شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۸۳۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
گزیده ای از تحلیل محمدحسین کریمی‌پور/ مشاور رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره آب و خشکسالی
دردناک‌ترین قتلگاه طبیعت ایران گتوند است. پیمانکار به کارفرما فشار می‌آورد محل احداث سد چند کیلومتر تغییر کند....

شوشان: دردناک‌ترین قتلگاه طبیعت ایران گتوند است. پیمانکار به کارفرما فشار می‌آورد محل احداث سد چند کیلومتر تغییر کند. در فضایی آکنده از بلاهتی تاسف‌آور، این تغییر مکان بدون تکرار مطالعات پایه صورت می‌پذیرد. محل جدید سد جایی است که یکی از بزرگ‌ترین سازندهای نمکی کشور یعنی سازند گچساران را دریاچه غرق خواهد کرد.

از آن همه مدیر و کارشناس و مهندس حاضر و مشاور و پیمانکار کسی حتماً به وجود دو معدن نمک متروک و چشمه‌های آب‌نمک فعال در محیط مخزن توجه نمی‌کند. اینها شواهدی است که حتی یک دانشجوی زمین‌شناسی را هوشیار می‌کند. مقادیری خرج و کار جلو می‌رود. ایراد کشف و گزارش‌هایی تهیه می‌شود. اما کسی جرات تعطیلی کار را ندارد! چرا من سد را تعطیل و نمایندگان مجلس و ذی‌نفوذان محلی و رقبای سیاسی را به جان خود بیندازم؟ کار در سه دولت با همین منطق طلایی پیش می‌رود. سد با هزینه دو میلیارد دلار تکمیل می‌شود همه هشدار می‌دهند! کسی گوش نمی‌کند.

سد آبگیری می‌شود و حال چهار سال است که بزرگ‌ترین کارخانه آب‌نمک‌سازی تاریخ بشر مشغول شور کردن زمین‌های ارزشمند مرغوب زیردست است. خاک کمیاب و ارزشمند خوزستان همچنان شور می‌شود و هیچ‌کس جرات ندارد این مضحکه را جمع کند. حال سدی داریم که صدها میلیون مترمکعب آب فوق شور (شورتر از آب دریا) در قسمت تحتانی آن جمع شده که باز قدرت سترون‌سازی آن از چند بمب اتمی بیشتر است و ما همچنان با قدرت به تجمیع آب‌نمک ادامه می‌دهیم. گتوند نمونه بارز سهل‌انگاری و بلاهت مدیریتی ماست.

متن کامل این تحلیل را در شماره 171 مطالعه کنید.

به نقل از کانال رسمی هفته نامه تجارت

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
comment
comment
ساکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
comment
0
3
comment با توجه به اينكه اين امر عليرغم علم مجرى و كارفرما حادث شده و از مصاديق بارز ايراد خسارت به اموال عمومى و البته از نظر حقوقي از مصاديق جرائم مشهود مى باشد، دادستان به عنوان مدعى العموم مكلف به پيگيرى و تشكيل پرونده در در مرجع قضائى مى باشد و در صورت عدم اقدام ،دادگسترى خود بايد پاسخگوى ادامه و تشديد خسارات موضوع اين امر خواهد بود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
comment
0
0
comment مث این می مونه یک دیوانه یک سنگ میندازه تو چاه صد تا عاقل نمیتونن درش بیارند.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
comment
0
0
comment متاسفانه نمایندگان مجلس شوشتر نمیتوانستند که نانی بر سر سفره ی ناچیز و آلوده به نفت مسجد سلیمان راببینند به همین دلیل با لابی های سیاسی خود سد را از محدوده مسجد سلیمان به [گتوند] انتقال داده اند در حالی که مطالعات چند میلیاری مخالف این قضیه بود ولی متاسفانه [...] نمایندگان مسجد سلیمان نیز به این روند کمک کرده و .....
comment
زروس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
comment
0
0
comment با عرض سلام
از همان اولین نفراتی که مکان اجرای اولیه سد را جابجا کردند و نفراتی از جمله کارفرما و مجریان سد و کلیه عواملی که این عیب بزرگ را میدانستند ولی دم نزدند تا پول و حقوق بگیرند بدانند که لقمه [...]بر سر سفره خانه خود بردند و به اسلام و ایران سلامی و مردم خوزستان [...]کردند.
و سزای [...]به کشور و نظام اسلامی [...] است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار