اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
در بررسی حق آبه کشاورزی حوزه کرخه مطرح شد:
خوشبختانه در حال حاضر با توجه به تاکید رئیس جمهور و البته نگاه بلند رهبر معظم انقلاب طرح 550 هزار هکتاری مشکلی به نام تخصیص اعتبار ندارد...

شوشان: یدالله شمایلی مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور گفت: برای اجرای طرح 550 هزار هکتاری نیاز به هماهنگی بیشتر بین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی است، از این رو یکی از مباحث مورد بحث با توجه به حضور دو معاون وزیر جهاد کشاورزی و وزارت نیرو بحث تخصیص آب در فاز دوم می باشد که البته امیدواریم این حضور و بازدیدی که صورت می گیرد و عمق مشکلاتی که وجود دارد باعث تسریع تخصیص آب در فاز دوم شود.

مشکل تخصیص اعتبار نداریم

به گزارش شوشان ، وی بیان داشت: خوشبختانه در حال حاضر با توجه به تاکید رئیس جمهور و البته نگاه بلند رهبر معظم انقلاب طرح 550 هزار هکتاری مشکلی به نام تخصیص اعتبار ندارد، اما باید در زمینه تخصیص آب هم به فکر رفع مشکلات بود، زیرا جهاد نصر همیشه در زمینه تخصیص اعتبارات به خوبی عمل کرده است و گاها از مصوبات چند گام هم جلوتر بوده است.

 در سال آینده فاز اول پروژه را به اتمام می رسانیم

شمایلی گفت: اعتباری که برای سال جاری جهت توسعه پروژه مد نظر بوده است مبلغی بالغ بر 150 میلیون دلار است و قطعا با تزریق این اعتبار سرعت کار بیشتر خواهد شد و قطعا با تزریق اعتبارات به این نحو می توانیم در سال آینده فاز اول پروژه را که 312 هزار هکتار است به اتمام برسانیم و امیدواریم با تخصیص آب به فاز دوم بخشی از پروژه را در سال 96 کلید بزنیم.

هماهنگی همه دستگاه ها برای اجرای طرح 

مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور تصریح کرد: خوشبختانه پروژه در فاز اول بدون بوجود آمدن مشکل خاصی در حال اتمام است و جا دارد از همکاری های همه جانبه سازمان جهاد کشاورزی، استانداری و آب و فاضلاب تقدیر و تشکر کنم، اما در فاز دوم نیاز به همکاری بیشتر از سوی سازمان آب و برق خوزستان هستیم و اگر این همکاری با قدرت صورت نگیرد و فرصت را از دست دهیم قطعا با مشکلات بیشتری روبه رو خواهیم شد.

تسطیح و زهکشی 80 هزار هکتار از اراضی

وی گفت: در حال حاضر و در فاز اول پروژه کرخه 80 هزار هکتار از اراضی به موضوع تسطیح و زهکش ها و کانالها مجهز شده اند و امیدواریم بتوانیم با همکاری وزارتخانه مشکلات اعتباری را مرتفع و به موازات شبکه های فرعی شبکه های اصلی را هم به نتیجه برسانیم. شمایلی گفت: متاسفانه بدلیل اینکه برخی اراضی کشاورزی ما مجوز برداشت آب نداشته اند اکنون با مشکل مواجه شده اند و امیدواریم در فاز دوم این اراضی دیده شوند، به طور مثال 20 هزار هکتار این حوزه شاید بیش از 40 سال است که حق آبه دارند و کشاورزی در آنها صورت می گیرد، اما اکنون بلاتکلیف هستند که امیدواریم این مشکلات مرتفع شود.

 مجوز برداشت و تخصیص آب

همچنین حسن علاقه بند معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: در اجرای طرح 550 هزار هکتاری با دو مشکل عمده مواجه هستیم که یکی  موضوع تخصیص آب و دیگری مشکلاتی است که بر سر راه زهکش ها قرار دارد و نیازمند ترمیم و بازسازی مجدد هستند، از این رو اگر مجوز برداشت و تخصیص آب و اعتبار تکمیلی به طرح داده شود به سرعت این مهم به نتیجه مطلوبی خواهد رسید.

وی بیان داشت: در حال حاضر برای اجرای هر هکتار از اراضی موسوم به جهاد نصر نیازمند اعتبار 16 میلیون تومانی هستیم، اما هدف از اجرای این طرح اصلاح شیوه کشاورزی و آبیاری بوده است که اگر نتوانسته باشیم کل طرح را اجرا کنیم قطعا در آینده کشاورزان باز هم با نصب موتور پمپ های خود مشغول برداشت آب برای زمین های کشاورزی خود می شوند، اما امیدواریم چنین اتفاقی رخ ندهد و در نهایت به بهبود وضعیت کشاورزی برسیم.

شبکه های آبیاری باید مدرن شوند 

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با اشاره به اینکه شبکه های آبیاری باید مدرن شوند تا به تولید بیشتر برسیم گفت: تلاش ما تامین آب و احداث شبکه های زهکشی و فرعی و اصلی آبیاری است و امیدواریم بتوانیم با تقویت این مهم به کشاورزی ایده آلی دست یابیم.

افزایش 18 میلیارد تومانی طی 10 سال  

همچنین محمدرضا شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در سال 84 اعتبارات مربوط به طرح کرخه 72 میلیارد تومان بوده است، اما همین اعتبارات در سال گذشته 90 میلیارد تومان شده است و قطعا افزایش 18 میلیارد تومانی طی 10 سال رقم قابل ملاحظه ای نیست، اما موضوعی که باید برای سازمان آب و برق مرتفع شود این است که باید ما بدانیم اقدامات ما باید برای چند هکتار صورت گیرد. وی گفت: ما باید بدانیم هر کشاورز چقدر سند زمین کشاورزی دارد و باید این مشکل حل شود تا بتوانیم بهتر به ارائه خدمات بپردازیم.

 10 پروژه در حوزه کرخه خوزستان 

همچنین عبدالحسین بهنام زاده، مدیر اجرایی حوزه کرخه در طرح 550 هزار هکتاری در ادامه این نشست گفت: در حال حاضر 10 پروژه در حوزه کرخه استان خوزستان در قالب طرح 550 هزار هکتاری با مبلغ اولیه قرارداد 745 میلیارد تومان در حال اجرا است که این طرح ها از نظر افزایش میزان تولیدات کشاورزی، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد حاصل از تولیدات کشاورزی و ایجاد قطب کشاورزی در مناطقی که پروژه های زیر بنایی و اجرایی انجام می شود، اهمیت فراوانی دارند.

خدمتی در استان زرخیر خوزستان 

وی خاطرنشان کرد: 30 هزار هکتار در حوزه کرخه در استان ایلام و 80 هزار هکتار در حوزه کرخه در استان خوزستان در قالب طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری اجرا شده است که مقرر گردیده که در بخش دهلران ایلام این رقم به 50 هزار هکتار و در فاز دو خوزستان به 104 هزار هکتار برسد، همچنین اینکه امیدواریم با اجرای این طرح، خدمتی در استان زرخیر خوزستان که به علت جنگ تحمیلی از عمران و آبادانی عقب مانده اند کرده باشیم. 

انجام بیش از 52 هزار هکتار از 80 هزار هکتار اراضی حوزه کرخه 

عبدالحسین بهنام زاده، مدیر اجرایی حوزه کرخه با بیان اینکه مساحت کل اراضی حوزه کرخه 204 هزار هکتار است، عنوان کرد: تاکنون بیش از 52 هزار هکتار از 80 هزار هکتار اراضی حوزه کرخه در خوزستان انجام شده است و انشاءالله باقی مانده آن و همچنین عملیات اجرایی و زیربنایی فاز دو با تخصیص آب توسط سازمان آب و برق و تمهیداتی که در نظر گرفته می شود، انجام شود تا گامی در جهت افزایش تولید و رفاه اجتماعی مردم برداشته باشیم.

تامین برق را یکی از مشکلات اساسی پیش روی 

بهنام زاده تامین برق را یکی از مشکلات اساسی پیش روی طرح 550 هزار هکتاری دانست و گفت: با جلسات متعددی که با فرمانداری شوش، شرکت توزیع برق و استانداری و وزارتخانه گرفته ایم، پیگیر حل این مشکل هستیم و امیدواریم تامین برق این منطقه در دستور کار قرار گیرد. مدیر حوزه کرخه گفت: برای سال جاری پیش بینی ما انجام عملیات تسطیح 19 هزار هکتار از اراضی و زهکشی 18 هزار هکتار و انجام شبکه های فرعی 24 هزار و 400 هکتار از اراضی است که عمدتا کم فشار و تحت فشار خواهند بود.

 وی در پایان گفت: وجود رسوبات و علف های هرز در مسیر زهکش ها و دخل و تصرف در ساختار فیزیکی شبکه های اصلی و فرعی توسط کشاورزان برخی از مشکلات ما است که امیدواریم با حضور معاونین وزیر جهاد کشاورزی و نیرو در خوزستان این مشکلات نیز حل شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار