاوت است.

سخنگوی دولت افزود: اینگونه نیست كه دولت نخواهد در مسایل مالی تامین اجتماعی وارد شود اما هر كدام از بازنشستگان لشكری، كشوری و بازنشستگان تامین اجتماعی از مبانی قانونی متفاوتی برای افزایش حقوق خود برخوردارند كه این افزایش نیز در تامین اجتماعی اعمال می شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور گفت: افزایش حقوق كاركنان دولت با مصوبه هیات وزیران است. لذا به تعویق افتادن افزایش حقوقها تا خردادماه، صحت ندارد. ما منتظر قانون بودجه هستیم، هر زمان این قانون به ما ابلاغ شد، افزایش حقوق را از اول فروردین 95 اعمال می كنیم. این دغدغه برای كارمندان ایجاد نشود كه از نیمه خرداد حقوق ها افزایش می یابد.

**پروازهای ایرفرانس به ایران برقرار است

نوبخت در پاسخ به سوالی دیگر درباره عدم حضور مهمانداران خانم پروازهای ایرفرانس در سفر هوایی به ایران گفت: فرانسوی ها به مهمانداران هواپیماهای خود گفته اند می توانید به این پروازها بروید یا نروید. این در خدمات ارائه شده ایرفرانس مشكلی ایجاد نمی كند و پروازها برقرار است. امیدواریم با تجهیز خطوط هوایی خود به هواپیماهای لوكس، خدمات بهتری به مسافران ارائه شود.
سخنگوی دولت درباره موضوع ابلاغ حكم اعدام بابك زنجانی گفت: درباره پرونده قضایی بابك زنجانی، دولت همواره تلاش خود را جهت صیانت از بیت المال و بازگرداندن این منابع انجام می دهد. قوه قضاییه با قاطعیت برخورد می كند و پیگیر بازگرداندن این اموال است.

**آرزو بر منتقدان جوان عیب نیست

وی درباره اظهارات منتقدان دولت درباره 4 ساله بودن دولت دكتر روحانی گفت: برخی مسایل را باید با سلام و لبخند رد شد. آرزو بر منتقدان جوان عیب نیست.

** شورای اطلاع رسانی دولت فعال و در حال رصد اخبار است 

خبرنگاری پرسید آیا تیم رسانه ای دولت، مواجهه رسانه ای صدا و سیما علیه برجام را رصد می كند؟ كه نوبخت پاسخ داد: شورای اطلاع رسانی دولت جلسات مداوم دارد و همه موارد را رصد می كند، ما به زیركی، فهم و درایت ملتمان اطمینان داریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره دستور معاون اول رییس جمهوری برای افزایش تسهیلات خرید كالاهای بادوام تولید كشور و تغییر شرایط پرداخت كارت اعتباری گفت: در جلسه امروز بعدازظهر در سازمان مدیریت و برنامه ریزی یكی از موضوعات مطرح همین مورد است.

**اصلاح نظام بانكی در حال انجام است 
سخنگوی دولت درباره انتقادها از عملكرد سیستم بانكی كشور اظهار داشت: اصلاح نظام بانكی یكی از اقداماتی است كه از مدتها پیش آغاز شده است، رفع موانع فراروی نظام بانكی، فعالیت آن را مناسبتر و اصلاح شده تر در خدمت تولید كشور قرار می دهد.

**ایران برای كسب سهم خود در اوپك بسیار مصمم و فعال است 
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مورد افزایش صادرات نفت پس از برجام توضیح داد: ما مصمم هستیم كه سهمیه قبلی خود را از صادرات نفت كسب كنیم، كسانی كه از سهم ایران استفاده كردند باید تولید نفت خود را كاهش دهند، ما برای دستیابی به سهم خود بسیار مصمم و فعال عمل می كنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار