اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
تقی‌زاده با تشریح عملکرد سال گذشته خبرداد:
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با تشریح عملکرد این اداره‌کل در سال گذشته و مشکلات و چالش‌های فرارو، از پرداخت 18 میلیارد تومان از مطالبات آموزش‌وپرورش استان و اختصاص آن به توسعه خدمات رفاهی و درمانی خبر داد و گفت: هنوز مبالغ زیادی از مطالبات باقی‌مانده است که اگر پرداخت نشود کار اجرای پروژه‌های رفاهی و درمانی متوقف خواهد شد.
 
به گزارش ایسنا، محمد تقی‌زاده در شورای آموزش‌وپرورش استان که امروز چهارشنبه، هشت اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات آموزش‌و‌پرورش استثنایی خوزستان برگزار شد، با اشاره به 2 دستور کار این جلسه، اظهار کرد: موضوع اول برنامه‌ها و عملکرد آموزش‌وپرورش استان درسال گذشته و دوم برنامه‌ها و فعالیت‌های هفته گرامیداشت مقام معلم است.
 
وی افزود: اساسی‌ترین اقدام شورای آموزش‌وپرورش در سال گذشته تدوین و تصویب برنامه سالانه آموزش‌وپرورش استان بود و آموزش‌وپرورش براساس شاخص‌ها و اهداف کار را دنبال کرد.
 
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به شاخص اول گفت: این شاخص موضوع کنکور و امتحانات نهایی سوم متوسطه است که سال گذشته تلاش خوبی در این زمینه صورت گرفت و ارتقاء رتبه خوبی نیز در استان اتفاق افتاد.
 
ارتقاء رتبه آموزشی استان به سی‌ام کشور
 
تقی‌زاده ادامه داد: در شاخص کنکور، آزمون‌های پایانی متوسطه دوم جزو نشانگرهای ملی است که آموزش‌وپرورش 32 استان کشور بر اساس آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ رتبه کنکور خوزستان سال گذشته در جایگاه 27 قرار داشت که شایسته استان نبود و با تلاش‌های انجام‌شده به رتبه 21 ارتقا پیدا کرد.
 
وی با بیان این‌که رتبه آموزشی استان سال گذشته جزو آخرین استان‌ها در جدول و در جایگاه سی‌ویکم قرار داشت، گفت: سال گذشته فقط جایگاه چهار استان کشور در این جدول تغییر پیدا کرد که یکی از آن‌ها خوزستان بود که به رتبه سی‌ام ارتقا یافت.
 
ارائه مشاوره‌های علمی با راه‌اندازی خانه‌ها و پایگاه‌های کنکور
 
وی با اشاره به نشست‌های اخیر در طول 10 روز، اظهار کرد: متوجه شدیم که 2 منطقه در گتوند و دیگری در فاصله 40 کیلومتری آن، از نظر این شاخص‌ها یکی در رتبه اول و دیگری در رتبه آخر استان قرار دارد اما این فاصله چه‌قدر باید بین آن‌ها تفاوت بگذارد؛ به نظر من اساسی‌ترین عامل این اختلاف به هدف‌گذاری بر می‌گردد.
 
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که در بحث کنکور فعالیت‌های خوبی در حال اجرا است، گفت: خانه‌های کنکور راه‌اندازی شده و پایگاه‌های کنکور با بهره‌گیری از مشاوران سرشناس به دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها مشاوره‌های علمی ارائه می‌دهند با این روند قطعاً امسال نیز شاهد ارتقاء رتبه خوبی خواهیم بود.
 
جذب 2 هزار و 450 مربی حق‌التدریس در نتیجه توسعه پیش‌دبستانی
 
تقی‌زاده با اشاره به شاخص دیگر گفت: شاخصی که در سطح ملی در استان نگاه ویژه‌ای به آن شد شاخص پیش‌دبستانی است چون برخی مشکلات در کشور وجود دارد و به‌ویژه با توجه به دو زبانه‌بودن استان به نظر می‌رسد یکی از راه‌های پرداختن به بازماندگان از تحصیل، توجه جدی به موضوع پیش‌دبستانی است.
 
وی ادامه داد: در سال تحصیلی 93 ـ 94، 30 هزار نوآموز پیش‌دبستانی تحت پوشش آموزش‌وپرورش قرار گرفتند که این رقم در سال گذشته به 75 هزار از 100 هزار دانش‌آموز پایه اول رسید که اتفاق بزرگی بود و باعث شد خوزستان در سطح ملی به‌عنوان استان برتر شناخته شود، به‌طور مثال برای اولین‌بار یک‌هزار و 250 نوآموز عشایر تحت پوشش دوره‌های پیش‌دبستانی قرار گرفتند.
 
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان گفت: یکی از نتایج توجه به پیش‌دبستانی جذب 2 هزار و 450 مربی حق‌التدریس بود که در گذشته به‌عنوان نیروهای پیش‌دبستانی فعالیت می‌کردند.
 
کاهش جمعیت بی‌سوادان استان به 600 هزار نفر
 
تقی‌زاده با اشاره به شاخص دیگری از اولویت‌های برنامه توسعه آموزشی استان، عنوان کرد: در گذشته حدود 650 هزار بی‌سواد در استان وجود داشت که این تعداد در سال جاری به 600 هزار نفر کاهش یافت و نشان‌می‌دهد که آموزش‌و‌پرورش در شاخص سواد‌آموزی با محوریت جذب والدین بی‌سواد موفق به جذب 50 هزار بی‌سواد شده است.
 
وی با بیان این‌که بی‌سوادی از موضوعات مهم جامعه است، تصریح کرد: آموزش‌وپرورش تنها زمانی می‌تواند به بی‌سوادی بپردازد که سایر نهادها مانند بهزیستی و فرمانداری‌ها و غیره نیز متوجه این بحران جدی باشند.
 
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان خاطرنشان کرد: شاخص دیگر موضوع بازماندگان از تحصیل است که در این مسئله آموزش‌و‌پرورش تنها است و نیاز به یک همت عمومی در استان وجود دارد؛ در جلسات مکرر این شاخص‌ها به‌عنوان اولویت‌های استاندار مطرح شدند. اکنون در برخی مناطق که امکان تحصیل دانش‌آموزان استثنایی به دلیل نبود امکانات وجود ندارد.
 
جذب 1000 نفر از هشت هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل استان
 
تقی‌زاده ادامه داد: نیاز است سایر ادارات به‌ویژه کمیته امداد و ثبت احوال و فرمانداری‌ها کمک قابل توجهی برای شناسایی این افراد داشته باشند؛ سال گذشته قریب به هزار نفر از هشت هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل شناسایی و جذب شدند.
 
وی افزود: شاخص دیگر توسعه فعالیت‌های تربیت‌بدنی، بهداشت و سلامت است؛ در بازدیدی که روز شکوفه‌ها از کلاس‌های اول دبستان داشتم وقتی چهره دانش‌آموزان را دیدم بسیار متأثر شدم چراکه دانش‌آموزان نسبت به نسل‌های پیشین خود بسیار نحیف‌تر شده‌اند که باید به این موضوع توجه جدی شود.
 
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به موفقیت‌های کسب‌شده در این شاخص‌ها، عنوان کرد: کسب رتبه سوم کشوری در المپیادهای ورزشی مدرسه‌ای‌، کسب مقام‌های بین‌المللی در رشته‌های کشتی‌، فوتبال‌، کوهنوردی و رزمی، همچنین کسب 15 مقام کشوری در رشته‌های فوتبال، هندبال و کشتی و کسب رتبه برتر در اجرای سلامت از موفقیت‌های استان در سال گذشته است.
 
افتتاح 15 پروژه ورزشی در مناطق محروم و عشایری
 
تقی‌زاده ادامه داد: تأسیس اولین هنرستان تربیت‌بدنی دخترانه برای اولین‌بار در استان، معرفی یک‌هزار و 200 نخبه ورزشی به اداره‌کل تربیت‌بدنی و افتتاح 15 پروژه ورزشی در مناطق محروم و عشایری از دیگر اقدامات انجام‌شده در این شاخص است.
 
وی با بیان این‌که خوزستان در زمینه مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی و مقابله با مواد مخدر از استان‌های اول در کشور بوده است، تصریح کرد: کمیته پیشگیری شورای فرهنگی مبارزه با مواد مخدر به آموزش‌و‌پرورش واگذار شد و استان خوزستان با فعالیت‌های انجام شده جزو استان‌های اول در این شاخص قرار گرفت؛ کسب مقام دوم کشوری در پیشگیری از آسیب‌ها و اعتیاد و مقام اول در زمینه نشریه از دیگر موفقیت‌های استان در این بخش است؛ همچنین در این شاخص از سوی وزارت آموزش‌و‌پرورش الگو‌برداری شد.
 
وضعیت مدارس عشایری؛ از علل مشکلات آموزشی استان
 
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به بهبود وضعیت مدارس عشایری، عنوان کرد: استان خوزستان از لحاظ تعداد دانش‌آموزان عشایر با 15 هزار دانش‌آموز در رتبه دوم کشور قرار دارد. یکی از علت‌های مشکلات آموزشی استان نیز وضعیت مدارس عشایری است؛ سال گذشته توجه خوبی به این موضوع شد و حدود هفت میلیارد تومان اعتبار در بخش آموش‌وپرورش عشایر در نظر گرفته‌شد که حدود چهار میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرد و صرف ساخت‌و‌ساز و تجهیز مدارس عشایری شد.
 
تقی‌زاده ادامه داد: بنیاد قلم‌چی در این خصوص 20 مدرسه‌ و سپاه حضرت ولیعصر (عج) و شرکت نفت نیز هر کدام احداث 20 مدرسه را در مناطق عشایری متعهد شدند؛ اقدام خوب دیگر شناسایی 300 کودک بازمانده از تحصیل و همچنین جذب یک‌هزار و 250 نوآموز عشایر است.
 
سهم 35 درصدی خوزستان در فنی و حرفه‌ای نسبت به شاخص ملی 40 درصد
 
وی با بیان این‌که توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ ای جزو شاخص‌های ملی است، خاطرنشان کرد: در استان اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد اما خوزستان هنوز از شاخص ملی عقب است؛ شاخص ملی سهم آموزش فنی وحرفه‌ای در مقطع متوسطه را 40 درصد تعیین کرده است درحالی‌که سهم خوزستان 35 درصد است.
 
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به این‌که مشکلات اساسی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای فضا و تجهیزات است، تصریح کرد: اولویت اول ما باید ساخت‌و‌ساز و هدایت تحصیلی صحیح باشد.
 
پرداخت 18 میلیارد تومان از مطالبات آموزش‌وپرورش
 
تقی‌زاده خاطرنشان کرد: کار دیگری که انجام شد پیگیری مطالبات آموزش‌و‌پرورش است که سال گذشته به دستور استاندار اداره‌کل امور مالیاتی به این موضوع ورود پیدا کرد و بخش زیادی از این مطالبات پرداخت شد؛ البته بخش عمده‌ای از آن هنوز باقی‌مانده است که نیاز به پیگیری دارد.
 
وی ادامه داد: سال گذشته حدود 18 میلیارد تومان از مطالبات پرداخت شد اما هنوز مبالغ زیادی باقی‌مانده است این 18 میلیارد تومان صرف توسعه خدمات رفاهی و درمانی و اجرای 31 پروژه رفاهی‌درمانی شد و اگر باقی مانده مطالبات پرداخت نشود این کار متوقف خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار